یکی از مصداق های برجسته ذکر خدا دعا است، دعا سبب ایجاد آرامش در فرد می شود و نگرانی را کاهش می دهد و در پیشگیری و کاهش اضطراب موثر است و در درمان افسردگی بیشتر از دیگر روش ها کاربرد دارد.

یک کارشناس مذهبی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: میان باورهای مذهبی و رفتارهایی همچون نماز، دعا، زیارت  و توکل با افسردگی رابطه عکس وجود دارد و کاهش علاقه به زندگی، انزوا طلبی، احساس غم، خود کم بینی، بی قراری، احساس شکست و ناامیدی در افراد افسرده غیر مذهبی، بیشتر از افراد مذهبی است.
حیدری تصریح کرد: فراموشی خدا موجب بروز احساس پوچی، بی هدفی، تهی بودن در زندگی می گردد به این معنا زندگی برای انسان سخت می شود و دعا، نیایش با خدا، یکی از حقایق بسیار پر معنا و سازنده جنبه های مثبت انسانی و از اساسی ترین عوامل رشد و تعالی انسان است و دعا در پیشگیری و درمان اضطراب نقش اساسی دارد.
این کارشناس مذهبی در ادامه افزود: زندگی انسانی در جوامع کنونی مخاطره انگیز می نماید، احساس سردرگمی، پوچی های ناشی از دور شدن از فطرت اصیل خویش، زندگی ماشینی و شیوع انواع انحراف های اخلاقی، بیش از پیش انسان ها را دچار مشکلات روحی و روانی کرده است، سرخوردگی و سرگردانی بشر امروز، آنقدر گسترده است که همگان به گونه ای آن را احساس می کنند.
وی در ادامه افزود: پژوهش های تجربی در طول بیش از دو دهه، با بیان کردن نقش ارزش ها در روان درمانی، بر ضرورت به کار گیری دعا، نماز، عبادت و حضور در محافل و مکان های مذهبی تاکید می کنند.
حیدری خاطر نشان کرد: یکی از مصداق های برجسته ذکر خدا دعاست ،‌اگر انسان با خدا ارتباط داشته باشد و در هر شرایطی، از جمله موقعیت های دشوار زندگی، مانند بیماری، فقر و مشکلات اقتصادی تنها از خداوند کمک بخواهد، هرگز به سر آسیمگی ناچاری گرفتار نمی شود وباور به اینکه خدایی هست که موقعیت ها را کنترل  و مسئول روزی انسانهاست، تا حد زیادی اضطراب ناشی از فقر، بیکاری، بیماری و . . . را کاهش می دهد.
این کارشناس مذهبی در خاتمه افزود: افراد مومن ارتباط خود را با خداوند، مانند ارتباط با یک دوست بسیار صمیمی توصیف می کنند و بر این باورند که می توان بانیایش، تاثیر منفی بیماری و فقر را با روان کنترل کرد به همین دلیل با دعا و نیایش می توان به شیوه ای موثر اضطراب را کاهش داد و از آن پیشگیری کرد و در درمان افسردگی بیشتر از دیگر روش ها  کاربرد دارد./ف
برچسب ها: اضطراب ، درمان ، جوامع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار