نیجریه پرافتخارترین تیم نوجوانان جهان+ عکس

نگاهی به تاریخچه رقابتهای جام جهانی زیر17 سال در آستانه جام جهانی

در آستانه قرعه کشی جام جهانی نوجوانان باشگاه خبرنگاران نگاهی به تاریخچه این رقابتها داشته است.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، جام جهانی نوجوانان زیر 17 سال از سال 1985 و در زمان ریاست ژاوه هاوه لانژ برزیلی که از سال 1974 تا سال 1998 ریاست فیفا را بر عهده داشت، با هدف توسعه و گسترش فوتبال پایه راه اندازی و اولین دوره این رقابتها در چین برگزار شد. در آن زمان هم تیم های قاره های مختلف در رقابتهای قهرمانی زیر16 سال قاره شان شرکت می کردند و پس از یک سال تحت سهمیه هایی که فیفا مشخص کرده بود، به جام جهانی صعود می کردند. سیاستهای توجه هاوه لانژ به فوتبال در دوران بلاتر هم ادامه داشت و با توجه به رونق اقتصادی فوتبال در جهان، توجه به رقابتهای جام های جهانی نوجوانان و جوانان بیشتر شد و در حال حاضر این دو جام جهانی در بحثهای اقتصادی، حق پخش تلویزیونی، بلیت فروشی و تبلیغات دور زمین دست کمی از جام جهانی برزگسالان ندارند. این رقابتها در 14 دوره برگزار شده و در جام جهانی امارات پانزدهمین دوره آن برگزار می شود.

تیم ملی زیر17 سال ایران برای سومین به جام جهانی صعود کرده است. ایران در جام های جهانی 2001 ترینیداد و توباگو  و 2009نیجریه  صعود کرده  و مهرماه امسال برای سومین بار در جام جهانی امارات شرکت خواهد کرد. در جام جهانی ترینیداد و توباگو ایران در مرحله گروهی حذف شد ولی در جام جهانی 2013 امارات ایران توانست به مرحله یک هشتم نهایی صعود کند. تیم ملی زیر 17 سال دو بار با علی دوستی مهر در سالهای 2008 و 2012توانسته به جام جهانی صعود کند. نکته جالب قهرمانی تیم ملی زیر17 سال عربستان درجام جهانی 1989 اسکاتلند بوده که در همان جام جهانی تیم ملی زیر17 سال بحرین، به مقام چهارم رسید. در جام جهانی 1993 ژاپن، تیم قطر توانسته در جمع 4 تیم برتر جهان قرار گیرد و چهارم شود. تیم ملی عمان هم در سال جام جهانی 1995 اکوادور به مقام چهارم رسیده است. همچنین حضور و اقتدار تیم های نوجوانان قاره آفریقا جالب توجه به نظر می رسد.

بر اساس آمار نیجریه با سه قهرمانی ، سه نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم نوجوانان جهان است. پس از نیجریه برزیل با سه قهرمانی و دو نایب قهرمانی، یک سومی و دو چهارمی دومین تیم پرافتخار جهان محسوب می شود. پس از برزیل غنا با دو قهرمانی، دو نایب قهرمانی و یک سومی و یک چهارمی در رده سومین تیم پرافتخار جهان به شمار می آید. پس از غنا مکزیک با دو قهرمانی چهارم است و تیم های شوروی سابق، عربستان، فرانسه و سوئیس با یک قهرمانی مشترکا پنجم هستند.

در رده بندی تیم های ملی نوجوانان بر اساس تاریخچه حضور در جام جهانی تیم های اسپانیا، آلمان، اسکاتلند، استرالیا، اروگوئه، آرژانتین، سال عاج، پرتغال، شیلی، بورکینا فاسو هلند، کلمبیا، گینه، ایتالیا، بحرین، قطر، لهستان، عمانف، آمریکا و ترکیه در رده های بعدی قرار دارند.
فیفا امسال بر خلاف دوره های قبل از سه سال پیش میزبان جام جهانی زیر17 سال 2015 را تیم ملی شیلی اعلام کرده است تا کشور شیلی برای آماده کردن زیرساختهایش از همین الان اقدام کند. سپ بلاتر رئیس سوئیسی فیفا که از سال 1998 تا کنون ریاست فیفا را بر عهده داشته توجه ویژه ای به فوتبال پایه دارد و جام جهانی نوجوانان در دوران ریاست وی با قوت و امکانات بیشتری برگزار شد.

سایت رسمی فدراسیون فوتبال نگاهی به تاریخچه جام جهانی زیر17 سال و اینکه چه تیم هایی در آن اول تا چهارم شده اند داشته است.

جام جهانی 1895 چین – قهرمان: نیجریه، نایب قهرمان: آلمان غربی، سوم: برزیل، چهارم: گینه بیسائو
جام جهانی 1987 کانادا- قهرمان: شوروی سابق، نایب قهرمان: نیجریه، سوم: ساحل عاج،
 
چهارم: ایتالیا
جام جهانی 1989 اسکاتلند- قهرمان: عربستان سعودی، نایب قهرمان:اسکاتلند، سوم: پرتغال،
 
چهارم: بحرین
جام جهانی 1991 ایتالیا- قهرمان: غنا، نایب قهرمان: اسپانیا، سوم: آرژانتین، چهارم: قطر
جام جهانی 1993 ژاپن- قهرمان: نیجریه، نایب قهرمان: غنا، سوم: شیلی، چهارم: لهستان
جام جهانی 1995 اکوادور- قهرمان: غنا، نایب قهرمان: برزیل، سوم: آرژانتین، چهارم: عمان
جام جهانی 1997 مصر- قهرمان: برزیل، نایب قهرمان: غنا، سوم: اسپانیا، چهارم: آلمان
جام جهانی 1999 نیوزیلند- قهرمان: برزیل، نایب قهرمان: استرالیا، سوم: غنا، چهارم:آمریکا
جام جهانی 2001 ترینیداد و توباگو- قهرمان: فرانسه، نایب قهرمان: نیجریه، سوم: بورکینا فاسو،
 
چهارم: آرژانتین
جام جهانی 2003 فنلاند-قهرمان: برزیل، نایب قهرمان:اسپانیا، سوم: آرژانتین، چهارم: کلمبیا
جام جهانی 2005پرو-قهرمان: مکزیک، نایب قهرمان:برزیل، سوم: هلند، چهارم : ترکیه
جام جهانی 2007 کره جنوبی- قهرمان: نیجریه، نایب قهرمان: اسپانیا، سوم: آلمان، چهارم: غنا
جام جهانی 2009 نیجریه- قهرمان: سوئیس، نایب قهرمان: نیجریه، سوم: اسپانیا، چهارم: کلمبیا
جام جهانی 2011 مکزیک- قهرمان: مکزیک، نایب قهرمان:اروگوئه، سوم: آلمان، چهارم: برزیل
جام جهانی 2013 امارات: قهرمان:؟ نایب قهرمان:؟ سوم: ؟ چهارم: ؟
 
 
 
 
 
 
 
برچسب ها: تاریخچه ، رقابتهای ، جام ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار