اخبار ویژه روزنامه‌های چهارشنبه

از علت ثبت‌نام زودهنگام لنکرانی تا پشيماني يک نهاد از واگذاري باغ نارنج به دولت پس از 25 سال!

من اسفنديارم... که رستم بود پهلوان ،جانشین بعدی امیرارجمند در دانشگاه‌‌ها چه کسی می‌تواند باشد؟،دستور اصلاح حقوق و مزاياي کارمندان دو دستگاه ادغام شده،عیادت احمدی‌نژاد از پورعرب،پیشتاری اصلاح‌طلبان در نظرسنجی‌ها،سوال علی مطهری از رئیس‌جمهور کتاب شد،شکایت شرکت صنعتی مشهور از سه مسئول،نه هاشمي مي‌آيد، نه خاتمي ،همسراني كه براي پيروزي نامزدهاي انتخابات مي‌جنگند،،ایران دومين و بزرگترين میزبان جمعيت پناهنده در جهان،حاشیه پررنگ اولين روز ثبت نام داوطلبان رياست جمهوري!،از مهمترین اخبار ویژه روزنامه های امروز هستند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  اخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید.   

*کیهان:
  
چرا هاشمي و خاتمي سوژه محافل ضدانقلاب شده‌اند؟

«هم آقاي هاشمي و هم آقاي خاتمي خوب مي‌دانند که بدون گرفتن موافقت حاکميت وارد بازي‌اي خواهند شد که بازي پرخطري خواهد بود. معلوم هم نيست که در آن فضاي قطبي شده در مجموع اصلاح‌طلبان سود ببرند. وضعيت اصلاح‌طلبان از لحاظ حضور در سايت قدرت الان نسبت به سال 88 وضعيت متزلزل‌تري است. وضعيت اصلاح‌طلبان حتي در نهادهاي اجتماعي هم وضعيت متزلزل‌تري است.»

اين مطلب را عليرضا نامور حقيقي از مخالفان مقيم کانادا در مصاحبه با راديو فردا عنوان کرد. وي درباره آشفتگي جبهه اصلاح‌طلبان مي‌گويد: اصلاح‌طلبان بايد در اين مورد دورانديشي مي‌کردند. بايد از تير و خرداد شروع مي‌کردند به برگزيدن جريان دوم به عنوان کانديدايي که (به جاي آقاي هاشمي و آقاي خاتمي) به عنوان نفر دوم اصلاح‌طلب مي‌خواهد بيايد.

 اين ضعف به آقاي خاتمي هم برمي‌گردد. يعني اگر آقاي خاتمي در دوران رياست‌جمهوري خودش يک معاون اول قدرتمند برگزيده بود، او مي‌توانست براي انتخابات رياست‌جمهوري کانديداي مناسبي باشد. از سوي ديگر، مهمترين نقشي که هاشمي مي‌تواند داشته باشد اين است که تعادل قوا بدهد، بازي‌سازي کند؛ بدون اينکه خودش مستقيما درگير شود و بخواهد بازي با ريسک بالا بکند. آقاي هاشمي در بازي با ريسک بالا ممکن است آسيب ببيند و اين آسيب به جريان‌هاي بوروکرات هوادار خودش هم صدمه خواهد زد.

اما در مقابل تقي رحماني عضو گروهک‌ ملي مذهبي و مقيم پاريس مي‌گويد: الان لااقل آقاي خاتمي و آقاي هاشمي بايد کانديدا شوند تا اگر صلاحيتشان را رد کردند اصلاح‌طلبان بتوانند بگويند که کانديداي اصلي، يا بازيکن اصلي ما، روي نيمکت نشست. با کارت قرمزي که ناحق داور به اين بازيکن داد. اگر اينها وارد نشوند سه تا اصلاح‌طلب ضعيف مي‌مانند.

وي در عين حال با تاکيد بر سرمايه‌گذاري روي وجه سلبي هل دادن هاشمي و خاتمي به وسط ميدان مي‌گويد: از نظر من نه آقاي خاتمي نه آقاي رفسنجاني و هيچ دولتمرد ديگري نمي‌تواند در کوتاه‌مدت دموکراسي بياورد. حتي اصلاح‌طلبان هم نمي‌توانند چنين کاري کنند. لازم است در درون حاکميت ايران فضايي باز شود که بتوان نفس کشيد تا جامعه مدني ايران خفه نشود. به نظر من چاره‌اي جز ورود خاتمي و هاشمي نيست. اگر رد صلاحيت شدند آن بحث ديگري است.

در همين حال وب سايت ضدانقلاب «راديو کوچه»، در تحليلي با عنوان «هاشمي روزنه اميد» نوشت: هاشمي به درستي در ميان اپوزيسيون جمهوري اسلامي به عنوان يکي از بانيان اين نظام شناخته مي‌شود... اپوزيسيون در شرايطي که توان و آلترناتيو ديگري براي تغيير نظام ندارد، بد نمي‌بيند تا حداقل در برابر حضور هاشمي سنگ‌اندازي نکند و نظاره‌گر جنگي باشد که بدون شک در آن پيروزي هر کدام از طرفين دعوا به تضعيف جمهوري اسلامي خواهد انجاميد(!)

من اسفنديارم... که رستم بود پهلوان

اسفنديار رحيم‌مشايي از جشنواره موسوم به شعر بهار نيز براي تبليغات و تمجيد و ستايش از خود دريغ نکرد.
وي در اين برنامه که با حضور برخي بازيگران سينمايي نامزد انتخابات شوراها همراه بود، به حديث نفس پرداخت و گفت: اسفنديارم ولي کينه‌اي از رستم ندارم.

وي که با حکم رئيس‌جمهور رئيس‌ دبيرخانه جنبش عدم تعهد شده، افزود: سوءتفاهم نشود. اگر به بهانه بهار از اسفند دعوت مي‌کنند، يادمان نرود اسفند پشت به زمستان دارد و رو به بهار. گناه من اين است که يار اسفنديارم و از قديم‌الايام مردم عادت کرده‌اند با سوزاندن ما چشم بد را از خود دور مي‌کردند.

در حالي که سازمان‌دهندگان تبليغات دولتي در سفرهاي مشايي از تعبير زنده‌باد بهار در پوسترهاي وي استفاده مي‌کنند، مشايي مي‌گويد: عنوان بهار خيلي بالاتر از آن است که از آن به عنوان واژه‌اي سياسي براي حزب و گروه تعبير کنيم بنابراين ظرفيت بهار خيلي بالاتر است. انتخابات اهميت زيادي دارد و اهتزاز پرچم پرافتخار ميهن و نام کشور ما مهم است.

آقاي مشايي البته به دلايل کاملا روشن تواضع فرموده و نفرموده‌اند که گناه واقعي‌شان‌ نه داشتن نام اسفنديار و نسبتش با اسپند و رستم و بهار و زمستان، بلکه دوستي با کودک‌کشان رژيم اشغالگر صهيونيست و گزافه‌گويي درباره پايان دوران اسلامگرايي-تکرار مواضع نخ‌نماي روشنفکران ضددين-مراوده با برخي مفسدان اقتصادي و سياسي و فرهنگي، ايجاد حاشيه در دولت براي انحراف از خدمتگزاري مردم و انجام مسئوليت‌هاي قانوني، خيانت در امانت و... است.
     
نمي‌آيد يا بقيه را مي‌پيچاند؟

آيا هاشمي‌ رفسنجاني مشغول پيچاندن طيف‌هاي حامي خود است؟ اين سوال با مرور اظهارات متناقض حاميان وي از جمله طي روز گذشته برجسته مي‌شود.روز گذشته علي يونسي وزير اطلاعات دولت خاتمي که حسن روحاني را براي ثبت‌نام همراهي مي‌کرد؛ به ملاقات دوشنبه شب خود با هاشمي اشاره کرد و گفت: برايمان محرز شده که هاشمي نمي‌آيد.

او تصريح کرد: بنده شب گذشته ملاقاتي با هاشمي رفسنجاني داشتم و ايشان بار ديگر تأکيد کردند که در انتخابات حضور نخواهند داشت.
همين مضمون را محمدباقر نوبخت دبيرحزب‌اعتدال و توسعه و از حاميان ديرين هاشمي عنوان کرده و گفته است: در آخرين ملاقاتي که با آيت‌الله هاشمي ‌رفسنجاني داشتم خود ايشان اعلام کردند براي آمدن و کانديداتوري برنامه‌اي ندارند.

وي اضافه کرد: آقاي هاشمي بارها نظر مساعدشان را نسبت به آقاي روحاني به ما منتقل کردند و خودشان در اين عرصه حضور نمي‌يابند و قطعا در زمان مناسب نيز دراين‌باره اظهارنظر خواهند کرد.از سوي ديگر حسن روحاني ديروز ضمن سخناني در دانشکده حقوق دانشگاه شهيد بهشتي اظهار داشت: خاتمي و هاشمي قبل از ورود من به عرصه انتخابات به من گفتند که کانديدا نمي‌شوند و هاشمي از من خواست که کانديدا شوم و خاتمي من را براي اين کار تشويق کرد.

يادآور مي‌شود ياسر و فاطمه هاشمي دو تن از فرزندان هاشمي در مراسم چند هفته پيش اعلام نامزدي حسن روحاني حضور داشتند.
مضمون سخنان يونسي، نوبخت و روحاني را عليرضا محجوب نماينده تهران که با هاشمي مرتبط است در مصاحبه با ايلنا اظهار داشته و گفته است: هاشمي به هيچ وجه قصد کانديداتوري نداشته و ندارد اما ايشان به دليل اصرار ديگران بعضا يک سخن يا جمله‌اي مي‌گويد که رسانه‌ها همان جمله را بزرگ مي‌کنند.

با اين حال سيدمحمد خاتمي ديروز در ديدار جمعي از روزنامه‌نگاران ضمن منتفي کردن تلويحي نامزدي خود گفت: تا آنجايي که من اطلاع دارم آقاي هاشمي رفسنجاني اعلام کرده‌اند که کانديداي رياست‌جمهوري مي‌شوند ولي گفته‌اند که بايد نظر مقام معظم رهبري را هم داشته باشند.

در عين حال هاشمي ديروز نيز ضمن ملاقات‌هايي به مواضع دو پهلوي قبلي ادامه داد و در ملاقات اعضاي گروه موسوم به مجمع متخصصين و در پاسخ به دعوت براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: افراد جوان، مجرب و تواناي زيادي در کشور وجود دارند که بهتر است آنان مسئوليت خطير اجرايي را در دست بگيرند، زيرا اداره امور اجرايي کشور منحصر به يک يا چند فرد نبايد باشد.

وي در عين حال افزود: چنانچه حضورم را براي تحقق آرمان‌هاي انقلاب و مردم موثر بدانم، کوتاهي نخواهم کرد.او در ديدار ديگري گفته است افرادي شناخته شده و به دليل شهرت نام، در انتخابات اعلام نامزدي کرده‌اند و افراد توانمند ديگري هم هستند که ممکن است گمنام باشند و بعدها اضافه شوند که بتوانند سکاندار امور اجرايي شوند.

او در ديدار با اعضاي ادوار انجمن اسلامي چند دانشگاه گفت: اگر قانع شوم حضورم مي‌تواند براي نظام و انقلاب مفيد باشد و به حل مشکلات کمک کند دريغ نخواهم کرد ولي در صورتي که احساس کنم اين حضور خداي ناکرده مقاومت‌هايي را در پي خواهد داشت که مخل وحدت و موجب تشديد اختلافات در کشور بوده و مؤثر نخواهد بود اقدام نخواهم کرد.

يادآور مي‌شود مواضع ضد و نقيض ابراز شده از سوي هاشمي باعث برخي دلخوري‌ها از سوي نامزدهايي مانند روحاني و عارف و جهانگيري شده که معتقدند زمان را در وضعيت فعلي از دست مي‌دهند.پيش از اين يکي از اصلاح‌طلبان اعلام کرده بود که عدم شفافيت چهره‌هايي نظير هاشمي هر چند ممکن است زيرکي تلقي شود اما درنهايت باعث زيان و ضرر خواهد بود. عبدي گفته است: بعضي‌ها فکر مي‌کنند اين زرنگي است ولي در عالم سياست مطلوب نيست چون آن موقع ممکن است همه ببازند. بسياري از آقايان حرف‌هاي واقعي خود را حتي به اطرافيانشان هم نمي‌زنند
   
من که سوخته‌ام ديگر جزغاله‌ام نکنيد!

«سخنان خاتمي به حاميانش را مي‌توان اين طور خلاصه کرد: مجبورم نکنيد با پريدن از روي آتش خودم و شما را بسوزانم در حالي که مي‌توانم در کنار آتش سالم بمانم و به موقع براي جنبش سبز مفيد واقع شوم».

پايگاه اينترنتي اخبار روز وابسته به اپوزيسيون مقيم آلمان ضمن درج مطلب فوق نوشت: پيام آقاي خاتمي اين بوده که: «نمي‌گذارند بيايم. اگر من کانديدا بشوم آنهايي که نمي‌خواهند که من بيايم اختناق را بيشتر مي‌کنند و امکانات و آزادي‌هاي مختصري را هم که اصلاح‌طلبان دارند از دستشان مي‌گيرند.

اين‌ها به کنار، به فرض هم که بيايم و رئيس جمهور بشوم نمي‌گذارند که کار کنم». سخنان آقاي خاتمي پرسش‌هاي بسياري را مطرح مي‌کند؛ آيا اخلاقي است که کسي را که نمي‌خواهد بيايد اين همه تحت فشار گذاشت که بيايد؟ آيا عاقلانه است که شخصي که دشمن را چنان نيرومند و خود و هوادارانش را چنان ضعيف مي‌پندارد به مصاف دشمن برود؟

نويسنده مي‌افزايد: حالا ما در انتخابات اصرار داريم کسي را که اهل «درگيري» نيست به شرکت در انتخاباتي بکشانيم که مي‌تواند به سرعت به درگيري خونيني شبيه عاشوراي سال 1388، يا حتي بدتر از آن تبديل شود. آيا اين همه اصرار به آقاي خاتمي براي ورود در اين معرکه کار درستي است؟

اخبار روز در پاسخ اين پرسش هدف از تحريک خاتمي به نامزدي را توضيح داده و مي‌نويسد: بعضي‌ها مي‌گويند که خاتمي نبايد بيايد چون اگر بيايد و رد صلاحيت بشود به دليل دلبستگي‌اش به نظام و ديگر ملاحظات ميدان را ترک خواهد کرد. به نظر من، حتي اگر اين اتفاق هم بيفتد، آمدن خاتمي بهتر از نيامدن او است. اگر خاتمي نيايد رژيم اسلامي راحت‌تر مي‌تواند ادعا کند که انتخاباتي آزاد برگزار کرده است.

 اما اگر خاتمي بيايد و رد صلاحيت بشود آنگاه ادعاهاي رژيم مبني بر آزادي انتخابات با ترديدهاي جدي روبرو مي‌شود و اين هزينه‌اي است که خاتمي مي‌تواند با شرکت در انتخابات بر رژيم تحميل کند(!) به هر حال، اگر آقاي خاتمي نخواهد کاري را که موسوي و کروبي کردند بکند نمي‌توان او را سرزنش کرد.

اين سايت گروهکي در پايان نوشت: کانديدا شدن محمد خاتمي مي‌تواند هزينه‌هايي براي او و حاميانش داشته باشد اما بدون دادن هزينه نمي‌توان با استبداد مذهبي مبارزه کرد. آقاي خاتمي بهتر است که ترديدهايش را به کناري بگذارد و از روي آتش بپرد(!)

*وطن امروز:

جانشین بعدی امیرارجمند در دانشگاه‌‌ها چه کسی می‌تواند باشد؟

یکی از موضوعاتی که در فتنه 88 باعث شد تشخیص حقیقت برای قسمتی از مردم با مشکل مواجه شود، نفوذ تفکرات منحرف، لیبرال و التقاطی در درون اشخاص و نهادهای تاثیرگذار برجامعه بود. از جمله این نهادها دانشگاه‌ است. تایید‌کننده این واقعیت، فرار نزدیک‌ترین فرد به موسوی یعنی اردشیر امیرارجمند به خارج از مرزها و اقدامات فعلی او در همکاری با دشمنان قسم خورده ملت ایران است. امیرارجمند کسی بود که سالیان دراز در دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تدریس بود و ریاست دانشکده حقوق این دانشگاه را نیز برعهده داشت.

همچنین وی ریاست بخش حقوق بشر و دموکراسی این دانشگاه را برعهده داشت. پس از وی ریشه تفکراتی که با اندیشه جمهوری اسلامی و قانون اساسی زاویه داشته‌اند باقی مانده و هنوز هم مشغول فعالیت هستند.

 هرچند حجم فعالیت‌های این طیف به‌شدت گذشته نیست یا شاید به صورت زیر‌زمینی عمل می‌کنند و تحرکات آنان اکنون نمود عینی ندارد و باید اتفاقاتی همچون فتنه 88 بیفتد تا ماهیت منافقانه و نتیجه تحرکات امروز آنان بر همگان روشن شود‌ اما یکی از وظایف اصلی نخبگان و خواص این است که با هوشیاری این نوع جریان‌های ضد‌انقلابی را زیر نظر بگیرند و زودتر درباره آنان روشنگری کنند.

 یکی از این افراد «محمد- هـ» است. وی پس از پایان تحصیلات آکادمیک خود در رشته حقوق در دانشگاه بهشتی به عنوان استاد مشغول به کار شد و در سال‌های پیش از فتنه از افراد بسیار نزدیک به اردشیر امیرارجمند بود و اکنون در یکی از مراکز اصلی دانشگاه آزاد مشغول تدریس است. حمایت وی از نسرین ستوده (وکیل مدافع آرش رحمانی‌پور تروریست و وکیل دیگر منافقین) و عبدالفتاح سلطانی (همکار و فعال در موسسه شیرین عبادی) از جمله موضع‌گیری‌هایش است.

 وی در همایش ملی وکلا درباره یک محکوم امنیتی که درحال گذراندن محکومیت خویش است، چنین می‌گوید: «در بین وکلای ما وکلای آزاده‌ای وجود دارند که الان در بندند و فی‌الواقع صرفا به خاطر آزادگی و بيان حق قربانی شدند... نسرین ستوده و عبدالفتاح سلطانی که قربانی بیان حق شده‌اند که این موضوعی است که اگر نگوییم، دچار گناه شده‌ایم».

 همچنین تکرار واژه انتخابات آزاد (عبارتی که توسط ضدانقلاب رمز آشوب انتخابات 92 و به عنوان آلترناتیو تقلب در انتخابات 88 اعلام شده بود ولیکن با تدبیر مقام معظم رهبری نقش برآب شد) و ادعای نبود فضای آزاد در کشور از جمله آخرین موارد نشان‌دهنده تفکرات وی است. «محمد - هـ» در مصاحبه با یکی از سایت‌های داخلی درباره انتخابات آزاد چنین می‌گوید: «به جای پیش نیاز اصلاح قانون انتخابات بهتر است پیش نیاز انتخابات آزاد و منصفانه مورد توجه قرار گیرد.

انتخابات آزاد و منصفانه صرفا در یک جامعه دموکراتیک (حاکمیت متفکرانه مردم بر تعیین سرنوشت اجتماعی خویش) عملی است...» بیان مطالب اینچنینی آن هم از بلندگوهای رسمی جمهوری اسلامی ایران و تکیه زدن بر نهاد فرهنگ‌‌ساز دانشگاه جمهوری اسلامی ایران امری غیرقابل پذیرش است. همچنین خبر پیشنهاد عضویت وی در کمیته گمشدگان اجباری نیز جای توجه دارد.

 این کمیته که زیر نظر سازمان ملل فعالیت می‌کند تنها نهادی است که به صورت تخصصی پیگیر حصر سران فتنه بوده و عبدالکریم لاهیجی (عضو سابق ساواک ستمشاهی) نیز پرونده حصر سران فتنه را دراین کمیته به راه انداخته بود. عضویت «محمد-‌هـ» در این کمیته نیز نمی‌تواند اتفاقی باشد.

*خراسان:

پشيماني يک نهاد از واگذاري باغ نارنج به دولت پس از 25 سال


مسئولان يکي از نهادهاي کشور که در سال 1368 بر اساس صلح نامه اي، اقدام به واگذاري يکي از زمين هاي گرانقيمت خود به يکي از ادارات دولتي کرده بودند، اخيرا از اقدام مديران وقت اين نهاد منصرف شده و پرونده را براي باز پس گرفتن اين زمين که منطقه اي وسيع و گردشگري در شمال کشور است به دستگاه قضايي ارجاع داده و مدعي شده اند که مفاد اين صلح نامه قانوني نبوده است.

دستور اصلاح حقوق و مزاياي کارمندان دو دستگاه ادغام شده

پس از اعتراضات متعدد کارمندان يکي از دستگاههاي ادغام شده به مديران ارشد دولتي نسبت به تفاوت حقوق و مزاياي خود با کارمندان دستگاه ديگري از قوه مجريه که مشمول ادغام شده است، طي روزهاي اخير بخشنامه اي از سوي نهاد رياست جمهوري به دو معاونت رييس جمهور ابلاغ شده که بر اساس آن بايد هرچه سريع تر نسبت به هماهنگي در حقوق و مزاياي کارمندان رسمي و پيماني دو دستگاه مذکور اقدام شود.

*آرمان:

عیادت احمدی‌نژاد از پورعرب

شنیده شد که محمود احمدی‌نژاد دوشنبه شب به‌صورت سرزده در منزل پدری ابوالفضل پورعرب در جنوب تهران حضور یافت و ضمن عیادت از این بازیگر مشهور سینمای کشور، در جریان وضعیت سلامتی و روند درمان وی قرار گرفت. ایسنا نوشت؛ رئیس‌جمهور در این دیدار که فضای بسیار صمیمی و دوستانه‌ای داشت ضمن آرزوی سلامتی و توفیق برای پورعرب، نسبت به پیگیری‌های لازم جهت تسریع در روند درمان و بهبود سلامتی وی تاکید کرد. در این دیدار ابوالفضل پورعرب با اشاره به نوع بیماری و روند درمانی خود، خاطراتی از دوران بازیگری‌اش را برای رئیس‌جمهور بیان کرد.

علت ثبت‌نام زودهنگام لنکرانی

شنیده شد که بازدارندگی سعید جلیلی از کاندیداتوری یکی از اهداف ثبت‌نام سریع کامران باقری‌لنکرانی کاندیدای جبهه پایداری بوده است. آخرین نوشت؛ در جلسات جبهه پایداری بر نام‌نویسی سریع لنکرانی تاکید شده بود تا دو هدف را تامین کند. نخست، شبهه تذکر به لنکرانی برای عدم نام‌نویسی به‌دلیل رد صلاحیت را برطرف نمایند و دیگری با این ثبت‌نام مانعی در برابر سعید جلیلی قرار دهند تا او شاید از ثبت‌نام خودداری نماید.

پیشتاری اصلاح‌طلبان در نظرسنجی‌ها

شنیده شد که سایت خبری تحلیلی افق اقدام به برگزاری نظرسنجی در آستانه برگزاری انتخابات کرد. در این نظرسنجی از کاربران پرسیده شده بود که به نظر شما کدامیک از جریانات مطرح می‌توانند اعتماد مردم را در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری جلب نمایند. در این نظرسنجی پس از گذشت زمانی حدود 24 ساعت اصلاح‌طلبان با 63 درصد اول هستند٬ ائتلاف 1+2 با 19 درصد دوم٬ حامیان دولت با 6 درصد سوم هستند و کاندیداهای مستقل و ائتلاف پنگانه چهارم و پنجم هستند.

دلیل سکوت متکی درباره عزل ناگهانی‌اش

شنیده شد که منوچهر متکی در سفر خود به گیلان گفته است؛ اگر اوباما در دوره دوم مسئولیتش نشان دهد که سیاست‌هایش در قبال ایران تغییر کرده درصورت صلاحدید مقام معظم رهبری و نظام می‌تواند از ارتباط و مذاکره با ایران بهره‌مند شود. شفاف نوشت؛ متکی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نحوه عزلش از وزارت خارجه عنوان کرد: پس از انتخابات 24 خرداد و زمانی که بنده و احمدی‌نژاد دو شهروند عادی هستیم در اینباره صحبت می‌کنم. وی با اشاره به دلیل سکوتش، افزود: دلیل این مساله غیرشخصی بوده و درکی است که از تشخیص بزرگان دارم و صلاح آنها مورد توجه بنده بوده است.

سوال علی مطهری از رئیس‌جمهور کتاب شد

شنیده شد که «ماجرای سوال از رئیس‌جمهور در مجلس هشتم» نوشته علی مطهری از سوی موسسه نشر و تحقیقات ذکر منتشر و در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روانه بازار نشر شد. این اثر برای چاپ سال 92 و در تیراژ 2 هزار و 100 نسخه منتشر شده است که از عناوین بخش‌های آن می‌توان به سخنان رئیس‌جمهور و تذکرات نمایندگان، نادر قاضی‌پور، ستار هدایت‌خواه، واکنش مجمع تشخیص مصلحت نظام به سخنان رئیس‌جمهور، واکنش دیوان محاسبات به سخنان رئیس‌جمهور، پاسخ متکی به سخنان رئیس‌جمهور، پاسخ شهردار تهران به سخنان رئیس‌جمهور، اشاره کرد.

 در این اثر نیز مصاحبه مهر با علی مطهری پس از جلسه سوال از رئیس‌جمهور نیز آورده شده است. از دیگر بخش‌های این کتاب می‌توان به نامه علی مطهری به رئیس‌جمهور، نامه استعفای علی مطهری و متن نطق استعفای علی مطهری اشاره کرد.

ترانه‌های انتخاباتی راچه کسانی می‌خوانند؟

شنیده شد که رئیس مرکز موسیقی گفت: این مرکز از دی‌ماه سال گذشته برنامه‌ریزی برای تولید و سازماندهی آثارموسیقی و نماهنگ مربوط به ایام انتخابات را با تشکیل کمیته‌ای کارشناسی متشکل از مدیران و کارشناسان خبره موسیقی آغاز کرد. حسین تقی‌پور با بیان اینکه مجموعه «هم‌آوا با حماسه» حاصل تلاش این چند ماه همکاران این مرکز است، افزود: در این مجموعه 86قطعه نماهنگ، 105 قطعه موسیقی با کلام ایرانی، 94 قطعه موسیقی بی‌کلام ایرانی، 94 قطعه موسیقی بی‌کلام ملل و 15 قطعه موسیقی آرم استیشن موجود است.

در این آثار از اشعار شعرای برجسته از جمله قیصر امین‌پور، ایرج قنبری، تهمورث پورشیرمحمد، محمدسعید میرزایی، اسماعیل امینی، عباس سجادی، مرتضی امیری و آهنگسازانی چون مجید انتظامی، محمدرضا چراغعلی، بهنام ابطحی، محمدرضا عقیلی، مهران مهرنیا و داوود ورزیده استفاده شده است.

تجمع کارگزاران مخابرات مقابل مجلس

شنیده شد که جمعی از کارگزاران مخابرات روستایی از چندین استان کشور صبح دیروز با تجمع مقابل مجلس خواستار اجرای قانون کار درمورد خود شدند. این تجمع‌کنندگان حذف پیمانکاران، انعقاد قرارداد مستقیم با مخابرات، تداوم بیمه و ایجاد امنیت شغلی را از جمله خواسته‌های خود عنوان کردند. کارگزاران مخابرات روستایی که پیش از این هم مقابل مجلس تجمع کرده بودند، خواستار پیگیری وضعیت خود از سوی نمایندگان مجلس هستند.

شکایت شرکت صنعتی مشهور از سه مسئول

شنیده شد که خراسان نوشت؛ پس از نوسانات اخیر در بازار ارز و مشکلات به‌وجود آمده طی سال‌های اخیر برای برخی مجموعه‌های بزرگ اقتصادی، برخی مدیران بانک‌ها و ادارات دولتی با گرفتن حکم قضایی اقدام به تملیک دفتر مرکزی یکی از شرکت‌های مشهور صنعتی کشور کرده‌اند که پس از شکایت مدیران این شرکت، هم‌اکنون برای سه مدیر مرتبط با این پرونده به علت وارد کردن خسارت میلیاردی، حکم قضایی صادر شده است.

کارگردان فیلم انتخاباتی ابوترابی‌فرد مشخص شد

شنیده شد که سامان سالور کارگردان فیلم «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» قرار است فیلم انتخاباتی حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و از اعضای ائتلاف پنج‌گانه را بسازد. سینما پرس نوشت؛ این کارگردان جوان سینما که سابقه ساخت چند فیلم سینمایی را در کارنامه خود دارد، چند وقتی است کار خود را آغاز کرده و فیلمبرداری کار را با سخنرانی این کاندیدا در دانشگاه امام صادق (ع) شروع کرده است.

پیش از این نیز بهروز شعیبی با استارت زدن ساخت فیلم انتخاباتی محمدباقر قالیباف وارد عرصه تبلیغاتی - انتخاباتی شد. این در حالی است که در هفته‌های گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر ساخت فیلم انتخاباتی حسن روحانی توسط فریدون جیرانی در رسانه‌ها منتشر شد که با حضور در ضیافت ناهار علی‌اکبر ولایتی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به نظر می‌رسد جهت‌گیری خود را تغییر داده است.

*تهران امروز:

در آستانه انتخابات فريب نخوريد

حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي در نشست با اهالي قلم در سراي اهل قلم بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب گفت: خداوند در قرآن براي مفسد اقتصادي يك بار «واي» مي‌گويد اما براي قلم به دست خطرناك سه بار «واي» مي‌گويد. در آيه 79 سوره بقره آمده است: «واي به كساني كه چيزي بنويسند و به خدا نسبت بدهند.»

دين‌سازي يك جريان خطرناك در طول تاريخ است. وي ادامه داد: «كتاب بايد به آدم بصيرت بدهد. بهترين كتاب قرآن است. من سه دقيقه از قرآن براي شما مي‌گويم كه از صد كتاب مفيدتر است. با توجه به اينكه اين روزها نزديك انتخابات هستيم خوب است بدانيد كه قرآن مي‌گويد چشمتان را باز كنيد و فريب گريه قلابي را نخوريد. فريب قسم را نخوريد. فريب سخنراني را نخوريد. فريب مسجد، دعا و ايمان را هم نخوريد.»

نه هاشمي مي‌آيد، نه خاتمي

‌غلامحسين كرباسچي دبير كل حزب كارگزاران سازندگي در گفت‌وگو با زندگي نيوز گفت: تا جايي‌كه من شنيدم بنا نيست آقايان هاشمي‌‌رفسنجاني و خاتمي در انتخابات وارد شوند و قرار است اصلاح‌طلبان روي يك كانديداي واحد به اجماع برسند.وي در ادامه خاطرنشان كرد: به‌طور قطع مي‌دانم كه خاتمي و هاشمي در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم كانديدا نخواهند شد و نمي‌دانم كه برنامه اصلاح‌طلبان در اين حوزه چه خواهد بود.وي درخصوص اظهارات عارف كه به نفع جهانگيري كنار نمي‌رود گفت: اصلا اين دو معلوم نيست كه كانديدا باشند يا نه. اما من نشنيده‌ام كه عارف چنين حرفي زده باشد.بايد يكي، دو روز ديگر منتظر ماند تا از تصميم اصلاح‌طلبان با خبر شويم.

حرف‌هايي كه آقايان آن روزها زده‌اند در ذهن بسياري هست

حجت‌الاسلام و المسلمين سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به سه دوران كارگزاران، اصلاح‌طلبان و اصولگرايان گفت: در دولت نهم ما امتيازات بسيار خوبي را شاهد بوديم اما در دولت دهم بود كه شاهد يكسري واخوردگي و انحراف از شعارهاي اصلي و ارزشي بوديم. به گزارش مشرق وي اضافه كرد: مردم ما بايد به جلو بروند و به عقب برنگردند.

يعني رئيس‌جمهور بعدي بايد بتواند كشور را از اين مرحله عبور دهد، مسئله تورم و معيشت مردم را حل و گام‌هاي بلندي را براي اتمام پروژه‌هايي كه زمين مانده است بردارد. سعيدي با بيان اينكه از ورود مجدد تفكر كارگزاران به قوه مجريه نگراني داريم، گفت: حرف‌هايي كه آقايان آن روزها زده‌اند هنوز در ذهن بسياري هست، تورم 50 درصد دوران آقاي هاشمي، تبديل شدن دولت خدمت‌گزار به دولت كاسب كه هر وزيري خودش پول درمي‌آورد و خودش خرج مي‌كند با هيچ منطقي سازگاري ندارد.

 وي اضافه كرد: دولت موسوي مي‌گفت اقتصاد دولتي، دولت آقاي هاشمي مي‌گفت اقتصاد آزاد، عرضه و تقاضا؛ تز آدام اسميت. اين با آزادي اقتصادي كه مقام معظم رهبري مي‌فرمايند تفاوت دارد.

پيشنهادي براي اصلاح قانون‌اساسي به رهبري داده نشده است

مرتضي نبوي عضو هيات حل اختلاف ميان قوا در گفت وگو با خبرآنلاين در پاسخ به اينكه آيا ممكن است شما و ديگر اعضاي هيات حل اختلاف پيشنهاد اصلاح قانون‌اساسي را به مقام معظم رهبري ارائه دهيد؟ گفت:اين يك نظر كارشناسي و مشورتي مي‌تواند باشد. حقيقتا چنين بحثي بين دوستان ما در هيات حل اختلاف ميان قوا مطرح بوده اما منجر به آن نشده كه پيشنهادي هم خدمت مقام معظم رهبري ارائه دهيم.

 وي افزود: اگرچه به نوعي در قانون‌اساسي ما اصل تفكيك قوا پذيرفته شده است، اما در مواردي منشأ اعتراض است كه قوه مجريه فكر مي‌كند مجلس وارد بحثهاي اجرايي شده و جاهايي هم مجلس احساس مي‌كند كه دولت نقش قانون‌گذاري را ايفا مي‌كند. اينها مسائلي است كه نيازمند اصلاح هستند.يكي از موارد اختلاف برانگيز ديگر نيز در مورد قانون بودجه است كه مجلس تا چه حد مي‌تواند در لايحه آن دخل و تصرف كرده و تغييرات ايجاد كند. اين موضوع نيز همواره مورد اعتراض اين دولت و دولت‌هاي پيشين بوده است.

همسراني كه براي پيروزي نامزدهاي انتخابات مي‌جنگند

حضور همسران نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري در كمپين‌هاي تبليغاتي در سال 88 باب شد. در اين دوره نيز، همسر محمدرضا عارف نامزد انتخابات رياست‌جمهوري، با پوششي شبيه پوشش همسر محجبه عبدالله گل رئيس‌جمهور تركيه، در نشست‌هاي تبليغاتي همسرش حضور پيدا مي‌كند.دكتر حميده مروج همسر محمد رضا عارف - معاون اول دولت خاتمي- در چند روز گذشته در يكي از نشست‌هاي تبليغاتي همسرش حضور پيدا كرد. او پزشك متخصص پوست است.

 به گزارش فرارو،همچنين بعيد نيست اين روزها طاهره نظري‌مهر همسر منوچهر متكي كه در زمان وزارت متكي مديركل امور بين‌الملل زنان و حقوق بشر وزارت خارجه شده بود، اين روزها در برنامه‌هاي تبليغاتي همسرش حاضر شود.طاهره نظري‌مهر در سال 69 در كنكور شركت كرد و در رشته داروسازي دانشگاه تهران قبول شد و اكنون داراي دكتراي داروسازي است.

 از سوي ديگر،همسر اكبر هاشمي‌‌رفسنجاني را همه مي‌شناسند. تا سال 88 خيلي خود را درگير مسائل سياسي نمي‌كرد اما از آن سال به بعد موضع‌گيري‌هاي سياسي‌اش افزايش پيدا كرده است.صحبت‌هاي عفت مرعشي در روز انتخابات رياست‌جمهوري دهم حاشيه‌ساز شد، چرا كه او بعد از راي دادن اقدام به بيان صحبت‌هايي كرد كه اين امر با انتقادات زيادي مواجه شد. محسن رضايي هم از آن نامزدهايي بود كه در انتخابات سال 88 به همراه همسرش در حوزه اخذ راي حضور پيدا كرد. معصومه خدنگ همسر محسن رضايي، سياسي نيست و تاكنون وارد مقولات سياسي نشده است.

*جمهوری:

حاشیه پررنگ اولين روز ثبت نام داوطلبان رياست جمهوري!

اولين روز ثبت نام داوطلبان رياست جمهوري با حاشيه‌هائي همراه بود كه تأمل ‌برانگيزترين آنها حضور چند تن از روحانيين حوزه علميه قم پشت سر كانديداي معرفي شده توسط يكي از گروه‌هاي اصولگرا بود. اين اقدام در افكار عمومي اين سئوال را پديد آورده كه چرا افراد روحاني خود را براي تبليغات انتخاباتي اين و آن هزينه مي‌كنند؟ آيا از تجربه 8سال اخير نبايد عبرت گرفت؟!

گلایه یک نماينده از طرح‌هاي نيمه تمام دولت

حقيقت‌پور، يكي از نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، در بازديد از طرح‌هاي نيمه تمام مصوب هيأت دولت در استان اردبيل گفت رئيس‌جمهور به جاي سفر به مناطق مختلف، كه با هدف تبليغات انتخاباتي صورت مي‌گيرد، به وعده‌ها و وظايف قانوني خود عمل نمايد.

به گزارش خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي از اردبيل، وي گفت احمدي‌نژاد طبق وظايف قانوني خود به مردم گزارش دهد در يك سال گذشته چه اقداماتي انجام داده، چرا وعده‌هاي داده شده و برنامه‌هاي مصوب عملياتي نشده و چرا بيشتر طرح‌هاي مصوب سفرهاي هيأت دولت باهزينه گزاف بخصوص در استان اردبيل هنوز ناتمام مانده بطوري كه بهره‌برداري از آنها تا 5سال آينده نيز امكانپذير نيست؟

ایران دومين و بزرگترين میزبان جمعيت پناهنده در جهان

كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان، اعلام كرد: "ارزيابي نيازهاي جامع جهت كمك به پناهندگان ساكن ايران، نشانگر آن است كه در سال جاري حدود 000/000/59 دلار آمريكا براي اجراي برنامه‌ها مورد نياز است" برنارد دويل، نماينده كميساريا در ايران از اهداء مبلغ 2ميليون يورو توسط دولت آلمان براي مراقبت‌هاي درماني از پناهندگان ساكن ايران خبر داده است. جمهوري اسلامي ايران با بيش از 000/880 پناهنده ثبت نام شده، كه بالغ بر 000/840 نفر آنها افغان هستند، ميزبان دومين و بزرگترين جمعيت پناهنده در جهان مي‌باشد.
برچسب ها: ویژه ، روزنامه ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار