سلامت مردان ایرانی در چه وضعیتی است؟

در نشست خبری هفته ملی سلامت مردان، آمارهای مختلفی از وضعیت سلامت و بیماری‌های مردان در کشور ارائه شد.

در نشست خبری هفته ملی سلامت مردان، آمارهای مختلفی از وضعیت سلامت و بیماری‌های مردان در کشور ارائه شد.
 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، دکتر عباسعلی ناصحی مدیر کل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت که یکی از شرکت کنندگان در این نشست خبری بود، با بیان اینکه مراجعه زنان به مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصی بیشتر از مردان است، گفت: این درحالی است که مردان بیشتر از زنان در بیمارستان‌ها و بخش‌های بیمارستانی بستری می‌شوند.

او با بیان اینکه مردان 2 تا 3 برابر بیشتر از زنان به دلیل اختلالات روانی بستری می‌شوند، ادامه داد: دلیل عمده این موضوع آن است که مردان نسبت به زنان توجه کمتری به سلامت خود و همچنین مقوله پیشگیری دارند در نتیجه مردان بیشتر از زنان به بیماری‌های سخت مبتلا می‌شوند.

این متخصص دلیل مراجعه کمتر مردان را اینطور برشمرد که: تصور مردان آن است که آسیب‌ناپذیر هستند و به همین دلیل زمانی برای بیماری خود مراجعه می‌کنند که در مراحل سخت بیماری قرار دارند درحالی که از نظر تحلیل روانی، مردان در ناخودآگاه خود نسبت به زنان ترس بیشتری از مرگ دارند.

ناصحی در ادامه سخن‌هایش به پیمایش کشوری اختلالات روان در سال‌های 89 و 90 اشاره کرد و گفت: بر اساس این پیمایش شیوع کلی اختلالات روانپزشکی در مردان 15 تا 64 ساله کشور 20.8 درصد است، شیوع اختلالات اضطرابی 12 درصد، شیوع اختلالات خلقی 11.9 درصد و شیوع اختلال افسردگی به عنوان مهم‌ترین اختلال خلقی 10.7 درصد بوده است.

وی به پژوهش‌ انجام شده توسط پژوهشگاه و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در زمینه شیوع سوء مصرف مواد اشاره کرد و گفت: بر اساس این پژوهش سوء مصرف مواد در جمعیت 15 تا 64 سال کشور از شیوع 2.65 درصدی برخوردار است که 91 درصد آن مربوط به مردان و تنها 9 درصد مربوط به زنان است. بر اساس پیمایش ملی سلامت روان نیز شیوع سوء مصرف مواد مردان 13 برابر زنان بوده است.

ناصحی با بیان این که مطالعه پیمایش ملی سلامت روان کشور نشان می‌دهد که حدود یک سوم افراد مورد مطالعه در طول یک سال نیازمند مراجعه به پزشک برای مشکلات مربوط به اعصاب و روان بوده‌اند، گفت: این درحالی است که تنها 20 درصد این افراد به پزشک یا مشاور مراجعه کرده‌اند.

سهم کم میوه و سبزیجات در تغذیه مردان

دکتر پریسا ترابی، کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت متخصص دیگری بود که در این نشست خبری سخن می‌گفت. او درباره نقش تغذیه در سلامت مردان بیان کرد: مطالعات نشان داده که مردان جامعه نسبت به زنان کمتر به سلامت خود توجه می‌کنند و بار مراجعات مردان به مراکز درمانی کمتر از زنان است و لازم است حساس‌سازی در این زمینه صورت گیرد.

وی با اشاره به نقش مهم آموزش گفت: دسترسی مردان به میوه، سبزی، آب، مایعات و غذاهای سالم کمتر از زنان است. لازم است این آسیب‌پذیری تغذیه‌ای مردان با آموزش کاهش یابد و این موارد در دستورالعمل ارائه غذا در رستوران‌ها و محیط کار مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی، مطالعات نشان داده که چاقی در مردان شهری 11 درصد و در مردان روستایی حدود 6 درصد است. اضافه وزن نیز در مردان شهری 4 درصد و روستایی 21 درصد است. همچنین حدود 16 درصد مردان به فشار خون بالا مبتلا هستند. 90 درصد مردان کمتر از میزان استاندارد میوه و سبزی مصرف می‌کنند.

یک پنجم جمعیت مردان کشور سیگاری هستند

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت نیز از مراجعه دیرهنگام مردان به پزشک برای درمان بیماری‌ها اظهار تاسف کرد و گفت: معمولا بیماری‌های مردان زمانی تشخیص داده می‌شود که به مراحل بالا و پیشرفته بیماری رسیده است که لازم است این مساله ریشه یابی شده و علت‌های آن مشخص شود.

دکتر رشید رمضانی با اشاره به عوامل خطر تهدید کننده سلامت مردان، ادامه داد: این مبحث در مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت نهادینه شده و اقدامات مربوطه انجام شده است. حدود 16 درصد مردان به فشار خون بالا مبتلا هستند که این بیماری تبعات خاص خود یعنی سکته‌های قلبی، مغزی و بیماری‌های کلیوی را به دنبال دارد.

رمضانی با بیان این که یک پنجم جمعیت مردان کشور سیگاری هستند، اظهار کرد: البته خوشبختانه میانگین مصرف سیگار در چند سال اخیر ثابت بوده است.

او همچنین با بیان این که سرطان‌ها پیامدی هستند که از عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر منتج می‌شوند، گفت: سرطان معده در مردان کشور مانند دیگر نقاط دنیا از رتبه اول برخوردار است. پس از آن سرطان‌های پروستات، مثانه، سرطان‌های روده بزرگ و راست روده، سرطان خون، ریه، مری، لنفوم و سرطان‌های دستگاه‌های اعصاب مرکزی به ترتیب سرطان‌های شایع مردان در کشور هستند که در این میان بیشترین میزان مرگ و میر مربوط به سرطان معده است.

آمادگی 700 اورولوژیست برای ویزیت رایگان مردان

عضو هیئت مدیره انجمن اورولوژی ایران از آمادگی 700 اورولوژیست در سراسر کشور برای ارایه خدمات رایگان در هفته ملی سلامت مردان خبر داد و گفت: این خدمات در مطب‌های شخصی، بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی و همچنین شعب انجمن حمایت از بیماران کلیوی ارائه می‌شود.

دکتر محمدرضا نوروزی گفت: مردان ایرانی سالانه حدود 175 میلیون بار مراجعه به پزشک را تجربه می‌کنند که باید دید این مراجعات تا چه میزان مفید است. اغلب این مراجعات در بیماری‌های تناسلی و ادراری غیرموثر است و مردان در زمینه بیماری‌هایی مانند ادرار خونی، اختلال توانایی جنسی و اختلال باروری یا اصلا مراجعه نمی‌کنند یا زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که خیلی دیر است.

او با بیان این که ناتوانی جنسی و ناباروری یکی از پنج علت شایع طلاق در کشور است، گفت: در صورتی که این مسائل با یک مشاوره و مراجعه به پزشک قابلیت پیشگیری دارد اما به دلیل بی‌توجهی، هزینه‌های زیادی را به فرد و جامعه تحمیل می‌کند.

نوروزی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی درباره بیماری‌های دستگاه ادراری و تناسلی در مردان بویژه سنین 12 تا 18 سال، گفت: نوجوانان در این سنین حاضر نیستند درباره بیماری‌های دستگاه ادراری و تناسلی با والدین خود صحبت کنند.

وی که از سرطان بیضه به عنوان یکی از شایعترین سرطانهای نوجوانان 15 سال نام برد، در ادامه گفت: این بیماری، بیماری‌ پنهان و شایعی است و باید به افراد جامعه آموزش داده شود که اگر رشد اندام تناسلی غیرطبیعی باشد باید به پزشک مراجعه کنند.

نوروزی همچنین گفت: سالانه 15 درصد از زوج‌های جوان کشور یعنی حدود 150 هزار زوج مشکل ناباروری دارند در حالی که که این موارد را با یک مشاوره ساده می‌توان مشخص کرد.

وی درباره سابقه سرطان در خانواده‌ها هم اظهار کرد: افرادی که پدر یا عموی آنها به سرطان پروستات مبتلا بوده‌اند، چهار برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. همچنین سیگاری‌ها 2 تا 4 برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند.

سن امید به زندگی مردان باید به 74 سال افزایش یابد

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نیز در این همایش از تدوین پیش نویس سند جامع سلامت مردان خبر داد. دکتر محمداسماعیل مطلق درباره اهمیت این سند اظهار کرد: این سند ارتقای سلامت مردان در ابعاد جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و معنوی را به دنبال خواهد داشت.

او به شعار «با خودمراقبتی یک برنده باشید» که برای هفته ملی سلامت مردان ایرانی در سال 91 در نظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه چشم‌انداز، ایران تا سال 1404 باید حرف نخست را از نظر سلامت در منطقه بزند.

مطلق درباره امید به زندگی و اقداماتی که برای افزایش آن در نظر گرفته شده گفت: اکنون سن امید به زندگی در مردان ایرانی 72 سال است که باید تا پایان قانون برنامه پنجم توسعه به 74 سال افزایش یابد. بر این اساس برای هر عاملی که باعث این ارتقای سن امید به زندگی شود، برنامه‌ریزی‌های لازم در وزارت بهداشت صورت گرفته است.

مردان 25 تا 34 سال، بیشترین گروه مبتلایان به HIV

شیوع ایدز در کشور هم از مباحث دیگری بود که در این همایش مورد بررسی قرار گرفت و کارشناس مسئول اداره ایدز وزارت بهداشت اعلام کرد:‌ برای اطلاع‌رسانی درباره بیماری ایدز محدودیت داریم.

حمیرا فلاحی در این همایش با اشاره به آمار شیوع ایدز در کشور خاطرنشان کرد: طبق آمار ثبت شده تا ابتدای مهر سال 91، 25 هزار و 41 بیمار مبتلا به HIV در کشور به ثبت رسیده‌اند که از این تعداد 22 هزار و 647 نفر را مردان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: با برآورد این آمار می‌توان گفت 90.6 درصد مبتلایان به HIV را مردان و 9.4 درصد را زنان تشکیل می‌دهند اما با وجود آمار پایین زنان باید گفت میزان شیوع آن در زنان رو به افزایش است.

کارشناس مسئول اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه انتقال HIV به روش‌های مختلف رخ می‌دهد، افزود: موج اول از طریق انتقال خون و فرآورده‌های خونی، موج دوم با تزریق سرنگ و سوزن مشترک و موج سوم از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده رخ داده که هم زنان و هم مردان را تهدید می‌کند.

فلاحی با اشاره به بحث انتقال از طریق تماس جنسی گفت: زنان بیشترین مبتلایان را تشکیل می‌دهند که معمولاً به دلیل اعتیاد تزریقی یا تماس‌های جنسی HIV از طریق همسرشان به آنها منتقل شده است.

وی با تأکید بر اینکه آمارها نشان می‌دهد رده سنی مردان 25 تا 34 سال در کشور بیشترین گروه مبتلایان به HIV را تشکیل می‌دهد، افزود: بعد از این رده، 35 تا 44 ساله‌ها در بین مردان بیشترین گروه‌ مبتلا به HIV هستند.

این کارشناس مسئول در اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: آمارها نشان می‌دهد انتقال ایدز در مردان جوان به ویژه‌ آنهایی که رفتارهای محافظت‌ نشده دارند و از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار هستند بیشتر بوده است.

وی درباره اطلاع‌رسانی درباره ایدز از طریق اداره ایدز وزارت بهداشت هم گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که از نظر هزینه تبلیغات و چارچوب‌های اخلاقی وجود دارد نمی‌توانیم به هر شکلی در خصوص بیماری ایدز اطلاع‌رسانی بکنیم ولی با همه اینها انیمیشنی موزیکال ساخت شد که چندبار از صداوسیما پخش شد و در بازی فوتبال هم برای یک مرتبه شعار ایدز روی لباس بازیکنان قرار گرفت. همچنین با توجه به این که کشورهای تایلند، ترکیه و برخی‌ کشورهای منطقه مورد سفر مردان جوان ایرانی هستند، در پروازهای خارجی نشریات ماهانه مطالبی درباره ایدز منتشر کرده‌ایم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار