نهايي شدن "لايحه جامع وکالت" تا پايان دولت دهم، نقض حقوق بشر غربي‌ها در هتک حرمت به قبر حجربن عدي، موافقت دادگاه با تقاضاي استمهال مهدي هاشمي، برگزاري دو جلسه ديگر از دادگاه کهريزک و بازديد آيت‌الله آملي لاريجاني از نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران مهمترين عناوين خبري اين هفته حوزه حقوقي قضايي را تشکيل دادند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، قوه قضاييه طي هفته‌اي که  گذشت با اخبار بسيار مهمي در موضوعات مختلف سر و کار داشت.

**اولين روز هفته "عبدالعلي ميرکوهي" به باشگاه خبرنگاران از نهايي شدن لايحه وکالت خبر داد.خوب است بدانيد لايحه" جامع وکالت" ابتدا از سوی کمیسیون قضایی مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت، بعد از آن قوه قضايیه هم لایحه نوشت. مهرماه سال گذشته لایحه از سوی قوه قضايیه به کمیسیون لوایح دولت ارجاع شد و پس از بررسی به قوه قضايیه دوباره ارسال شد تا بازنگری شود و سپس در کمیسیون‌های فرعی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به کمیسیون اصلی ارسال شد و سرانجام " عبدالعلي ميرکوهي" از نهايي شدن آن تا پايان دولت دهم خبر داد
.




نهايي شدن "لايحه جامع وکالت" تا پايان دولت دهم/ وقفه بدليل سفرهاي استاني نمايندگان

معاون حقوقي پارلماني دادگستري گفت: چنانچه در مدت زماني باقي مانده تا پايان دولت دهم جلسات پنجشنبه‌هاي هرهفته برگزار شود اين لايحه به سرانجام مي‌رسد چراکه دستور اصلي کميسيون نيز همين موضوع است.

**در اوايل هفته جاري، متاسفانه شاهد جنایت تروریستهاي تکفیری در سوریه در پي اقدام به تخريب و نبش قبر «حجربن عدی کندی» یکی از اصحاب پیامبر اکرم(ص) و یاران خاص امیرالمؤمنین علی(ع)، بوديم تا جائيکه  مقامات قضايي و حقوقدانان بسياري اين عمل قبيح را يکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر از سوی غرب خواندند.




تربیت‌یافتگان دلارهای آمریکایی عاملان هتک حرمت حرم حجربن عدی

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: هتك حرمت به ساحت حجر بن عدي این اقدام را از سوی جنایتکاران تربیت‌یافته استعمار دانست که به جان امت اسلامی افتاده‌اند.

نبش قبر مسلمانان یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشراز سوی غرب است

يک حقوقدان در رابطه با اقدام گروهک تروریستی به نبش قبر مطهر حجر بن عدی از صحابه حضرت امیر المومنین (ع) در سوریه اظهار داشت: نبش قبر مسلمانان یکی دیگر از موارد آشکار نقض حقوق بشراز سوی غرب است.

**صبح روز يکشنبه هفته جاري(16ارديبهشت) قرار بود اولین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات "مهدی هاشمی" در دادگاه انقلاب برگزار شود که شروع نشده بلافاصله تمام شد چراکه در پي درخواست وكيل مهدي هاشمي از قاضي سراج براي "استمهال" رياست شعبه اول دادگاه انقلاب با اين درخواست موافقت كرد.




دادگاه شروع نشده تمام شد/ حضور خانواده آيت الله هاشمي در جلسه دادگاه مهدي

اولین جلسه دادگاه مهدی هاشمی يکشنبه هفته جاري در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد که با حاشیه‌هايی جالب و خواندني همراه بود.مشروح و حاشيه هاي اين جلسه را با خواندن اين خبر از دست ندهيد.


**ششمين جلسه رسيدگي به پرونده كهريزك، دادگاه به اظهارات شکات و وکلای آنها اختصاص داشت كه دفاعيات خود را مطرح كردند.تعدادي شهود نيز به دادگاه احضار شده بودند که فقط سالارکيا معاون وقت نظارت بر زندان‌ها در دادگاه حضور يافت.





کيفرخواست مورد رضايت متهمان نيست/مرتضوي وقت دادگاه را مي‌گيرد

وکيل خانواده روح‌الاميني گفت: کيفرخواست مورد رضايت متهمان نيست چرا که اتهامات را متوجه آنان مي‌کند از اين رو بين متهمان و دادسرا تقابل ايجاد شده است.

هفتمين جلسه
اين دادگاه نيز نيز چون جلسات گذشته به رياست قاضي "سيامك مدير خراساني" به صورت غیرعلنی برگزار شد و خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مختلف در مقابل دادگاه کیفری استان تهران حضور يافتند.




مشروح هفتمين جلسه دادگاه كهريزك


وکيل خانواده مرحوم جوادي فر گفت: اظهارات شاهدان و مطلعين حاضر در دادگاه اميدواركننده بود و ابعاد تازه‌اي از پرونده را روشن كرد.

**دوشنبه هفته گذشته "چهل و ششمين نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه" با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. غلامحسين محسني اژه اي در این جلسه پاسخگوی سوالات رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها بود.






جن‌گير از زندان آزاد نشده است/ پرونده "ستار بهشتي" همچنان در دست بررسي است

سخنگوی دستگاه قضا درباره جن‌گير دولتي گفت: اين فرد آزاد نشده و براساس حکم قضايي دو سال است که در زندان به سر مي‌برد.

**حجت‌الاسلام والمسلمين "سيد ابراهيم رئیسی" معاون اول قوه قضاییه در همایش ملی بازخوانی فقهی حقوقی نظام قضایی از تصحیح قانون آئین دادرسی و اعمال ماده 18 خبر داد و گفت: اگر فرایند دادرسی انجام شده در پرونده خلاف شرع بیّّن بود، با دستور قاضی اعاده دادرسی شده تا حقی از کسی ضایع نشود و این امر نشان از شرعی بودن دستگاه قضایی است. وي همچنين در اين مراسم به يک سوال اختصاصي خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران در رابطه با "نقش قوه قضاييه در پيشگيري از جرايم انتخاباتي" نيز پاسخ داد.




استفاده از امکانات دولتي براي حمايت از کانديداها خلاف شرع و قانون است

معاون اول قوه قضاييه گفت: سوء استفاده از امکانات دولتي درجهت حمايت از کانديداهاي انتخابات خلاف شرع و قانون بوده و مرتکب آن تحت تعقيب قرار خواهد گرفت.

**روز سه شنبه، "آيت الله آملي لاريجاني" از نمايشگاه بين‌المللي کتاب ديدن کرد.





بازديد رئيس قوه قضاييه از  نمايشگاه بين‌المللي كتاب

آيت‌الله آملي لاريجاني رئيس دستگاه قضا ضمن بازديد از نمايشگاه کتاب از غرفه‌هاي تدوين و نشر آثار علامه محمد تقي جعفري، آستان قدس رضوي، موسسه تحقيقاتي اميرالمومنين(ع)، موسسه آموزشي پژوهشي امامخميني(ره)، موسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران، موسسه بنياد خيريه الزهرا(س)، موسسه تعليماتي و تحقيقاتي امام صادق(ع) بازديد کرد.

** روز چهارشنبه نيز رئيس دستگاه قضا با اعضاي کميسيون عمران ديدار و از همکاري مجلس شوراي اسلامي با قوه قضاييه تقدير کرد.



يكي از مهم‌ترين مشكلات قوه قضاييه كمبود بودجه است

رئيس قوه قضاييه در ديدار نمايندگان كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي تعامل دستگاه قضايي و مجلس را مناسب توصيف كرد و گفت: اميدواريم با همكاري نمايندگان محترم مجلس مشكلات مربوط به نيروي انساني و امكانات قوه قضاييه حل و فصل شود.

**تعیین سقف 110سکه برای وجه کیفری مهریه موضوعي است که ابتدا در مجلس هشتم به تصویب رسید با این هدف که اگر بین زوجین اختلافی به وجود آمد و نهایتا منجر به طلب مهریه شد و زوج از مهریه امتناع کرد، تنها تا سقف 110 سکه بتوان برای بازداشت او اقدام کرد.



"حبس زوج" در صورت عدم پرداخت مهريه تا سقف 110 سکه/ ادعاي عدم تمکن مالي هم نتيجه ندارد


معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دادگستری گفت: در مهریه‌های تا 110 سکه، مرد موظف است بدون توجه به تمکن مالی این میزان را پرداخت کند و در غير اين صورت دادگاه می‌تواند با نظر زن، مرد را بازداشت کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: گزارش ، قضا ، هفته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار