فارين پالسي:

دوستان جدید حاکمان مصر در واشنگتن: لابی اسرائیل!

همزمان با افزايش فشار ها بر واشنگتن به قطع کمک های نظامی آمریکا به مصر، قاهره متحد جديدي را با نام آيپك - لابی طرفدار اسرائیل - براي ادامه كمك هاي آمريكا به مصر به خود مي بيند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فارين پالسي، پيشتر قاهره، حفظ روابط صلح آمیز خود با اسرائیل را،براي برخورداري از كمك 1.3 میلیارد دلاري آمریکا تحت عنوان "کمک های سالانه نظامی ایالات متحده به مصر"،لازم مي ديد كه همين امر مصر و آمريكارا در سطح بين الملل در معرض انتقادات شديد قرار مي داد چرا كه مصر سركوب خونين معترضان ضد دولتي خود را با تانك ها و گازهاي اشك اور عمدتا مورد حمايت مالي آمريكا،انجام مي داد.

آيپك كه در ماه جولاي در تكاپوي قطع كمك هاي نظامي به مصر بود،اكنون در پشت صحنه با قانون گذاران براي ادامه اين كمك ها رايزني هاي زيادي انجام مي دهد.

آيپك هميشه بر طبق روال كاري اش هرگز حاضر نيست تا حرفي در رسانه ها در مورد كمك مالي لابي هاي اسرائيل به يك كشور عربي صورت پذيرد. اكنون دستور كار اين لابي ادامه كمك هاي مالي آمريكا به مصر مي باشد.

اكنون آيپك در مورد اين مسئله حساس منطقه اي، بسیار بی سر و صدا وارد عمل شده است و براي ادامه كمك هاي مالي آمريكا به مصر در پي افراد مورد نظر خود بين مقلامات آمريكايي مي گردد. نكته ديگر اينكه ارتش مصر یا خود اسرائیل تمايل زيادي به اين موضوع ندارند كه آيپك صريحا و آشكارا به جلب حمايت مقامات آمريكايي براي ادامه برنامه هاي كمك نظامي به مصر وارد عمل گردد.

در اسرائیل، کابينه نتانیاهو تا حد زیادی سکوت را در موضوع مصر در پيش گرفته است چرا كه مقامات اسرائيلي در مورد كمك آشكارا به نظاميان مصر و كشتار و سركوب مردم احتیاط می کنند بنابراين هر نوع عمل آرام و پشت پرده را ترجيح مي دهند. مقامات اسرائيلي در مورد سرکوب نظامی اخیر جنبش اسلامی اخوان المسلمین نيز موضع مشخصی نگرفته اند.

بنا به گفته مقامات آيپك،کمک نظامي به مصر مسئله مهمي برای گروه لابی محسوب نمي گردد.در مورد كمك هاي نظامي به مصر،مسئله نحوه برخورد نظاميان با معترضان ضد دولتي براي آيپك ملاك نمي باشد بلكه "معیار اصلی نحوه تعامل مصر با پیمان صلح سال 1979 که عادی سازی روابط میان مصر و اسرائیل را در نظر داشت،مورد نظر مي باشد. 

در هفته هاي اخير كه مصر شاهد كودتا و حذف اخوان المسلمين بوده است. رفتار آيپك بسيار جاي تامل دارد حتي برخي كارشناسان كنگره از تلاش اين لابي براي از بين بردن توقف كمك هاي نظامي به مصر كه پيشتر قرار بر آن بود كه تا برگزاري انتخابات آزاد و عادلانه متوقف گردد،ابراز شگفتي كرده اند. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، در نامه ای به سناتور رابرت منندز و سناتور باب كوركر، در مخالفت با توقف كمك هاي نظامي،انجام اينكار را تنها به افزايش بی ثباتی در مصر و تضعیف منافع مهم آمریکا و تاثیر منفی بر متحد اسرائیل مي داند. 

لازم به ذكر است كه لابي قدرتمند آيپك همچنان بر افزایش تحریم ها و فشار بر ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای تهران،توجه خاصي دارند و در مورد مسئله مصر نیز فعاليت آرام و بي سر و صدا را در پيش گرفته است. 

برچسب ها: مصر ، لابی ، آیپک ، آمریکا ، کودتا ، ارتش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار