باهنر در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید رجایی:

دولتی که بگوید "نمی‌گذارند کار کنم" باید استعفا دهد/اعتقادی به دیدار مردمی مثل دیدارهای احمدی‌نژاد ندارم

محمدرضا باهنر گفت: مجلس ناظر بر دولت بوده و دولت نتیجه متراکم دموکراسی است که می‌تواند دیکتاتور شود، اما مجلس نتیجه پهن شده دموکراسی است به همین خاطر نمی‌تواند دیکتاتور شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "محمدرضا باهنر" کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری یازدهم، عصر امروز با حضور در دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی به سؤالات دانشجویان درباره انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد.

باهنر در پاسخ به این سؤال که آیا پس از رئیس جمهور شدن می‌توان شما را دید یا خیر گفت: دیدن یا ندیدن باید تعادل داشته باشد، یعنی رئیس جمهور باید مردم را ببیند، اما نه به شکلی که دولت فعلی انجام می‌داد.

وی تصریح کرد: سفر استانی به دو بخش تقسیم می‌شود، دیدار با مردم را می‌توان مثبت ارزیابی کرد، اما نشستن در مرکز استان و تصویب 200 مصوبه اقدام مثبتی نبوده است.

باهنر افزود: من به این نوع ملاقات‌ها اعتقادی ندارم، چرا که رئیس جمهور باید گوشش از زبانش بیشتر کار کند و من اعتقادی به دیدار مردمی مثل احمدی‌نژاد ندارم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: کار دولت باید به اتاق شیشه‌ای برود نه اینکه کلی پستو داشته باشد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا در این مدت متوجه تورم نبوده‌اید که کار به اینجا رسیده است، اظهار داشت: بعضی مرا نقد می‌کنند و می‌گویند چرا مدتی طرف احمدی‌نژاد و مدتی علیه او بوده‌ای، من باید به آن‌ها بگویم که اولین بودجه ای که احمدی نژاد به مجلس داد 80 درصد بودجه عمرانی را افزایش داده بود که من در آن موقع به او گفتم چرا آن کار را انجام داده و او گفت که چون پول داریم می‌خواهیم این کار را بکنیم، اما من به او گفتم مسائل بسیاری است که دو برابر کردن بودجه باعث گرانی و بیکاری می‌شود و این نوع خرج کردن باعث بیماری هلندی یعنی تورم همراه با رکود می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به ما می گویند چرا نمی‌گذارید دولت کار کند و ما در جواب آن‌ها می‌گوییم کار حساب و کتاب دارد و منافع ملی مهم است، چرا که دولت ظرف 8 سال گذشته نقدینگی را از 70 هزار میلیارد تومان به 500 هزار میلیارد تومان افزایش داد، اما این‌طور نبود که مجلس رای به عدم کفایت سیاسی دولت بدهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که چرا مجلس به افراد کم کفایت رای اعتماد داده و امروز که دولت عمرش رو به پایان است این حرف‌ها را می‌زنید تصریح کرد: بخشی از جواب این سؤال را می‌توانم بگویم بخشی را نه اما باید بگویم رئیس جمهور باید وزیری را که معرفی می‌کند آن را قبول داشته باشد تا مجلس به او رای اعتماد دهد اما باید بگویم در دولت اول احمدی نژاد چهار نفر را که برای پست وزارت نفت معرفی شده بودند را رای اعتماد ندادیم.

باهنر در پاسخ به این سؤال که چرا استیضاح وزیر کار، سه الی چهار ماه طول کشید و مجلس به خاطر آن تعطیل شده بود، افزود: وزارت کار یکی از بنگاه‌های زیرمجموعه‌اش سازمان تأمین اجتماعی بوده و این سازمان 50 هزار میلیارد تومان سرمایه مردم و مدیریت 30 میلیون نفر را در کشور در دست دارد.

وی ادامه داد: آن آقایی که بالای سر این سازمان بود یک بنگاه اقتصادی 10 میلیاردی اداره نکرده بود و به چنین شخصی نمی‌توان چنین پستی داد.

باهنر در ادامه تصریح کرد: ما گفتیم که سازمان تأمین اجتماعی با 50 هزار میلیارد سرمایه را کسی باید مدیریت کند که قبلا سازمانی با 5 هزار میلیارد سرمایه اداره کرده باشد، اما باید بگویم که من موافق استیضاح وزیر کار نبوده‌ام.

باهنر در پاسخ به این سؤال که آیا لحن تند دولت باعث ایجاد دشمنی شده، اظهار داشت: دولت نهم و دهم عملکرد متفاوتی داشتند، اما میزان وضع حال فعلی افراد است.

وی تصریح کرد: در سفر استانی به اصفهان و تبریز، امام جمعه به ملاقات رئیس جمهور که شخص دوم مملکت است نمی‌رود و این اقدام پیام دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که عقبه احتمالی دولت شما چیست، بیان داشت: وزیر باید دو خاصیت داشته باشد اول آنکه مورد قبول رئیس جمهور و بعد مورد تایید مجلس باشد، اما رئیس جمهور برای انتخاب وزرا باید با مجلس رایزنی کند، بنابراین اعتقاد دارم کاندیدای ریاست جمهوری نباید از الآن وزرا را انتخاب کند.

وی تصریح کرد: در صورت پیروزی در انتخابات، سازمان برنامه و بودجه را راه اندازی می‌کنم، اما باید بگویم پست‌هایی مانند شورای عالی امنیت ملی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی که نیازی به رای اعتماد مجلس ندارند بهتر است که معرفی شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: هر دولتی در هر جای دنیا که روی کار بیاید یک رقیب دارد و رقیب دوست ندارد که شخص برنده به موفقیت برسد به همین خاطر من قبول ندارم که دولتی بگوید مخالفین نمی‌گذارند من کار کنم، بنابراین اگر دولتی چنین حرفی را زد باید استعفا دهد و مخالفینش بر سر کار بیایند.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌خواهید مشکلات را حل کنید، افزود: در برنامه پنجم توسعه با دولت جر و بحث داشتیم که اگر سالی 200 میلیارد دلار هزینه کنیم یک میلیون و صد هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود و نرخ بیکاری در همان عدد خود ثابت می‌ماند، اما در آن موقع وزیر کار گفت که می‌خواهیم 2.5 میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم و زمانی که به من گفتند چرا با این طرح مخالفی به آن‌ها گفتم بنده تا حدودی ریاضی بلدم و نمی‌شود 2.5 میلیون شغل ایجاد کرد، چرا که این مشاغل در همان سال اول از بین می‌روند.

وی ادامه داد: دولت نتیجه متراکم دموکراسی بوده که می‌تواند دیکتاتور شود، اما مجلس نتیجه پهن شده دموکراسی است به همین خاطر نمی‌تواند دیکتاتور شود.

باهنر در ادامه افزود: من در تهران برای انتخابات مجلس 500 هزار رای آوردم، اما هیچ وقت نباید بگویم که به اندازه 500 هزار نفر می‌فهمم و اگر رئیس جمهور هم 20 میلیون رای بیاورد نباید بگوید که اندازه 20 میلیون نفر می‌فهمد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تعدد کاندیدا در انتخابات آینده گفت: استفاده از خرد جمعی بسیار خوب است.

باهنر در پاسخ به این سؤال که 4 سال پیش مجلس منافعش با احمدی نژاد گره خورده بود اما الآن در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند و چرا با بروز مشکلات هم اکنون برعلیه دولت صحبت می‌کنند، اظهار داشت: رصد رفتار سیاسی فرد عادلانه‌ترین کار است و باید به بحث جامع نگاه کرد.

وی گفت: در انتخابات سال 84 دبیر ستاد لاریجانی بودم، اما با احمدی نژاد سابقه دوستی 20 ساله داشته‌ام، سرانجام به این نتیجه رسیده‌ام که لاریجانی بهتر است، البته زمانی که احمدی نژاد در انتخابات پیروز شد نزد او رفتم نه به این معنا که من به تو رای داده‌ام بلکه به او گفتیم حالا که کاندیدای ما انتخاب نشد یک اصولگرای دیگر بر سر کار آمده و بحث ما از همان روز شروع شد، چرا که او گفت "در دولتش جنرال نمی‌خواهد".

وی ادامه داد: احمدی‌نژاد به من گفت که مهندس است و اگر هزار قندان بخواهد هر که سریع‌تر بتواند آن‌ها را آماده کند از او قندان‌ها را می‌خرد و من به او گفتم که این اقدام کاملاً اشتباه است چون در کیفیت، نقدینگی و تورم تأثیر سوء می‌گذارد به همین خاطر با بودجه اول او به طور جدی مخالفت کردم.

وی ادامه داد: مخالفت ما با احمدی‌نژاد به تدریج شروع شد، اما رفاقت ما بر سر جایش است؛ در دولت دوم با حامیانش مخالفت کردم، البته باید بگویم من در دولت خاتمی هم نماینده مجلس بوده‌ام و در مجلس پنجم عضو هیئت رئیسه آن بودم که با عبدالله نوری مخالفت اساسی داشتم و به همین خاطر به زیر دو خَمَش رفتیم و موفق هم شدیم، اما زمانی که می‌خواستند حاجی را استیضاح کنند با آن مخالفت کردیم، بنابراین باید بگویم جایی که قطار از ریل خارج شود با تمام توان جلویش می‌ایستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که مواضع شما درباره انرژی هسته‌ای چیست، خاطر نشان کرد: ما باید از ارزش‌ها و حقوق ملی کشور دفاع کنیم، اما معتقدم می‌توانستیم به 20 درصد غنی‌سازی برسیم و به جای 5 قطعنامه نیز می شد که 3 قطعنامه علیه پرونده هسته‌ای کشورمان صادر شود، بنابراین باید دیپلماسی را فعال نگه داریم، نه اینکه به قطعنامه‌ها بگوییم ورق پاره.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: ریاست ، جمهوری ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار