نهاوندیان در دیدار با رئيس توسعه تجارت چين :

تفاهم‌ نامه‌ هاي زيادي به امضا رسیده که اجرايي نشده اند / پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک برای حل موانع تجاری

بانك مركزي گزارش داده است كه تفاهم‌نامه‌ هاي زيادي بین دو کشور به امضا رسیده است که متاسفانه اجرايي نشده اند و يا با تأخير به مرحله اجرا رسیده اند ، براي افزايش روابط بايد تغييراتی ایجاد کنیم پيشنهاد مي‌كنم كه كميته مشتركي با حضور نماینده بانک مرکزی تأسيس کرده و از این طریق ميزان مشكلات را بررسي و راه‌حل‌هاي مناسب را ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، محمد نهاوندیان، رئیس اتاق ایران در دیدار با «وان جي في» رئيس شوراي توسعه تجارت بين‌الملل چين که امروز "18 شهریور" ماه در محل این اتاق صورت گرفت از رشد حجم همکاری های دو کشور طی سالهای گذشته خبر داد و گفت : با وجو رشد روابط تجاری دو کشور زمان آن رسیده است که با برنامه ریزی های دقیق و سازمان یافته به رشدی هدفمند در آن زمینه دست یابیم.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که با تغییر دولت ایران محیط کسب و کار کشور شرایط متفاوتی پیدا کرده است، توضیح داد: در دولت جديد ايران فضاي جديدي در اقتصاد فراهم شده است در این شرايط ، چين شريك تجاري مهمي براي ايران به شمار می آید چرا که استراتژی ایران از غرب به سمت چین تغییر یافته و در حال حاضر تبادلات تجاری بسیاری بین این دو کشور در جریان است.

وی نقش بخش خصوصی را بسیار پررنگ ارزیابی کرد و گفت: دولت نقش مهمي دارد ولي نقش بخش خصوصي تعیین کننده است ، در چند سال اخير شاهد رفتار مثبت دولت چين با ایران بوده‌ايم بنابراین امیدواریم با لغو تحریم ها همكاري ايران با چين در قالب پروژه‌هاي طولاني‌ مدت ادامه یابد.

نهاوندیان مهم ترین عامل در رشد روابط تجاری را حل مسائل مالی و بانکی دانست و ادامه داد : در این راستا ابتدا بايد مسائل بانكي را حل كنيم ، بانك مركزي گزارش داده است كه تفاهم‌نامه‌ هاي زيادي بین دو کشور به امضا رسیده است که متاسفانه اجرايي نشده اند و يا با تأخير به مرحله اجرا رسیده اند.

رئیس اتاق ایران همچنین به نقش مهم اتاق های دو طرف در راستای توسعه روابط دو کشور اشاره کرد و گفت : براي افزايش روابط بايد تغييراتی ایجاد کنیم پيشنهاد مي‌كنم كه كميته مشتركي با حضور نماینده بانک مرکزی تأسيس کرده و از این طریق ميزان مشكلات را بررسي و راه‌حل‌هاي مناسب را ارائه دهیم.

نهاوندیان تشکیل كميته‌اي براي انجام فاينانس پروژه‌ها را به عنوان پیشنهاد دوم خود مطرح کرد، بر اساس اظهارات وی با باز شدن دربهاي اقتصاد ايران هر روز هيأت‌هايی را از كشورهاي مختلف براي افزايش روابط تجاري خواهیم داشت اما در اين شرايط چين بايد برنامه ثابتی براي حل فاينانس داشته باشد اين كميته مي‌تواند كمك كند تا سود بيش‌تري براي طرفين به وجود آید.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ادامه داد: پيشنهاد سوم اين است كه اتاق بازرگاني جاده ابريشم را تأسيس کنیم تا بتوانيم روابط اقتصادي بين اتاق‌هاي بازرگاني را افزايش داده و فعاليت طولاني مدت داشته باشيم چين مي‌تواند شريك اصلي ایران باشد.

«وان جي في» رئيس شوراي توسعه تجارت بين‌الملل چين هدف از اين سفر را افزايش روابط تجاري بين دو كشور دانست و تشریح کرد: با توجه به پتانسيل‌هاي زياد ايران و چين، روابط اقتصادي و تجاري توسعه خواهد یافت و با توجه به پيشرفت ايران در تكنولوژي ، چين باید از این فرصت به خوبی بهره بگیرد.

وی افزود: مشكلات و موانع به دليل تحريم‌هاست ، پروژه‌هاي بزرگي در زمينه‌هاي معدن، نفت، گاز ، فولاد و غیره در دست اجرا داريم كه براي چين مزيت‌هاي بسیاری دارد اميدواریم كه با رفع موانع بانكي ، شركت‌هايي بزرگ چینی كه محصولات با كيفيت تری دارند، تجارت با ایران را در اولویت کاری خود قرار دهند.

رئيس شوراي توسعه تجارت بين‌الملل چين در پایان سخنان خود مهم‌ترين مشكل در تجار با ایران را كمي اطلاعات از این کشور برشمرد و تاکید کرد: وظيفه اتاق‌هاي بازرگاني توسعه روابط تجاري است كه يكي از راه‌ها مي‌تواند اعزام و پذيرش هيأت‌هاي تجاري باشد. نمايشگاه‌ها و رويدادهاي مهمي در چين وجود دارد كه فرصت خوبي براي معرفي تجار ايراني به چيني‌ها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار