چطور با تنظيم ساعت بيولوژيکي بدن لاغر شوید

براي کاهش وزن تنها آن چه مي خوريد يا نوع ورزشي که انجام مي دهيد اهميت ندارد؛ در واقع آن چه نقش مهمي در اين زمينه دارد زمان بندي مناسب براي انجام فعاليت هاست.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،نتايج بررسي ها نشان مي دهد، ساعت بيولوژيکي بدن به علت قرار گرفتن در معرض نور مصنوعي هنگام شب از حالت عادي خود خارج مي شود که نتيجه آن چاقي است.

اگر قصد داريد گرسنگي را مهار کنيد و اشتهاي کاذب خود را از بين ببريد بايد به ساعت بيولوژيکي بدن خود توجه کنيد. پيشنهاد مي کنيم ادامه اين مطلب را به نقل از «Readers digest» مطالعه کنيد.

ساعت ۶ تا ۸ صبح

 نيم ساعت پس از بيدار شدن از خواب و قبل از صرف صبحانه ۲۰ دقيقه ورزش هوازي انجام دهيد. نتايج تحقيقات نشان مي دهد انجام فعاليت ورزشي قبل از صرف صبحانه، چربي را به طور موثرتري مي سوزاند.

اگر اين ورزش را در بيرون از منزل انجام دهيد بهتر است زيرا با قرار گرفتن در زير نورخورشيد ساعت بيولوژيکي بدن به طور طبيعي تنظيم مي شود.

ساعت 7 تا 8 صبح

 قبل از هر وعده غذايي، کمي آب بنوشيد.

ساعت ۷ تا ۹ صبح

هورمون گرسنگي «گرلين» معده را آماده مي کند. اگر در اين مدت ماده غذايي نخوريد، بدن هورمون گرسنگي بيشتري توليد مي کند و در نتيجه احساس شديد گرسنگي خواهيد کرد. براي پيشگيري از ايجاد اين حالت، مخلوطي از کربوهيدرات و پروتئين مانند تخم مرغ و نان تست سبوس دار را يک ساعت بعد از بيدار شدن ميل کنيد.

ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح

چند ساعت قبل از ناهار، دوباره ميزان گرلين بالا مي رود و با خوردن ميان وعده ميزان ترشح آن کاهش مي يابد.

ساعت ۱۲ تا 13

نزديک زمان ناهار دوباره ميزان ترشح هورمون گرسنگي افزايش پيدا مي کند. بايد دانست با خوردن غذاهاي چرب توليد «گرلين» بيشتر مي شود و در نتيجه فرد به خوردن چربي بيشتري تمايل پيدا مي کند. به جاي آن از کربوهيدرات پيچيده و پروتئين مانند سوپ مرغ و سبزيجات يا لوبيا استفاده کنيد.

ساعت ۱۴ تا ۱۵

 يک خواب ۱۵ تا ۲۰ دقيقه اي در بدن انرژي ايجاد مي کند.

ساعت ۱۵:۳۰

 قبل از ۴ بعدازظهر آخرين نوشيدني کافئين دار را بخوريد تا دچار بي خوابي نشويد.

ساعت ۱۶ تا ۱۸

 زمان انجام دادن ورزش هاي مقاومتي و هوازي است. در اين ساعت از روز، دماي بدن در بالاترين درجه است؛ بنابراين بهترين زمان براي فعاليت جسمي به حساب مي آيد. تحقيقات نشان مي دهد در افرادي که در ساعت هاي پاياني روز ورزش مي کنند، عضله بيشتري ساخته مي شود.

ساعت ۱۷ تا ۱۹

براي اين که نصف شب با احساس گرسنگي از خواب نپريد به شام خود چربي هاي سالم مانند دانه کتان يا روغن ماهي اضافه کنيد.

ساعت 21

کربوهيدرات مانند ماست سرد بخوريد. اين کربوهيدرات تريپتوفن توليد مي کند که به مغز در ترشح سراتونين کمک مي کند. سراتونين هورمون ايجاد کننده احساس نشاط است و در توليد ملاتونين، هورمون خواب نقش دارد.

ساعت۲۱ تا ۲۲:۳۰
 
از وسايل ديجيتال از جمله تلويزيون فاصله بگيريد. زيرا نور آبي که از آن توليد مي شود باعث بي خوابي مي شود. به يک کار آرام بخش مانند مطالعه بپردازيد يا حمام کنيد تا به راحتي به خواب برويد.هر شب در ساعت معين بخوابيد و در ساعت معين نيز از خواب بيدار شويد حتي در روزهاي آخر هفته.

چرخه خواب و بيداري، فعاليت و استراحت، فعاليت قلبي و تنفسي، ترشح غدد و حرارت بدن توسط ساعت بيولوژيکي تنظيم مي شود. در تنظيم ساعت بيولوژيکي بدن اعضاي مختلفي همکاري مي کنند از جمله؛

۱ -گيرنده هاي نور واقع در چشم ها

۲ -بخشي از هيپوتالاموس

۳ -غده صنوبري

محققان معتقدند هسته اصلي تنظيم ساعت بيولوژيک بدن در قسمتي از هيپوتالاموس قرار دارد و گيرنده هاي هورمون ملاتونين که ارتباط نزديکي با ريتم ساعت بيولوژيک دارد در اين هسته قرار دارد. هسته سوپراکياسماتيک به اندازه دانه شن و در کف مغز و بسيار نزديک به عصب بينايي قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار