آیت‌الله خاتمی در همایش اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی:

مردم شعارزده نشوند و سرسری انتخاب نکنند/ کاندیداها وعده‌های امنیتی و شعارهای اغواگرانه ندهند

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه اخلاق انتخاباتی مردم ما این است که فله‌ای و سرسری انتخاب نکنند و شعارزده نشوند، گفت: برخی این روزها ایستادن در مقابل زیاده‌خواهی دنیای استکبار را افراطی‌گری می‌دانند، و وادادگی در مقابل دنیای سلطه را اعتدال برمی‌شمارند. انتظار از کاندیداها و هوادارانشان این است که اغواگرانه شعار ندهند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله "سید احمد خاتمی" در همایش اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی که در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شده است، اظهار داشت: این روزها هر وقت که سخن از اخلاق انتخاباتی می‌آید جملاتی هم‌چون اینکه "همدیگر را تخریب نکنید و ظرفیت‌های خود را بگویید" به ذهن می‌آید.

وی ادامه داد: واژه اخلاق در بیان قدمای علم اخلاق یک معنا دارد که در بین متأخرین گسترده شده است؛ واژه اخلاق در میان قدما به مسائلی که مربوط به سیر و سلوک نفسانی است، مربوط می‌شود.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: طی دو دهه اخیر واژه‌ای مطرح شد که در اخلاق گسترده‌تر شد؛ در این نگاه اخلاق عبارت است از رفتار شایسته نسبت به خود و دیگران.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خوش‌اخلاقی به معنای رفتار شایسته، و بداخلاقی رفتار ناشایست است، گفت: آن چیزی را که بزرگان در بحث آداب می‌آورند به بحث اخلاق وارد شده است. وقتی می‌گوییم اخلاق انتخاباتی، یعنی رفتار شایسته‌ای در عرصه انتخابات داشته باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید اخلاق انتخاباتی را در سه فصل ببینیم، گفت: این سه فصل اخلاق مجریان انتخابات، اخلاق کاندیداها و اخلاق مردم در عرصه انتخابات است.

آیت‌الله خاتمی در مورد اخلاق مجریان انتخابات اظهار داشت: مجریان انتخابات به معنای عام آن، یعنی چه آن‌هایی که دستی بر اجرا دارند و چه آن‌هایی که در بخش نظارت فعالیت می‌کنند، باید چیزی جز قانون را نبینند و جز قانون هیچ چیز دیگری برای آن‌ها مطرح نباشد.

وی تصریح کرد: قاطعیت در اجرای حق، طبیعی است و شورای نگهبان نیز صلاحیت تعداد محدودی را احراز می‌کند. البته قطعاً قانون انتخابات نیاز به اصلاح دارد و اینکه بگوییم در باز است و هرکسی خواست بیاید و اسم بنویسد و بعد هم تعداد محدودی تایید شوند و بوق‌های ضد نظام اسلامی هم بگویند که "تعداد زیادی ثبت نام کردند و تعداد محدودی از آن‌ها تایید شدند" این مسئله بد است.

آیت‌الله خاتمی تاکید کرد: بعضی از افرادی که ثبت نام کردند اصلاً اولیات کاندیداتوری را ندارند و امیدواریم مجلس نیز فکر اساسی در این‌باره کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شورای نگهبان به عنوان مرجع قانونی در احراز صلاحیت‌ها نباید تحت تأثیر قرار گیرد و ان‌شاءالله تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

وی با تاکید براینکه نباید اخلاق را در زوایای فردی و یا در زوایای بی‌چالش اجتماعی محدود کنیم، افزود: یقیناً احراز صلاحیت کاندیدایی که برای حفظ نظام اسلامی باشد عبادت است و ثواب اعتکاف را دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: کاندیداهایی که می‌خواهند بیایند در رأس مدیریتی اجرایی کشور قرار بگیرند در آستانه آزمون جدی حق‌پذیری و قانون‌پذیری قرار دارند؛ خوشبختانه تعداد زیادی از کاندیداها اعلام کردند که تسلیم قانون هستند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری به معنای رد صلاحیت مطلق نیست، ادامه داد: کاندیداها نشان بدهند که رشدیافته هستند و جوهره آن را دارند که در عرصه مسئولیتی دیگر قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه انتظار از کاندیداها قول سدید است، ادامه داد: کلمه سدید از ریشه سد به معنای محکم بودن می‌آید و کاندیداها باید گفتار منطقی و مستند داشته باشند. شایسته نیست که کاندیدایی بر اساس شایعات آمارهایی را نقل کند که سیاه‌نمایی باشد و به گونه‌ای بگوید که "در این 34 سال، این کشور خرابه بوده و من می‌خواهم بیایم و کشور را آباد کنم"؛ این مسئله خلاف حق، انصاف و عقل است، چرا که 34 سال در کشور کار انجام شده است و دولت‌ها یکی پس از دیگری به سهم خود خدمت کرده‌اند. این گناه است که خدمات دیگران را زیر سؤال ببریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: کاندیداها وعده‌های امنیتی ندهند، مثلاً بعضی‌ها می‌گویند "اگر بیاییم سربازی را چنین و چنان می‌کنیم" و این در حالی است که مسائل امنیتی جزء اختیارات فرماندهی کل قوا است.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر پرهیز کاندیداها از شعار دو پهلو ادامه داد: کاندیداهای انتخاباتی شعارهای صادقانه به مردم بدهند. این روزها بعضی‌ها شعار اعتدال و افراطی‌گری را سر می‌دهند. شعار اعتدال شعار دین ما است.

وی ادامه داد: برخی‌ها این روزها سکوت اعتدال را به معنای سکوت در مقابل فتنه معنا می‌کنند و افراطی‌گری را ایستادگی در مقابل فتنه می‌دانند، اگر از این‌ها بر بیاید تمام آن مردمی را که در 9 دی به خیابان‌ها آمدند افراطی می‌نامند. در واقع این‌ها از موج مردمی می‌ترسند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: برخی این روزها ایستادن در مقابل زیاده‌خواهی دنیای استکبار را افراطی‌گری می‌دانند، و وادادگی در مقابل دنیای سلطه را اعتدال برمی‌شمارند. انتظار از کاندیداها و هوادارانشان این است که اغواگرانه شعار ندهند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه کسانی که شعار دوپهلو می‌دهند صداقت انتخاباتی ندارند، ادامه داد: مردم ما سهیم و بصیر هستند و کاندیداها آنچه را که در ضمیر دارند صاف به مردم بگویند، یا انتخاب می‌شوند یا نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی امانت الهی است، گفت: در عرصه بیداری اسلامی کشورهایی که انقلاب کردند آیا هیچ‌کدام به آنچه که ما رسیدیم رسیدند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: بیداری اسلامی کار بزرگی بوده و هست؛ یک انقلاب با خصوصیاتی که در ایران صورت گرفت در هیچ‌کدام از این کشورها اتفاق نیافتاد، دنیای استکبار غافلگیر شد وگرنه انقلاب ما را هم نمی‌گذاشتند که اینگونه شکل بگیرد. دنیای استکبار با اصل هویت ما طرف است و اصلاً حکومت دینی را برنمی‌تابد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه اخلاق دینی اقتضای حضور باشکوه را دارد، افزود: روز گذشته مقام معظم رهبری به نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و نهادها تاکید کردند که با ادبیات گوناگونی که دارید اصل حضور را برای مردم جا بیاندازید که حل مشکلاتشان نیز با حضور پرشور پای صندوق‌ها بود.

وی با بیان اینکه هر رأی که در صندوق انداخته می‌شود رأی به اصل نظام اسلامی است، ادامه داد: پای‌بندی به خون شهدا اقتضا می‌کند که نگذاریم پرچمی که آنان با خونشان برافراشته‌اند به زمین بیافتد و در شرایط کنونی با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی، این مسئله ممکن می‌شود.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه ما نگرانی از مردمان نداریم، چرا که آنان بارها نشان داده‌اند که با نظام و انقلاب همراهند، اظهار داشت: کسی که می‌آید باید ارزش‌های انقلاب را به شهدا نزدیک‌تر کند؛ شالوده انقلاب ارزش‌های آن است که باید این شالوده را محکم‌تر کند.

وی تاکید کرد: ما تجربه چند دوره ریاست جمهوری را داریم، کسانی بیایند که چراغ سبزشان به ارزشگرایان دنیا باشد نه به دنیای استکبار.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر اصولگرایی بد و نادرست عمل کرد او را باید مورد نکوهش قرار داد، و اصولگرایی با تفسیری که مقام معظم رهبری دارند یعنی دلدادگان به نظام، خط امام(ره) و کسانی که قانون را قبول دارند و دغدغه اجرای دین را دارند؛ هوشیاری اقتضا می‌کند که در عرصه کنونی چنین کسانی را انتخاب کنیم.

آيت‌الله خاتمی با بیان اینکه رئیس جمهور باید کسی باشد که به نظر کارشناسان بها دهد، ادامه داد: یکی از راه‌های مهم شناخت هر فردی اطرافیانش است، اخلاق انتخاباتی مردم ما این است که فله‌ای و سرسری انتخاب نکنند و شعارزده هم نشوند، بلکه مردم باید به اطرافیان و برنامه‌های کاندیداها توجه کنند و اصلح را انتخاب کنند.

وی مسئله وحدت و یکپارچگی مردم را بسیار با اهمیت عنوان کرد و گفت: قرار نیست در هر انتخاباتی یک برشی درست شود 0.در نظام اسلامی ما به طور متوسط هر دو سال یک‌بار انتخابات برگزار می‌شود و ما باید فرهنگ انتخابات را هم داشته باشیم. بعد از اتمام انتخابات رقابت‌ها هم تمام شود و رفاقت‌ها شروع شود.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.