صادق زيبا کلام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

حرکت مستقل تشکل‌هاي سياسي مانع بزرگ رشد احزاب در ايران/ دفاع حکومت‌ها از احزاب هم سو با اهداف آنها

یک کارشناس سیاسی گفت: اساسا ساختار قدرت در ایران با نهاد‌های مستقل از حکومت سازگاري ندارند و همواره حکومت‌ها مدافع احزاب و تشکل‌هایی بودند که همسو و هم‌جهت با آنها حرکت کردند.

"صادق زیبا‌کلام" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، به موانع موجود در روند توسعه تحزب در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: قطعا دلایل متعددی برای روند رو به رشد احزاب در کشور وجود دارد که چرا تاکنون فعالیت حزبی نتوانسته همچون ترکیه، پاکستان و یا سایر کشورهایی که اساس و بنیان آنها برپایه دموکراسی است جا بیافتد.

وی افزود: یکی از بزرگترین دلایلی که باعث ناکام ماندن تحزب در کشور شده روش حکومت‌ها به صورت مستقیم و یا غیر‌مستقیم بوده که تاثيرات مستقيم آنها بر احزاب، بسيار بيشتر است.

زیبا‌کلام به روند فعالیت تحزب طی صد سال گذشته در کشور اشاره و یادآور شد: بر اساس آمار شگفت‌انگيزي که در دست داريم، تعداد زیادی از احزاب و تشکل‌های سیاسی از سوی حکومت‌هاي مختلف، منحله و یا غیرقانونی اعلام شدند. این در حالی است که کشورهايي همچون هند، ژاپن، ترکیه، فرانسه و آلمان داراي چنین آمار شگفت‌انگیزی برای فعالیت احزاب در خود نيستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه حکومت‌ها یکی از موانع اصلی برای فعالیت تحزب در ایران هستند، تصريح کرد: اساسا ساختار قدرت در ایران با نهاد‌های مستقل از حکومت سازگاري ندارند و همواره حکومت‌ها مدافع احزاب و تشکل‌هایی بودند که همسو و هم‌جهت با آنها حرکت کردند.

وي خاطر نشان کرد: براين اساس حکومت‌ها هیچگاه اعلام نمی‌کنند که ما مخالف تحزبيم و یا نمی‌خواهیم آنها به فعالیت حزبي بپردازند و اين در حالي است که هر حزب و تشکل سیاسی که مستقل از حکومت حرکت کند دیر یا زود جلوی فعالیتش را خواهند گرفت و این يک مانع اصلی و بزرگ برای روند رو به رشد و توسعه احزاب در کشور به حساب می‌آ‌ید.

انتهای پیام/
برچسب ها: حکومت ، مانع ، فعالیت ، تحزب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار