سيستم مالياتي کارآمد سهم عمده‌اي در تامين هزينه‌هاي دولت دارد

هزينه‌هاي دولت نيازمند منابع درآمدي است يکي از نقش‌هاي کليدي ماليات، تامين هزينه هاي دولت است. به همين دليل نقش عادلانه بودن ابزار ماليات يک اصل از دو اصل اساسي آن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، يداله دادگر عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي ماليات را اصلي‌ترين منبع درامد دولت‌ها دانست و اظهار داشت: ماليات يکي از مهمترين و اصلي ترين منابع درآمد دولت‌ها به شمار مي‌رود و در عين حال به عنوان ابزاري براي تخصيص منابع و حصول به توزيع عادلانه درآمدها و ثروتها نيز مطرح مي‌شود.

بنابراين ماليات علاوه بر ابزاري تامين هزينه‌هاي بخش عمومي، داراي آثار تخصيصي و توزيعي نيز است.

وي در ادامه افزود: تجربه کشورها سيستم مالياتي کارآمد نشان داده است که بالا بودن سهم منابع مالياتي نسبت به منابع غير مالياتي از برخي آثار نامطلوب اقتصادي تا حد زيادي جلوگيري مي‌کند.

علي‌اکبر غفاري کارشناس ارشد اقتصادي نيز در خصوص اثر ماليات بر توزيع درآمد در کشور گفت: نظام مالياتي کارآمد، اقتصادي يک کشور را در مقابل بسياري از خطرها بيمه مي‌کند.

اين کارشناس اقتصادي تصريح کرد: اين در حالي است که در کشور ما منابع غير مالياتي به ويژه درآمدهاي غير نفتي، سهم عمده‌اي از درآمد دولت را تشکيل مي‌دهد.

به طوري که وجود آسان اين درآمدها موجب عدم نياز و عدم توجه جدي به ماليات و ساماندهي يک سيستم کارآمد مالياتي شده است.

دادگر توزيع عادلانه درآمد را از جمله بارزترين اهداف تئوري‌هاي مالياتي متوليان اقتصادي کشورها عنوان کرد و افزود: بررسي روند درآمدهاي مالياتي کشور سهم آن از توليد ناخالص داخلي و همچنين سهم آن از هزينه‌هاي جاري دولت، نشانگر فاصله زياد سيستم کنوني مالياتي با وضعيت مطلوب است.

وي در پايان خاطر نشان کرد: ماليات بر حقوق از اجزاي مهم تشکيل دهنده ماليات بر درآمدها مي‌باشد و از آنجا که اين ماليات مستقيما از حقوق کارکنان کسر مي‌شود منبع درآمد تقريبا مطمئني به شمار مي‌رود.
انتهاي پيام/

برچسب ها: درامد ، مالیات ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار