شهرام مکری:

جشنواره فیلم کودک باید کاملا کودکانه باشد

شهرام مکری گفت: جشنواره فیلم کودک باید باید کاملا کودکانه باشد اما هم به موضوع کودک بپردازد و هم فیلم‌هایی برای مخاطب کودک ارائه دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبري بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان؛ «شهرام مکری» کارگردان و عضو داوران بخش جلوه‌گاه امید جشنواره کودک، گفت: نکته‌ای مهمی که در سینمای جهان وجود دارد و متاسفانه کشور ما به آن زیاد اهمیت نمی‌دهد این است که اکثر مخاطبان سینما در دنیا، زیر بیست ساله‌ها هستند که بسیاری از آن‌ها کودکان هستند.

وی در ادامه افزود: باید توجه داشت که تولیدکنندگان و سازندگان فیلم باید به این قشر به عنوان مخاطب نگاه کنند زیرا اگر توجه کرده باشید بیشتر فیلم‌های پرفروش و مطرح دنیا فیلم‌هایی هستند که مخاطب آنها کودکان هستند.

کارگردان «ماهی و گربه» که اخیرا از جشنواره ونیز موفق به دریافت جایزه شده، همچنین گفت: سینمای ایران با مفاهیم اجتماعی عجین شده و به همین دلیل، مخاطب کودک و نوجوان در آن دیده نمی‌شود ضمن اینکه این تعریف با آنچه که کودکان از سینما می‌بینند، دور است.

سازنده «طوفان سنجاقک»، «محدوده دایره» و «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» در ادامه گفت:: در شکل گیری سینمای نوین ایران این طور تصور می‌شد که همه گونه‌ها را داشته باشیم اما به تدریج هرچه جلو رفتیم، با کج فهمی و عدم تطابق با سینمای روز دنیا، مخاطب کودک را فراموش کردیم به‌طوری که اکثر فیلم‌ها متعلق به مخاطبان بزرگسال است.

مکری خاطرنشان کرد: نکته کلیدی دیگری که در طول این سال‌ها درباره آن صحبت شده ، این است که آیا مخاطب این سینما باید کودک و نوجوان باشد یا موضوع آن. به نظر من آنچه جشنواره فیلم کودک باید به آن توجه داشته باشد، هر دو موضوع است و البته نباید فراموش کرد که این جشنواره باید کاملا کودکانه باشد. متاسفانه برخی‌ها این دو مفهوم را با هم مخلوط میکنند یا جانب یکی را می‌گیرند.

این کارگردان گفت: در گذشته این تصور می‌رفت که اگر فیلمی برای مخاطب کودک ساخته شود سطحی است و به همین دلیل، رویکرد کلی به سمت تولید فیلم درباره کودک یا فیلم‌هایی با موضوع کودک رفت در حالی که سینماگران و سیاستگذاران باید به هر دو گزینه توجه اساسی داشته باشند.

مکری همچنین گفت: به نظرم باید به فیلمسازان جوان برای شرکت در چنین جشنواره‌هایی که موضوعی خاص دارد، توجه بیشتری صورت گیرد.

این کارگردان که در این دوره جشنواره به عنوان داور کانون ایران نوین در بخش جلوه‌گاه امید (داوری سازمان‌ها و نهادها) حضور دارد، درباره نقش جوایز جشنواره بر ارتقای سینمای کودک و نوجوان، توضیح داد: هر نوع تشویقی در جشنواره موثر خواهد بود به شرط آنکه جایزه باعث سهولت در کار فیلمسازان شود.

این کارگردان با اشاره به بین‌المللی بودن جشنواره گفت: متاسفانه در شرایط فعلی نمی‌توان بازاریابی بین‌المللی برای سینمای ایران تعریف کرد و در این زمینه کوتاهی‌هایی داریم. به همین دلیل معتقدم مسئولان باید برای معرفی سینمای کودک ایران به مجامع جهانی تمهیدات موثر و روزآمدی را طراحی کنند.

بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامیداشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد. /ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار