رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد:

تک نرخی شدن دارو در آینده ای نزدیک

بیماران خاص در اولیت هستند و ما بیش تر از نصف اعتبارات خود را صرف تامین دارو برای این بیماران خواهیم کرد.

دکتر دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  از افزایش  سهم 70 درصدی بیمه ها و کاهش 30 درصدی سهم بیماران در پرداخت قیمت دارو خبر داد.

 وی از اختصاص اعتبار هزارو هشتصد میلیارد تومان برای جبران این مبالغ خبر داد که بیش از  نصف آن صرف بیماران خاص و صعب العلاج خواهد شد.

دکتر دیناروند گروه بیماران خاص را شامل مبتلایان به بیماری های هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، بیماران پیوندی، بیماران سرطانی و ام اس عنوان کرده که برای این بیماران این مبلغ 60  درصدی هزینه خواهد شد تا هزینه های درمانی  آنها کاهش پیدا کند.

وی در رابطه با سوال سه نرخی شدن قیمت دارو گفت: رویکردی که برای حل مشکل کمبودهای دارویی اتخاذ و پیگیری شده از سال گذشته یک رویکرد ناقص و انفعالي بوده یعنی کمبودهای دارویی ناشی از تحریم های بین المللی و هم عدم اتخاذ به موقع تدابیر در درون کشور که شامل وزارت بهداشت و ارگانها ایجاد شده ، در سال 91 به اوج خودش رسید و دست پاچگی پاسخ این کمبودها با واردات فوریتی به یک ناهماهنگی منجر شد بنابر این برای یک کمبود خاص 5 شرکت مختلف از 5 محل مختلف آنرا تامین کرده و قیمت ها هر کدام  متفاوت می باشد که سازمان های بیمه گر معمولا کمترین قیمت را قبول دارند که فشار آن به مردم منتقل می شود.

 وی در رابطه با راه کار وزارت بهداشت در این رابطه گفت:  باید از بروز کمبودها به روش منطقی جلوگیری کنیم و باید مسیر  تامین و تدارک دارو را برای تولید کننده و تامین کننده فراهم کنیم در چارچوبی که ما کنترل قیمت و کیفیت انجام می دهیم و حرکات دست پاچگی ناشی از کمبود نیز نخواهیم داشت. 

دکتر دیناروند گفت: به نظر من اگر ما از بروز کمبودها پیشگیری کنیم مشکلات برطرف خواهد شد و مسیر تامین و تدارک دارو روال منطقی قرار گرفته است و با همکاری بانک مرکزی و تامین گشایش اعتبار شاهد ثبات و روال عادی  در بازار دارو خواهیم بود.

 وی از ذخیره سازی مناسب شرکت های دارویی خبر داد و گفت: نظارت وزارت بهداشت بر شرکت ها تشدید شد و راه درمان آن نظارت نبوده و راه درمان آنرا پیشگیری از بروز این اتفاق در آینده می دانند و در آینده ای نه چندان دور تمام داروها تک نرخی خواهد شد.

 وی در ادامه گفت: مسیر تامین دارو واردات فوریتی نیست چرا که این روش برای شرایط خاص است. 

چرا که یک سوپاپ اطمینانی جهت تامین دارو است و در شرایطی که ما دچار سختی شویم این روش کار خواهد کرد اما مسیر واقعی همان مسیر تولید دارو از مراجع رسمی و تامین به موقع آن می باشد.

 وی در رابطه با دریافت مبالغ ما به التفاوت دارویی از اردیبهشت تا تیر ماه گفت: این مسئله در وزارت بهداشت در دست بررسی است که ما امیدواریم کاری برای بیماران که در گذشت دچار این مشکل شده اند انجام دهیم.

 وی در ادامه گفت: مبالغ پرداختی بسیار کمتر از هزینه های بیماران بوده و نکات زیادی که در طرح وجود داشته امکان ادامه ی آن طرح میسر نیست و نمی توان آنرا ادامه داد و در حال جمع بندی راهی جهت کمک به بیماران عزیز هستیم و نمی توانیم تعهدی را اعلام کنیم که قابل انجام نیست و ادامه ی پرداخت کمک به بیماران میسر نیست و امکان سوء استفاده از آن زیاد می باشد.

 وی در پایان اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر  این مبالغ توسط وزارت بهداشت تامین و مردم با قیمت مناسب بتوانند داروهای خود را تامین کنند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار