لاریجانی در نشست ماهانه جام:

پیدایش انحراف در اصلاح طلبی از جنس سکولار و در اصولگرایی از جنس غلو بود

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بيان اينکه اصلاح طلبان و اصولگرایان دچار انحرافی در خود شدند که ماهیت آنها با یکدیگر متفاوت بود، گفت: گاهی اوقات ژست های اصلاح طلبان و اصولگرایان نامناسب و زیانبار است و در این شرایط حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به عنوان شخصیتی فهیم، تیزهوش و قابل مذاکره مناسب است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ "محمدجواد لاریجانی" در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به رعایت نظم، قانونگرایی و مشارکت مردم در انتخابات اظهار داشت: ظاهر جریان اصولگرایی در انتخابات این است که موفق نبوده و در مقابل جریان اصلاح طلبی هم جرات ورود به میدان را پیدا نکرد و به دنبال قاعده می گشتند، چرا که امکان تحرک وسیع را برخود نمی دیدند.
 
وی افزود: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با ارائه تعریف سیاسی مشخصی از خود توانست پیروز انتخابات شود و البته باید اذعان داشت که جریان اصولگرایی فقط به این محدود نمی شود که برنده و یا بازنده میدان باشیم.
 
*پیدایش انحراف در اصلاح طلبی از جنس سکولار و در اصولگرایی از جنس غلو بود
 
دبیرکل ستاد حقوق بشر با اشاره به ظهور انحراف در جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی تصریح کرد: پیدایش و انحراف در میان اصلاح طلبان با گرایش سکولاری از جمله موضوعاتی است که باید مورد بحث قرار گیرد و این جریان نتوانست این انحراف را مهار کند، بلکه خود را به این جریان سپرد.
 
وی بیان داشت: شکل گیری فتنه ۸۸ به دلیل عدم کنترل و اداره این جریان در بحث انحراف بود که بسیاری از افراد در این میان لکه دار شدند و دشمن را نسبت به کشور امیدوار کردند، هرچند شکست فتنه به عنوان فتح الفتوحی به حساب آمد.
 
لاریجانی به پیدایش انحراف در جریان اصولگرایی اشاره و خاطرنشان کرد: نوع این انحراف از جنس غلو بود و البته رفتار اصولگرایان که با تمام توان مقابل آن ایستادند و آنرا محکوم کردند، قابل مطالعه است، همین امر نشان دهنده وجود بنیه قوی و مقتدری در جریان اصولگرایی است و یک پیروزی برای ما به حساب می آید.
 
وی ادامه داد: برای امنیت ملی کشور و مقابله با توطئه تجربه تاریخی کشور در تاسیس نظام امری بسیار ضروری است که باید در این راستا تشکیلات منضبط و مقبولی داشته باشیم.
 
* رئیس جمهور دوره پسا فتنه را کلید زد
 
لاریجانی با تاکيد بر اينکه رييس جمهور دوره پسا فتنه را کليد زد، بیان داشت: گاهی اوقات ژست های اصلاح طلبان و اصولگرایان نامناسب و زیانبار است و در این شرایط حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به عنوان شخصیتی فهیم، تیزهوش و قابل مذاکره مناسب است.
 
دبیرکل ستاد حقوق بشر در معنای دوره پسا فتنه گفت: اصولی همچون نظام اسلامی، قانون اساسی، نهادهای قانونی و ولایت فقیه از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و البته با این محوریت آنهایی که در فتنه ۸۸ آلوده شدند اگر مشارکتی در آن حادثه نداشتند، قابل اغماض و تسامح هستند.
 
وی با بیان اینکه ماهیت فتنه مصلحتی و تسامحی نیست، گفت: باید در این حوزه حساسیت ویژه ای داشته باشیم، چرا که روز به روز ابعاد جدیدتری از فتنه قابل مشاهده است.
 
لاریجانی ادامه داد: فتنه یک حادثه تاریخی بسیار مهم در کشور است که تمام ابعاد آن به خصوص انحراف آن مشخص و محرز است و انحراف، نفاق عملی و خروج علیه نظام مشروع همیشه وجود دارد.
 
دبیر کل ستاد حقوق بشر ادامه داد: در انحراف به وجود آمده در جریان اصولگرایی شاهد تمامی علائم مذکور بودیم که حتی در مقابل ولی فقیه هم ایستادند، لذا مسئولان باید به وظایف خود در این حیطه بپردازند و از بحث و بررسی تاریخی فتنه پرهیز کنند.

وي با اشاره به انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ گفت: این انتخابات فضای خوبی را اجرا کرد و جریان اصولگرایی ناراحت نباشد، حماسه سیاسی در نظام و آثار آن در سطح جهانی انعکاس وسیع و بسیار مثبتی داشت.

*غربي ها بدانند، بنیه دفاعی و اجتماعی نظام مدنی ما بسیار قوی است
 
وی ادامه داد: غرب به خصوص آمریکا فکر می کند هر اتفاقی که در اسلام رخ می دهد، نظام اسلامی از هم پاشیده می شود، اما بداند که بنیه دفاعی و اجتماعی نظام مدنی ما بسیار قوی است و آن برای دنیا پرده برداری شده و آثار بسیار مهمی را درپی داشت.
 
لاریجانی تصریح کرد: آمریکایی ها و غرب قصد داشتند پس از این انتخابات فشارهای اقتصادی را نیز بر ایران بیشتر کنند اما این چیز مهمی نیست ما آنها را نیز پشت سر می گذاریم.
 
وی تاکید کرد: نگاه ایران نگاه بالاتر از مدار است که در بستر ساختار مدنی با هیچ کدامیک از کشورهای منطقه حتی ترکیه قابل مقایسه نیست.

* بهار بهار بازی ها باعث فراموش کردن اصل شد
 
وی با اشاره به انحرافات فکری دولت دهم بیان داشت: دولت قبل به خصوص در یکسال و نیم اخیر گرفتار فضاهای فکری بود و این بهار بهار بازی ها باعث فراموش کردن اصل شده بود.
 
وی به شوک اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: شوک در جریان اقتصادی نتیجه تحریم نیست، اگر مدیریت وجود داشته باشد می توان از شوک در ساختار اقتصاد جلوگیری کرد و البته این با مشی اعتدال تشابه مناسبی دارد.
 
وی درباره معنای اعتدال گفت: اعتدال یعنی در مبنا عین حق رفتار کردن چرا که تئوری ما حق مداری است.

* ما باید با دستاوردهایمان شگفت آفرین باشیم/ دولت معتدل تصميم نميگيرد بلکه تصميم مي سازد
 
لاریجانی با بیان اینکه در عمل اعتدال یعنی تصمیم های شگفت آفرین نباشد اضافه کرد: انسانی که دنبال این است که مردم را با کارهایش شگفت آفرین کند، معتدل نیست ما باید با دستاوردهایمان شگفت آفرین باشیم.
 
دبیرکل ستاد حقوق بشر در ادامه افزود: دولت معتدل تصمیم نمی گیرد بلکه تصمیم می سازد و اعتدال نیز در پروسه ساختن تصمیم شکل می گیرد.
 
لاریجانی انتظار معقول از دکتر روحانی را بیرون آوردن اقتصاد از شوک دانست و تصریح کرد: اگرچه اقتصاد ما تحت فشار است، اما باید سامان پیدا کند، اقتصاد مقاومتی محتوای قابل توجهی دارد و در پیشرفت سرعت بخشیدن به آن و بهبود روابط خارجی مهم است.

*امروزه غرب پرچمدار وسیعترین دشمنی است
 
دبیرکل ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با بیان اینکه اقتصاد ما درپی بهبود روابط با غرب نیست اظهار داشت: کار دیپلماسی برای مدیریت دشمنی است تا دوستی و امروزه غرب پرچمدار وسیعترین دشمنی است. دشمنی هم مدیریت می خواهد.
 
وی با توجه به وجهه ایران در صحنه بین المللی، گفت: ایران در این صحنه چه در مقابل غرب و چه در مقابل جهان اسلام چهره پردرآمدی در انتخابات شد.
 
وی ادامه داد: اگر فکر می کنید پس از انتخابات آمریکا و صهیونیسم فشار را بر ایران کم می کند، اینگونه نیست. آنها به دنبال سیاست های سکولار هستند و ما با توانمندی که داریم نباید ترسی از آنها داشته باشیم.
 
لاریجانی در میانه صحبت هایش گریزی به مسائل منطقه زد و در خصوص نهضت بیداری اسلامی گفت: نهضت بیداری اسلام در اوج خود قرار دارد و ما باید ذهنمان را برای تحلیل این پدیده های مکرر مجهز کنیم. ما باید مفهوم نهضت و انقلاب را تفکیک کرده و آنها را از همدیگر بازشناسیم.
 
وی با بیان اینکه انقلاب مصر شکست خورده است اظهار داشت: درست است که این انقلاب دچار شکست شد، اما نهضت آن با عظمت وجود دارد. کلیت حرکت مردم مصر خوب است، اما نهضت در اوج آن قرار دارد.

*غرب به خوبی فهمیده است که نهضت اسلامی مولود انقلاب اسلامی است

دبیرکل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نهضت اسلامی را فرزند انقلاب اسلامی دانست و افزود: غرب به خوبی فهمیده است که نهضت اسلامی مولود انقلاب اسلامی است، اما برخی از سیاسیون ما این را درک نمی کنند. این فرزند برون مرزی انقلاب آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی را به شدت هراسناک کرده و تمام فعالیتهای آنها برای مقابله با آن است.
 
وی ادامه داد: در مسئله سوریه مصر و لبنان و فلسطین ، جمهوری اسلامی نشان داد که یک کشور منفعل نیست. ما در میدان هستیم و موقعیت های استراتژیکی ایران کاملا آشکار است.
 
وی دستپاچگی نظام غربی را ناشی از سیاست معقول ایران دانست و تصریح کرد: درست است که سوریه خسارت های فراوانی دیده است، اما چیزی که ساخته می شود ملت بیدار سوریه است که هرگز مانند گذشته نخواهد بود و این برای غرب کابوس بسیار بزرگی است.
 
لاریجانی به تحولات داخلی ترکیه اشاره و بیان داشت: ترکیه در آستانه یک مشکل عظیم داخلی است و پیش بینی ما این است که تا چندماه آینده تحولات بسیار مهمی در آن رخ دهد.
 
وی با اشاره به دیپلماسی دولت دهم اظهار داشت: احمدی نژاد فهم نادرستی از انقلاب داشت و به ابلیس شدن سیاست خارجی ما منجر شد اما امیدواریم دکتر روحانی قدری در سیاست خارجی شان نشاط و تحرک ایجاد کنند تا در سیاست خارجی ما نیز تحولی صورت گیرد.
 
لاریجانی با اشاره به جریان اصولگرایی در کشور، گفت: جریان اصولگرایی در کشور ما از لحاظ بنیه نظری و انسانی قوی ترین جریان سیاسی کشور است و هیچ جریان سیاسی نه استحکام اجرایی دارد نه از نظر تعریف نیروهای فاخر و فرهیخته.
 
لاریجانی اضافه کرد: مجموعه ای از علمای دینی و تحصیلکرده های سیاسی درجه یک جریان اصولگرا را یک جریان با بنیه قوی نظری معرفی کنند.

*کسی که می گوید حکومت باید سکولار باشد، درک درستی از آن ندارد
 
وی ادامه داد: کسی که می گوید حکومت باید سکولار باشد، درک درستی از آن ندارد چرا که اسلام دین خصوصی نیست و همه احکام را در خود دارد.
 
وی جریان اصولگرایی را بر سه پایه محکم دانست، اول اسلام که یک دین زنده است و هیچ گاه برای زمانها مندرس نیست.
 
لاريجاني گزاره دوم جریان اصولگرایی را جامعیت اسلام دانست و تصریح کرد: اسلام یک دین جامع است و همه شئون زندگی را برای عمل کردن راهنمایی می کند که این مهم برای بخش حکومت مطالب عمده و جامعی دارد.
 
دبیرکل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه سومین جریان اصولگرایی جهانی بودن اسلام است تاکید کرد: اسلام جهان شمول است و پلت فرم آن دنیایی است. اسلام ذاتا جهان را فراگرفته و حق مدار است.

*جریان اصولگرا متکی به اسلام فقاهت است و ریشه در تفکر دین دارد
 
لاریجانی این سه پایه مهم نظری را با جریان منحرف سکولار متفاوت اعلام کرد و گفت: جریان اصولگرا متکی به اسلام فقاهت است و ریشه در تفکر دین دارد.
 
لاریجانی به سرمایه های جریان اصولگرا اشاره کرد و اظهار داشت: اولین سرمایه جریان اصولگرایی بنیه نظری و دوم مجموعه عظیمی از نیروهای فرهیخته است و سوم ضعف مملکت در مورد این تشکل سیاسی است.
 
وی تاکید کرد: تشکیلات سیاسی جایی است که نیروهای فرهیخته باید بر همدیگر بافته و نظام مند شوند.
 
لاریجانی تصریح کرد: دشمن از بنیه قوی جامعه مدنی ما باخبر است و انحرافات جدیدی را پدید می آورد و ما باید در این زمینه هوشمند باشیم.
 
وی در پایان جریان اصولگرا را امیدوار توصیف و خاطرنشان کرد: جریان اصولگرا به خاطر اسلام و امنیت ملی و حفاظت از تجربه بی نظیر ملت در بیش از سه دهه مسیری را آغاز کرده که همان ساختار نظام مدنی جامعه است و اسلام را احیا می کند.


انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار