مزاحمت تلفنی معضلی که همچنان پا برجاست

سال‌هاست که بشر به سبب پیشرفت تکنولوژی ارتباطاتی سریع و هوشمند را تجربه می‌کند و با تکنولوژی تلفن همراه آشنا شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، صنعت تلفن همراه که قرار بود به مدد نسل‌های مختلف بشر بیاید امروزه علاوه بر همه توانمند سازی‌ها و فواید خود مضراتی را نیز در مسیر تکامل خود به جامعه کاربران این تکنولوژی تحمیل کرده است.
یکی از این مضرات ایجاد مزاحمت‌های تلفنی برای افراد جامعه است که متأسفانه اکنون نیز با توجه به توصیه‌ها و تذکرات قانونی همچنان ادامه دارد.
مزاحمت‌هایی که گاه رنگ خون به خود می‌گیرد و آتشی را در گستره جامعه بر می‌افروزد که هیچ آتش نشانی نمی‌تواند درصدد خاموش کردن آن برآید و متأسفانه به قتل و گسستن خانواده‌ها می‌انجامد.
آن‌ها که همواره با پیروی از هوای نفس خویش و برای دستیابی به لذات زود گذر خود دست به تلفن برده و برای دیگران ایجاد مزاحمت می‌کنند را از نگاه روان شناسان می‌توان به چند دسته تقسیم کرد :

حرف‌های جالبی در مورد پشت پرده ذهن یک مزاحم تلفنی دارند
مزاحمت تلفنی یک رفتار نابهنجار بشری ست و مثل تمام رفتار های دیگر بشر پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. ممکن است دو نفر به قصد مزاحمت به خانه شما زنگ بزنند، هر دو مثل هم فوت کنند، هر دو تقریباً در یک زمان در شبانه روز تلفن کنند اما نیت و دلیل مزاحمتشان زمین تا آسمان با هم فرق کند. روان شناسان معتقدند این رفتار غیر اخلاقی و ناخوشایند، ممکن است به دلایل‌های مختلفی رخ دهند.
•    مزاحم راه درست ارتباط برقرار کردن را بلد نیست

شاید باورتان نشود ولی خیلی از مواقع مزاحم خانه شما دوست دارد با یکی رابطه داشته باشد اما بلد نیست مثل آدم حرفش را بزند. نمونه خیلی مشخص این نوع مزاحمت را می‌توانید در فیلم «گیس بریده» ببینید. طرف با نامه و تلفن مزاحم خانواده عمویش می‌شد چون که دختر عمو را دوست داشت اما بلد نبود درست این کار را انجام دهد و همین باعث یک فاجعه شد. معمولاً این گونه مزاحمت‌ها یک نفره انجام می‌شود چون که مزاحم آن قدر منزوی ست که دوستی ندارد که با او گروه مزاحمت تشکیل دهد. البته یاد گرفتن مهارت‌های برقراری رابطه درست و درمان به سادگی شرکت در چند کارگاه بازاری یا خواندن چند خط از یکی از کتاب‌های روان شناسی عامه نیست. این مزاحمان در طول یک عمر جوری تربیت شده‌اند که نمی‌توانند درست با شما رابطه برقرار کنند و اصلاحشان هم نیاز به اراده خودشان و چند سال تمرین خوب رابطه برقرار کردن در دل اجتماع دارد.

•    مزاحم به دنبال هیجان جویی مرضی است

این یکی متأسفانه در کشور ما خیلی رواج دارد. مزاحم این مدلی در واقع به دنبال یک راه هیجان انگیز برای پر کردن وقتش می‌گردد. او خیلی آداب و ترتیبی هم ندارد و ممکن است شماره شما را با انداختن چند بار تاس یا زدن چند دکمه تلفن با چشم بسته به دست آورده باشد. او بنا به شخصیتش ممکن است این کار را به شیوه گروهی یا میان یک جمع انجام دهد و گاهی حتی صدای عصبی طعمه‌اش را با روشن کردن بلندگوی تلفن به گوش دوستان برساند و افتخار کند. هیجان انگیزی مزاحمت تلفنی هم می‌دانید از کجا آب می‌خورد؟ احساس تسلط یک طرفه بر کسی که گوشی را بر می‌دارد، احساس توانایی برای عصبانی کردنش و احساس ایجاد ناتوانی مفرط در صدایی که از پشت خط به گوش می‌رسد. البته ته این نوع از مزاحمت هم یک ناتوانی خوابیده است. ناتوانی در پیدا کردن راه های سالم‌تر هیجانی شدن. راه‌هایی مثل ورزش، بازی یا فیلم دیدن. البته اجتماع را هم نادیده نگیرید. هر چه در یک شهر مراکز تفریحی بیشتری وجود داشته باشد هیجان جویی‌های مرضی از جمله مزاحمت تلفنی کم‌تر و کمتر است.

•مزاحم می‌خواهد انتقام بگیرد

در فیلم مزاحم خسرو شکیبایی حرف تأمل برانگیزی می‌زند. او می‌گوید مزاحم همیشه یک آشناست. در مورد مزاحمت تلفنی شاید تا چند سال پیش که سیستم اطلاع رسانی در مورد شماره تلفن‌های موجود این قدر گسترده نبود می‌شد حرف فیلم مزاحم را تا حدی قبول کرد. اما تصفیه حساب شخصی با مزاحمت تلفنی حتماً توسط یک آشنا انجام می‌شود. او ممکن است شماره تلفن تمام اعضای خانواده‌تان را داشته باشد و به طور دسته جمعی مزاحمتان شود. البته این مزاحم هم گرچه محق‌تر از دیگر مزاحم‌هاست اما او هم یک مشکل دارد. بلد نیست با شیوه های سالم حقش را بگیرد و می‌چسبد به شیوه های غیر مستقیم‌تر و البته دم دست‌تر.

4. مزاحم اختلال شخصیت دارد


سادیسم را که حتماً شنیده‌اید؟ بعضی از مزاحمان سمج واقعاً از آزار شما لذت می‌برند. این شخصیت‌های دیگر آزار آن قدر تجربه های وحشتناکی در دوره کودکی داشته‌اند و آن قدر از پدر و مادرشان امر و نهی‌های شدید شنیده‌اند که حالا می‌خواهند تلافی‌اش را بر سر آدم و عالم بیاورند. بعضی‌ها هم اختلال شخصیت ضد اجتماعی دارند. آن‌ها کلاً با هر کار غیر قانونی حال می‌کنند. حالا این کار می‌خواهد رهبری یک مافیای قاچاق مواد مخدر باشد می‌خواهد زنگ زدن به خانه شما. آن‌ها هم در کودکی یاد گرفته‌اند که هر چه قانونی ست مزخرف است و تا نظم را ن***ی به هدفت نمی‌رسی.

5.مزاحم مبتلا به یک اختلال جنسی است

بله! درست خواندید، اختلال جنسی! یک نوع خاص از اختلال در میل جنسی به نام Telephone
scatologia وجود دارد که در آن طرف تا برای یک نفر ناشناس از جنس مخالف در آن سوی خط حرف‌های مستهجن نزند به اوج لذت جنسی نمی‌رسد. این اختلال ترجمه جالبی هم دارد: هرزه درانی تلفنی. دلیل همه اختلالات در میل جنسی پیچیده است ولی احتمالاً این نوع از مزاحمان اولین تجربه جنسی شان یک ربط‌هایی به بر زبان راندن حرف‌های جنسی یا تلفن داشته است. گرچه این اختلال در کشور خودمان هم گزارش شده است اما روی هم رفته بیماری نادری ست و امیدواریم هیچ وقت این بیمار پشت خط شما نباشد.
مزاحمت تلفني از منظر قانون
مزاحمت تلفنی یک فعل عمدی آگاهانه است که به محض کشف آن طبق قانون مرتکب باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد.
ایجاد ارتباط با دیگران نیازمند ابزارها و روش هایی است که از ابتدایی ترین نوع آن در جوامع اولیه که شامل تصاویر و نقاشی های خالی از ظرافت و زیبایی بوده شروع شده و به ابزارهای اعجاب انگیز دوران ما رسیده است.
با رشد فزآینده تکنولوژی در عصر اخیر، هر روز تغییرات شگرفی در زندگی بشر به وقوع می پیوندد که دارای  جنبه های مثبت و منفی است از جمله: مهمترین دستاوردها پیشرفت مخابراتی و ارتباطی است. این پیشرفت ها ارتکاب جرایم بسیاری و از جمله جرایم مخابراتی را موجب شده است.

ضرورت وجود شرایط عمومی ارتکاب جرم
یک کارشناس حقوق جزا و جرم‌شناسی می گوید: سایر شرایط کلی در جرایم همچون بالغ بودن مرتکب ضروری است، بر همین اساس نمی‌توان کودک را با فشار دادن دکمه‌های گوشی تلفن برای یک خانواده ایجاد مزاحمت می‌کند، مجرم تلقی و وی را مجازات کرد. البته اگر این شخص نابالغ، دستمایه یک شخص بزرگسال واقع شود، به طورقطع جرم تحقق یافته و شخص بالغ باید مجازات شود و این مسئله اگرچه در رابطه با این جرم مورد تصریح قانون‌گذار قرار نگرفته، لیکن با توجه به اینکه فقه امامیه اساس قانون‌گذاری حقوق موضوعه ایران است، می‌توان با استناد به اصل 167 قانون اساسی وی را محکوم کرد.

مجازات مزاحمت تلفنی
محمود واحدی در خصوص مجازات‌های تعیین شده از سوی قانون‌گذار بیان می‌دارد: هرچند با توجه به رویه کنونی قوه‌قضاییه، زندان و مجازات حبس مورد تجدید نظر واقع شده و در جهت کاهش تورم جمعیت کیفری زندان‌ها، سیاست‌های زندان‌زدایی در پیش‌رو قرار گرفته است، ولی هنوز مجازات مزاحم تلفنی حبس است و قانون‌گذار ایرانی مزاحم تلفنی را با مجازات سلب آزادی یعنی زندان از 1 تا 6 ماه حبس تهدید می‌کند. (ماده 641 قانون مجازات اسلامی). علاوه بر آن، شرکت مخابرات نیز مقررات خاصی را در ارتباط با مرتکبان این جرایم مقرر داشته که به مجازات حبس اضافه می‌شود.

وی می‌افزاید: نوع مجازات نیز بسته به شخصیت متهم، دفعات و نوع مزاحمت بستگی دارد. گاهی جرم یک مزاحمت ساده است در آن توهین، تهدید و فحاشی وجود ندارد، اما گاهی ممکن است مزاحم توهین یا تهدید کند که در این شرایط مجازات مجرم اضافه می‌شود.

واحدی با اشاره به اینکه قاضی با توجه به شخصیت مجرم و دفعات تکرار جرم و یا سابقه‌دار بودن، تصمیم می‌گیرد می گوید: اگر متشاکی حرفه‌ای نباشد، معمولا قضات به جرایم نقدی اکتفا می‌کنند، این جرایم از 50 هزار تومان به بالاست که ممکن است برای یک فرد پولدار 500 هزار تومان و برای یک فرد بی‌پول و یک دانش‌آموز 50 هزار تومان باشد. ممکن است در مواردی قاضی تصمیمی اتخاذ کند تا مجازات را تا 1 سال تعلیق کند که در صورت عدم تکرار جرم، این مجازات منتفی می‌شود.
این کارشناس ارشد حقوق جزا ضمن بیان اینکه مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است، اظهار می‌دارد: برای این اقدام کافی است که به دادسرای محل سکونت یا محل کار خود یعنی در جایی که مزاحمت در آنجا رخ داده است، مراجعه کنید. داشتن نامه از مخابرات می‌تواند باعث تسریع در کار شود.

با توجه به مباحث مطرح شده در مورد اين بيماري خانمان سوز و غير اخلاقي ، يکي از  راهکار هاي بهتر جهت پيگيري سريعتر و منسجم تر براي برخورد با متخلفان و مزاحمان را مي توان اطلاع رساني دقيق تر و آگاهي بخشي رسانه اي توسط مسئولين ذيربط دانست .
پايان پيام/
عقيل توحيديان

برچسب ها: ارتباطات ، مزاحم ، تلفن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار