نظر 17 سال پيش رهبر انقلاب در خصوص "نرمش‌ قهرمانانه"+ فیلم

آیت‌الله خامنه‌ای در سال 75 در خصوص نرمش‌قهرمانانه گفتند: نمايندگان سياسى ايران بايد تيزتر از شمشير، نرم‌تر از حرير و سخت‌تر از سنگ و پولاد باشند؛ عرصه سياست خارجى ميدان "نرمش‌هاى قهرمانانه" است اما نرمشى كه در برابر دشمن "تيز" باشد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛ مقام معظم رهبري در طول دوران رهبری و حتی پیش از آن، بر ضرورت تدبیر همراه با مقاومت بر اصول در مسائل مربوط به کار دیپلماسی تاکید داشته‌اند.
 
ایشان در آخرين  سخنرانی خود که در جمع فرماندهان و مسئولان سپاه بود از واژه «نرمش قهرمانانه» استفاده کردند و آنرا همراه با هوشمندی و شناخت حریف، یکی از روش‌های کار دیپلماسی خواندند، به طوري که گفتند «ما مخالف با حرکت‌هاى صحیح و منطقى دیپلماسى هم نیستیم؛ چه در عالم دیپلماسى، چه در عالم سیاست‌هاى داخلى. بنده معتقد به همان چیزى هستم که سال‌ها پیش اسم‌گذارى شد «نرمش قهرمانانه»؛ نرمش در یک جاهایى بسیار لازم است، بسیار خوب است؛ عیبى ندارد، اما این کشتى‌گیرى که دارد با حریف خودش کشتى می‌گیرد و یک جاهایى به دلیل فنّى نرمشى نشان می‌دهد، فراموش نکند که طرفش کیست؛ فراموش نکند که مشغول چه کارى است؛ این شرط اصلى است؛ بفهمند که دارند چه‌کار می‌کنند، بدانند که با چه کسى مواجهند، با چه کسى طرفند، آماج حمله‌ى طرف آنها کجاى مسئله است؛ این را توجّه داشته باشند».
 
اما این اولین بار نیست که ایشان از واژه و تعاریفی مشابه این، استفاده و بر لزوم استفاده از راهکارهای مختلف در مسائل دیپلماتیک تاکید می‌کنند. با مراجعه به سخنرانی‌های رهبر انقلاب در دهه هفتاد، می‌توان اشاره ایشان به واژه «نرمش قهرمانانه» و رعایت تاکتیک‌های معمول دیپلماسی را مشاهده کرد.
 
بنابراعلام پايگاه اصلاع‌رساني مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع مسئولان وزارت خارجه و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ 17 مرداد 1375  صورت گرفت، پيشرفت‌هاى روزافزون ديپلماسى خارجى جمهورى اسلامى ايران را خاطر نشان كردند و آن را ثمره اتكا بر يك جوهره ذاتى مبتنى بر روحيه استقلال‌خواهى شجاعانه و سرچشمه گرفته از تعهد اسلامى و توسل و تمسك به اصول اسلامى دانستند.

مقام معظم رهبرى در اين ديدار از نمايندگان سياسى جمهورى اسلامى ايران به عنوان مدافعان ارزشهاى والاى اسلامى در يكى از دشوارترين سنگرها نام بردند و فرمودند: در مواجهه با موقعيتهاى دشوار است كه ابتكارها بروز مى‌كند، سرچشمه‌هاى درون انسان مى‌جوشد و درخشش نبوغ در افراد ظاهر مى‌شود، تحمل يك دشوارى و نيز پشتكار و فداكارى در راه حقيقت به جلب رحمت و نصرت خداوند و توفيقات هر چه بيشتر منجر مى‌شود بنا بر اين نمايندگان جمهورى اسلامى ايران در كشورهاى جهان كه پيوسته با خبرهاى گزنده، تهمتها، تهديدها، تحقيرها و توهينها از سوى عوامل استكبار و صهيونيسم مواجه هستند بايد اين تلخيها را به عنوان ارمغانهاى غيب بپذيرند و در لابلاى اين تلخيها رحمت و نصرت الهى را جلب و كسب كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى پيوند با مهر پروردگار را به معناى موفقيت در همه ميدانهاى زندگى توصيف كردند و با اشاره به جنجال تبليغاتى مظاهر قدرت در جهان عليه جمهورى اسلامى ايران فرمودند: نمادها و نمايه‌هاى قدرت در دنيا كه خبرگزاريها، سخنگويان برخى از دولتها، دولت آمريكا و بخصوص اسرائيل در زمره آن هستند، جنجال عليه ايران اسلامى را در چند روز گذشته به اوج خود رساندند اما اينگونه جنجالها و خصومتها در عمل هيچ تأثيرى به جز مسموم كردن افكار عمومى ملت‌هاى بى‌خبر ندارد. مبارزه قدرتهاى استكبارى و در راس آنها آمريكا با جمهورى اسلامى ايران مبارزه با قدرت‌گيرى اسلام در جهان است و با استناد به دلايل روشن مى‌توان گفت كه خصومت دستگاه استكبارى دنيا با ايران اسلامى از نوع دشمنى با رقيبى است كه از آن مى‌ترسند.

رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأكيد بر مشكل‌ساز بودن اسلام براى امپراطورى عظيم غربى فرمودند: قدرتهاى مسلط جهانى با وجود اختلاف نظرهايى كه با هم دارند در اين احساس مشترك هستند كه حركت اسلامى دارد به تدريج رشد مى‌كند و توسعه مى‌يابد و اين جريان جديد حاكميت روان و آسان غرب بر دنيا را تهديد مى‌كند، بنا بر اين آنها از ناحيه چنين رقيبى كه در شرف به وجود آمدن است خطرى را در دنيا براى آينده خود احساس مى‌كنند. زيرا نفس حضور، اقتدار، عزت و گسترش جمهورى اسلامى ايران و توسعه منابع انسانى و مادى در ايران اسلامى و نيز ارتباط و اتصال مستحكم مردم با مسؤولان نظام، موجب درخشش انقلاب و نظام اسلامى در جهان مى‌شود و اين همان چيزى است كه آنها را ناراحت كرده است.
مقام معظم رهبرى در بخش ديگرى از سخنانشان به تلاشهاى موفق جمهورى اسلامى ايران در عرصه سياست جهانى اشاره كردند و فرمودند: از هنگامى كه وزارت امور خارجه در اختيار تفكر اسلامى و منطق دينى و تدين قرار گرفت، ديپلماسى جمهورى اسلامى ايران به صورت واضحى روز به روز پيشرفت كرده است و اين پيشرفت نتيجه تكيه بر يك جوهر ذاتى يعنى روحيه استقلال‌خواهى شجاعانه اين ملت است كه از پايبندى اسلامى و حكومت اسلامى سرچشمه مى‌گيرد. سياست خارجى جمهورى اسلامى ايران با اين جوهر ذاتى است كه مى‌تواند راه را باز كند، موجب پيشرفتهاى هر چه بيشتر شود و احترام به ملت ايران را استمرار بخشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى روحيه انقلابى را پشتوانه عظيم قدرت ايران اسلامى خواندند و فرمودند: بزرگترين اشتباه براى ملت و دولت اسلامى ايران اين است كه خداى نخواسته اين پشتوانه عظيم يعنى روحيه انقلابى را از دست بدهد زيرا جوشش و حضور انقلابى و تمسك به انديشه‌هاى انقلابى است كه اين نظام را عظمت مى‌بخشد و قدرت مى‌دهد، احترام ديگران را بر مى‌انگيزد و راههاى ناهموار را بر روى ايران اسلامى هموار مى‌كند. رهبر معظم انقلاب اسلامى بر ضرورت پرهيز از حالت دفاعى در مسائل سياسى به عنوان يكى از ويژگيهاى روحيه انقلابى تأكيد كردند و فرمودند: نمايندگان سياسى جمهورى اسلامى ايران در جهان بايد تيزتر از شمشير، نرم‌تر از حرير و سخت‌تر از سنگ و پولاد باشند. اما نرمشى كه در برابر دشمن تيز باشد. بنا بر اين ديپلماتهاى ما بايد در مواضع اصولى خود مستحكم بايستند عرصه سياست خارجى ميدان نرمش‌هاى قهرمانانه است و استقامت و پايمردى حضرت امام خمينى (رض) را الگوى خود قرار دهند.

مقام معظم رهبرى روحيه تسليم ناپذيرى حضرت امام خمينى (رض) را موجب نجات كشور، ملت و انقلاب اسلامى دانستند و فرمودند: كسانى كه امام را قبول دارند بايد شكر گزار او باشند و كسانى كه با انقلاب دشمنى مى‌ورزند اما ايران را قبول دارند بايد خاك پاى امام را توتياى چشمشان كنند و خود را وامدار او بدانند زيرا استقامت و پايمردى امام (رض) بود كه موجب شد كه ايران بماند و تجزيه نشود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى مقابله با افزونخواهى و زياده‌طلبى قدرت‌هاى جهانى در عرصه سياست خارجى را لازمه حيات و عزت اسلامى ملت ايران دانستند و در بخش پايانى سخنانشان با تأكيد بر ضرورت توجه نمايندگان سياسى جمهورى اسلامى ايران در كشورهاى مختلف جهان به افزودن بر ذخيره‌هاى ايمانى خود فرمودند: محيطهاى گوناگون بر انسان تأثير مى‌گذارد و ضرورت دارد كاركنان نمايندگيهاى سياسى ايران در جهان از ايمان خالص و ناب به مانند گوهر ارزشمندى براى خود و اعضاى خانواده خويش مراقبت كنند و در پناه قرآن كريم و اقامه نمازهاى نافله خود را از خطر تأثيرات محيط‌هاى خارجى مصونيت بخشند.
 
برای مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید.
 
 انتهاي‌ پيام/
برچسب ها: مقام ، معظم ، رهبری ، نرمش ، قهرمانانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار