مصرف آب ميوه هاي خياباني؛

پل ارتباطي بيماري هاي عفوني

بيشتر آبميوه هايي كه در كنار خيابان ها تهيه و توزيع مي شوند به علت عدم رعايت بهداشت در تهيه آن ها افراد را دچار بيماري هاي عفوني مي كنند.

شاهين قاسمي، متخصص بيماري هاي عفوني و استاديار دانشگاه علوم پزشكي ايران درگفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران افزود: همزمان با افزايش دماي هوا مصرف انواع نوشيدني ها بويژه آبميوه ها جهت كاهش دماي بدن در اين ايام آفتابي و گرم افزايش يافته است به گونه اي كه ممكن است افراد در طول روز حداقل تا چند نوبت از اين نوشيدني ها مصرف كنند.

وي با اشاره به اينكه از مصرف آبميوه هايي كه با دخالت دست ساخته مي شوند بايد اجتناب كرد، افزود: متأسفانه بسياري از افراد سودجو اين روزها در كنار خيابان ها با استفاده از دستگاه هاي مختلف آبميوه گيري اقدام به تهيه و فروش آبميوه هاي خنكي مي كنند كه در اغلب موارد به هيچ عنوان به رعايت موازين بهداشتي در تهيه آن ها هيچ دقتي نمي كنند.

اين متخصص بيماري هاي عفوني گفت: در بيشتر مواقع در توليد آبميوه هايي كه در خيابان ها به شيوه مذكور سرو مي شوند خيلي وقت ها از ميوه هاي خراب، نشسته يا كاملاً‌ گندزدايي نشده استفاده مي شود و يا حتي در صورت احتياط در مورد خيلي كم اتفاق مي افتد و فروشندگان اغلب دست هايي كثيف و آلوده دارند و هنگام جابجايي ميوه ها و تهيه آب ميوه مستقيماً تمام اين آلودگي ها را به آبميوه انتقال داده و به افراد عرضه مي دهند.

وي همچنين علاوه بر تأكيد بر اجتناب از خريد آبميوه هاي خياباني در خصوص نوشيدن آب هاي چشمه سارهاي طبيعي در دل كوهسارها و طبيعت اظهار داشت:‌ متأسفانه اغلب افراديكه به گردش و سفرهاي تفريحي در دل كوهستان ها و طبيعت هاي بكر و زيبا مي روند در بسياري از مواقع اقدام به نوشيدن آب هاي خروشان و جوشان حاصل از دل اين طبيعت، چشمه ها و كوهسارها مي كنند و به علت شفافيت آن بر اين تصورند كه اين آب تميز و عاري از ميكروب ها و انگل ها است.

قاسمي، متذكر شد: به هيچ عنوان نبايد از آبي كه از بستر كوه ها و يا چشمه هاي شفاف بيرون مي آيد نوشيد زيرا اين آب ها علي رغم ظاهر شفاف و خيره كننده داراي ميليون ها ميكروب و انگل هاي خطرناكي هستند كه فرد را در كوتاه مدت دچار بيماري هايي عفوني و در طولاني مدت دچار بيماري هاي مزمن و گاه كشنده انگل مي كنند.

اين استاديار دانشگاه علوم پزشكي ايران در مورد شنا در رودخانه ها نيز هشدار داد: بستر رودخانه ها شرايط مناسبي براي رشد و نمو انواع ميكروب ها و انگل ها بويژه آميب هاي خطرناكي تحت عنوان هيستوليتكاها كه منبع آن ها آب ها و غذاهاي آلوده است محسوب مي شوند كه براي رشد و تكثير بهتر نيازمند تغذيه از موجودي ديگر دارند و انسان ها بويژه كودكان بهترين گزينه در اين زمينه اند.

وي در پايان، اسهال هاي خونيف تهوع، استفراغ و زخم روده بزرگ را از جمله علايم ابتلا به بيماري هاي عفوني ناشي از مصرف آب آلوده و آبميوه هاي غيربهداشتي در عموم افراد بويژه كودكان برشمرد./ع2

برچسب ها: آبمیوه ، بیماری ، عفونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.