تكرار/گزارش

كابينه يازدهم چگونه از بهارستان راي اعتماد خواهد گرفت؟

در حالي مراسم تحليف رئيس جمهور منتخب روز سيزدهم مردادماه برگزار مي‌شود كه قوه مقننه، نحوه بررسي و راي اعتماد به كابينه يازدهم را مشخص كرده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، در حالي مراسم تحليف رئيس جمهور منتخب روز سيزدهم مردادماه در مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهد شد كه نهاد قانون‌گذاري كشور، نحوه بررسي و راي اعتماد به اعضاي هيئت وزيران را مشخص كرده است.

براين اساس ماده 204 آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي تصريح مي‌كند: «رئيس جمهور، ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحليف و يا بعد از استعفاء يا سقوط دولت، كتباً اسامى هيأت وزيران را به‏ همراه شرح حال هر يك از وزيران و برنامه دولت تسليم مجلس ‌مي‌نمايد. رئيس مجلس مكلف است در اولين فرصت در جلسه علنى وصول معرفى‏نامه وزيران را اعلام و پس از قرائت دستور تكثير آن را صادر نمايد

ماده 205 اين قانون مي‌افزايد: « يك هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط مشى و اصول كلى برنامه دولت و أخذ رأى اعتماد براى هيأت وزيران جلسات مجلس به‏ طور متوالى تشكيل مي‌‏گردد. با پيشنهاد رئيس و تصويب مجلس، جلسات به­ صورت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد. مجلس در اين جلسات نطق نخواهد داشت».

در ادامه ماده 206 تصريح مي‌كند: « قبل از تشكيل اولين جلسه بررسى برنامه‌‏هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هيأت وزيران، نمايندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول كلى و تركيب هيأت وزيران و نيز نمايندگان مخالف و موافق هريك از وزيران به تفكيك برنامه و هر وزير در برگه‏‌هاى جداگانه يا دستگاه الكترونيك ثبت نام مي‌نمايند.

هريك از نمايندگان حق دارند تمام يا قسمتى از وقت خود را دراختيار نماينده ديگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هيأت وزيران، رئيس جمهور برنامه دولت را تشريح و ضمن معرفى وزيران از تركيب هيأت وزيران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس، بررسى برنامه دولت و تركيب هيأت وزيران را با اظهارات پنج نفر از نمايندگان مخالف و پنج نفر از نمايندگان موافق با حفظ ترتيب يك­نفر مخالف و يك­نفر موافق و هر كدام براى مدت پانزده دقيقه انجام خواهد داد.

رئيس جمهور يا كسانى كه او تعيين خواهد نمود به سؤالات و اظهارات مخالفان پاسخ ‌مي‌‏دهند. مجموع مدت نطق اوليه رئيس جمهور و دفاعيات اخير دو و نيم ساعت خواهد بود.

درپى اظهارات و دفاعيات رئيس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‌‏ها و صلاحيت هريك از وزيران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود. درمورد هر وزير دو نفر از نمايندگان مخالف و دو نفر ازنمايندگان موافق با حفظ ترتيب يك­نفر مخالف و موافق هركدام براى مدت پانزده دقيقه فرصت خواهند داشت.

پس از آن وزير و در صورت صلاحديد رئيس جمهور به مدت سى دقيقه براى دفاع از برنامه و صلاحيت وزير مطروحه وقت خواهند داشت. بحث و بررسى براى تك تك وزيران به ترتيب حروف الفباى وزارتخانه به همين شيوه انجام مي‌گيرد،

رئيس جمهور مي‌‏تواند با استفاده از وقت وزيران در پايان و به‏ طور يكجا از آنان دفاع نمايد. پس از آن رأى‏گيرى به عمل مي‌آيد و شمارش و اعلام نتيجه آراء پس از رأى‏گيرى براى همه وزرا صورت خواهد گرفت.

سؤالات كتبى نمايندگان در طول مدتى كه برنامه دولت مطرح است از طريق رئيس مجلس به رئيس جمهور يا وزير مربوط داده خواهد شد.

تبصره 1- در موارد معرفى يك يا چند وزير (كمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اوليه رئيس جمهور به مدت يك­ساعت بدون بحث در كليات برنامه‏‌ها و تركيب هيأت‏ وزيران تنها در مورد برنامه‏‌ها و صلاحيت وزيران پيشنهادى به‏ترتيب فوق‏الذكر اقدام خواهد شد.

تبصره 2- چنانچه مجلس به يك يا چند وزير رأى اعتماد نداد و يا وزارتخانه‌اي به هردليل وزير نداشته باشد رئيس جمهور موظف است با رعايت اصل يكصد و سى و پنجم (135) قانون اساسى حداكثر قبل از سه ماه فرد يا افراد ديگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى نمايد.

ماده 207 اين قانون در ادامه تصريح مي‌كند: «درمورد اصول هشتاد و هفتم (87) و يكصد و سى و ششم (136) قانون اساسى، كيفيت رأى اعتماد به وزير يا هيأت وزيران و همه مسائل مربوط به آن طبق اين آيين‏نامه خواهد بود. تشخيص مسائل مهم و مورد اختلاف مذكور در اصل هشتاد و هفتم (87) قانون اساسي كه دولت مى‏تواند در زمينه آنها از مجلس رأى اعتماد بگيرد، با هيأت وزيران است».

ضرغام صادقي نماينده شيراز در اين زمينه به خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران گفت: در صورتي که رئيس‌جمهور منتخب در روز تحليف اعضاي هيئت وزيران را به مجلس معرفي کند، مجلس يک هفته پس از مراسم تحليف راي اعتماد به وزرا را در دستور کار قرار خواهد داد.

عضو هيئت‌رئيسه مجلس خاطر نشان کرد: راي اعتماد به وزار دو روز به طول خواهد انجاميد و اگر وزيري مخالف نداشته باشد موافق نيز صحبت نخواهد کرد بنابراين احتمالا کارها سريعتر انجام شود.

"علیرضا منادی‌سپیدان" نماینده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو نيز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در تشریح آخرين جزئیات برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب، گفت: مراسم تحلیف طبق برنامه از پيش تعيين شده، روز یکشنبه، 13مرداد در ساعت 11 صبح و یا 16 بعد از ظهر و با حضور مهمانان لشکری و کشوری و مهمانان خارجی برگزار خواهد شد.

وي در ادامه افزود: همچنين "حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني"، به صورت غيررسمي به آقاي لاريجاني خبر دادند که در مراسم تحليف قصد دارند کابينه دولت يازدهم را نيز معرفي کنند.

عضو هيئت‌رئيسه مجلس تصريح کرد: در صورت معرفي کابينه دولت يازدهم در مراسم تحليف، مجلس بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي و راي اعتماد به کابينه يازدهم را از فرداي مراسم تحليف، دوشنبه (14 مردادماه) آغاز خواهد کرد، البته صلاحيت وزراي پيشنهادي ابتدا در کميسيون‌هاي تخصصي مربوطه و سپس در صحن علني بررسي خواهد شد.

منادي‌سپيدان درباره حضور روساي‌جمهور پيشين در مراسم تحليف نيز اظهار داشت: دعوت از رؤسای‌جمهور پیشین یک روال عادی است که در این مراسم نیز انجام خواهد شد.

عضو هیئت ‌ئیسه در ادامه با بيان اينکه دعوت از مهمانان مراسم تحلیف بر عهده مجلس است، اظهار داشت: همچنين دفتر رئيس‌جمهور منتخب خواستار دعوت از مهمان خارجي در مراسم تحليف بود که با توجه به اينکه مجلس زمان انجام اين کار را نداشت، دعوت از مهمانان خارجی به عهده دولت منتخب واگذار شد که این دولت نیز از طریق وزارت‌خارجه اقدام به دعوت از مهمانان‌خارجی براي حضور در مراسم تحلیف کرد.

منادی‌سپیدان همچنين در خصوص نحوه برگزاری جلسات علنی مجلس در هفته جاری و همزمان با مراسم شب‌هاي احیا اظهار داشت: مجلس روز یک‌شنبه (6 مرداد) جلسه علنی خود را ساعت 9 صبح برگزار خواهد کرد، ضمن آنکه به علت تعطیلی روز سه‌شنبه (8 مرداد، سالروز شهادت حضرت علي(ع) )، بهارستان در اين روز جلسه علنی نخواهد داشت و جلسه علني روز چهارشنبه بهارستان نيز به روز دوشنبه(7 مرداد) موکول خواهد شد.

انتهاي‌پيام/
برچسب ها: کابینه ، یازدهم ، رای ، اعتماد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار