مهدي غضنفري گفت:

اقتصاد باید از اتکا به نفت به طور کامل خارج شود/ارز چند نرخی باعث ایجاد رانت خواری می شود

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرايط گذر از اقتصاد متکي به ارز نفتي هستيم تا سهم ارز نفتي در بودجه دولت و هم در واردات کالاي اساسي و مواد اوليه به حداقل و حتي به صفر برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدي غضنفري در حاشيه افتتاح ساختمان جديد مرکز  مبادلات ارزي افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت ايده پنجره واحدي به نام مرکز مبادلات ارزي را داد و با کمک بانک مرکزي اين مرکز ايجاد شد.

وي گفت: دوران تولد مرکز مبادلات سپري شده و در حدود شش ماه نخست فعاليت موفق بوده است و البته هنوز با اهداف و آرمان هاي ما کمي فاصله دارد.

غضنفري افزود: در چند روز اخير جابجايي ارزي بسيار خوبي در مرکز مبادلات ارزي شده است که اگر به همين سرعت ادامه يابد تفاوت قيمت بازار آزاد و نرخ ارز در مرکز مبادلات بسيار کاهش خواهد يافت.

وي گفت: به کمک رسانه ها ، صدا و سيما، تلاش هاي سخنگو و تلاش هايي که بانک مرکزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دادند امروز همه فعالان اقتصادي با اين مرکز آشنا هستند و مي توانند ارز مورد نياز خود را از اين مرکز تامين کنند.

غضنفري افزود: هدف ما در نهايت دو موضوع است ، اول اينکه اقتصاد از اتکا به نفت به طور کامل خارج شود و البته سختي هاي خود را  دارد و بايد کاري را که در سالجاري به نيمه رسيده است ، به انجام برسانيم.

وي اضافه کرد: هدف دوم اين است که به سمت ارز تک نرخي برويم زيرا اقتصاد با ارز چند قيمتي نمي تواند آرامش يابد و ممکن است زمينه رانت خواري ايجاد شود.

غضنفري گفت: ارز تک نرخي ايده بانک مرکزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد است و بايد به تدريج به سمت آن حرکت کنيم و مرکز مبادلات يکي از ابزارهاي دستيابي به اين هدف است.

وي افزود: از رسانه ها ، مردم  و فعالان اقتصادي مي خواهم به تحقق اين مهم توجه کنند که گذر از مسير اقتصاد نفتي به سمت اقتصاد غير نفتي چالش ها و فشارهاي بسيار زيادي دارد و همه به ويژه مردم گاهي در سختي قرار مي گيرند.

غضنفري گفت: همه تلاش ما اين است که گذر از اين مسير با حداقل هزينه انجام شود ، اما قيمت کالا با ارز هزار توماني تا دو هزار و 500 توماني تفاوت دارد.

وي افزود: اگر اقتصاد را از ارز نفتي جدا کنيم بعدا به تدريج خود اقتصاد درآمدهاي غيرنفتي خيلي خوبي خواهد داشت و فراواني ارز موجب مي شود قيمت ارز در نهايت کاهش پيدا کند و اگر ما بند ارتباط ناخواسته اي را که سي سال است اقتصاد ما را وابسته به نفت کرده است ، قطع کنيم اقتصاد کشور روي پاي خود مي ايستد و ارز خود را خودش توليد مي کند و فضاي اقتصادي سالهاي آينده جمهوري اسلامي ايران بسيار بسيار شکوفا خواهد شد.

غضنفري اضافه کرد: در شرايط وابسته نبودن اقتصاد به نفت ، ارز نفت مي تواند براي سرمايه گذاري نسل هاي بعدي و عمران و آبادي کشور استفاده شود و تجارت ، داد و ستد و اقتصاد باید ارز خودش را فراهم کند.

وي گفت: مرکز مبادلات ارزي کار بسيار مهمي در فضاي کسب و کار جديد است و از همه فعالان اقتصادي و اقتصاددانان مي خواهيم با درک شرايط موجود کمک کنند تا آخرين وابستگي به ارز نفتي  از اقتصاد کشور قطع شود./س
برچسب ها: ارز ، نفت ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار