روز شمار هفته سلامت؛

شعار روز ششم: فشار خون، فعالیت بدنی و نشاط اجتماعی

تحقیقات نشان داده که ورزش و فعالیت بدنی نقش بسزایی در جلوگیری از ابتلا و کنترل فشار خون دارد. در واقع ورزش های هوازی مانند پیاده روی با سرعت آهسته و متوسط به مدت 30 دقیقه در روز بهترین راه مبارزه با پر فشاری خون است.

به گزارش خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران: گرچه ورزش های افزایش دهنده انعطاف بدن " ورزش های کششی" و وروزش های تقویت کننده عضلات با افزایش سطح سلامتی بدن در کاهش فشار خون موثرند؛ اما مفید ترین نوع ورزش جهت کنترل فشار خون ورزش های هوازی هستند.

رضا رخشانی مهر پزشک بیمارستان ضیائیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه ورزش های هوازی سبب تشدید ضربان قلب و سرعت تنفس می شوند گفت: دویدن سرعت کم، پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و بسکتبال از جمله این ورزش ها است؛ چنانچه ورزش های هوازی حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه انجام شوند اثر مهمی روی کنترل فشار خون خواهند داشت.

وی با بیان اینکه توصیه های ورزشی ارائه شده به بیماران با پر فشاری خون اختلاف قابل قابل توجهی با افراد سالم ندارد افزود: کاهش وزن ایجاد شده به وسیله ورزش نیز یکی از مکانیسم های احتمالی مطرح شد است که احتمالا کاهش چربی بدن رکن مهم این کاهش وزن است.

رخشان مهر ادامه داد: خون در رگهای بدن تحت اثر فشار خون مناسب جریان دارد که عامل ایجاد این فشار و حفظ آن ضربان مداوم قلب است.

 وی با تاکید بر اینکه فشار خون با افزایش سن افزایش می یابد، اظهار داشت: هر چه سن فرد بالاتر می رود این احتمال که له علل مختلف قبلا به فشار خون بالا شود، بیشتر می شود؛ اما نباید به انتظار نشست که دچار فشار خون بالا شد و بعد برای آن قرار کرد.

ورزش منظم به پیشگیری از پرفشاری کمک می کند

این پزشک بیمارستان ضیائیان با اشاره به اینکه ورزش منظم به پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا بسیار کمک  می کند گفت: این راه به جلوگیری از عوارض قلبی عروقی و سکته های مغزی و قلبی کمک شایانی می کند حتی اگر فشار خون بالا مبتلا باشید ورزش مناسب و منظم به کاهش شدت پرفشاری خون در شما کمک می کند.

رخشان مهر با بیان اینکه ورزش بروز و شدت عوامل خطر زای قلبی و عروقی و هم چنین پرفشار خون را تقلیل می دهد؛ ادامه داد: ورزش کاهش مصرف داروی ضد پرفشاری خون را امکان پذیر می کند و متعاقب آن  از ریسک مرگ زود رس می کاهد.

 وی اظهار داشت: تصمیم به درمان با عدم درمان بیمار با پر فشاری خون خفیف توسط ورزش می تواند از طریق ارزشیابی نتایج خاص از یک برنامه ورزش ارائه شده مشخص شود.

وی در پایان جهت شرکت مبتلا یان فشار خون بالا  در فعالیت های ورزشی توصیه کرد:  فعالیت ورزشی با شدت متوسط، فشار خون در حال استراحت را کاهش و فعالیت ورزشی  با شدت زیاد فشار خون در حال  استراحت را افزایش می دهد.

ورزش بهترین راه برای مبارزه با پرفشاری

 در ادامه علی مظاهری نژاد معاون آموزش گروه پزشکی ورزشی بیمارستان رسول اکرم (ص) با  بیان  اینکه همه می توانند توسط ورزش فشار خون و حوادث قلبی و عروقی و سکته های مغزی را کاهش دهند گفت: بطوری که فشار سیوکیک( ماکزیم) 20 میلی متر جیوه افزایش یابد، ریسک حوادث مغزی 2 برابر می شود،در صورتی که اگر ورزش بطور مرتب انجام شود فشار خون کاهش می باید.

 وی با بیان اینکه به طور کلی ثابت شده است که یک جلسه ورزش می تواند تا 22 ساعت فشار خون را پایین بیاورد افزود: در گذشته گفته می شود کسانی که فشار خون دارند نباید ورزش های شدید انجام دهند؛ اما امروزه اگر آزمایشات مناسب، تست ورزش،بررسی های لازم  به درستی انجام شود همه می توانند حتی ورزش های سنگین هم انجام دهنده؛ اما اگر کسی فشار خون سیستولیک بالای  200 یا فشار خون دیاستولیک بالای 100 داشته باشد نباید ورزش کند، ابتدا باید دارو خورده پس از پایین آمدن فشار خون ورزش کند.

 وی در ادامه اظهار داشت: بهترین دارو برای افراد که فشار خون دارند بخصوص ورزشکاران قرص های هستند چرا که داروهای دیگر ممکن است در انتهای ورزش باعث افت فشار خون شود؛ ولی اگر فردی مجبور بود داروهای دیگر مصرف کند توصیه می شود در انتهای ورزش صبر طولانی تری داشته باشد.

 وی در پایان اظهار داشت: نکته بعدی شدت ورزش است که به سه  گروه کم، متوسط و زیاد تقسیم می شود شدت کم پایین تر از 40 درصد ظرفیت ضربان قلب را  فرد شدت متوسط بین 40 تا 60 درصد، شدت زیاد بالای 60 درصد ضربان قلب است که توصیه می شود فرد با شدت متوسط حداقل 150 دقیقه  در هفته ورزش کند.
برچسب ها: فشار خون ، هوازی ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۷:۱۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
قیمت سرسام آور مایحتاج عمومی عامل اصلی پرفشاری و استرس است وورزش برنامه ای کارساز نیست
آخرین اخبار