بخش سوم/باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد؛

آيا "پهپاد" نارنجي آمريکا در اختيار ايران است؟ + فیلم و تصاوير

"باشگاه خبرنگاران" در گزارش‌هاي قبلي خود "پهپادهاي آمريكايي" مستقر در منطقه را که ممکن است در اختيار ايران باشد را مورد بررسي قرار داد. در اين گزارش به "پهپاد نارنجي" آمريکا که چند روز پيش در سواحل جزاير فيليپين يافت شد خواهد پرداخت.

به گزارش خبرنگار دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران؛ چند روز پيش، خبري اعلام شد مبني بر اينکه يک پهپاد آمريکايي در سواحل جزاير "فيليپين" توسط ماهيگيران فيليپيني پيدا شده است. به خاطر حضور اين پهپاد در منطقه خاورميانه و استفاده آن توسط نيروي دريايي ارتش آمريکا، احتمال زيادي وجود دارد که پهپاد نارنجي BQM-74E، توسط نيروهاي نظامي ايران شکار شده باشد.
باشگاه خبرنگاران در دو گزارشي که قبلا منتشر کرده است به ويژگي پهپادهاي "Dragon Drone" و   پهپاد "زنبور"" wasp |||" پرداخت. در اين گزارش نيز به يکي ديگر از پهپادهاي آمريکايي که ممکن است در اختيار ايران باشد، اشاره خواهد کرد:


پهپاد   BQM-74E

پهپاد "BQM-74،" ساخت شرکت "Northrop" است. اين پهپاد نارنجي رنگ، تاکنون سه بار اصلاح شده است. تاکنون حدود 4 نوع از پهپاد نارنجي ساخته است. از اين پهپاد براي آموزش سامانه‌هاي ضد موشکي، شناسايي و گاهي اوقات به عنوان طعمه استفاده مي‌شود.
BMQ-74 ، مي‌تواند تا ارتفاغ 12000 متري پرواز کند.




MQM-74A

پهپاد MQM-74A ، با يک موتور توربو جت Williams J400-WR-400 کار مي‌کند و مي‌تواند از زمين يا پرتاب‌گرهاي دريايي پرتاب شود. داراي يک سيستم راهنمايي فرماندهي است. و مي‌توان آن را از طريق رادار يا دوربين پيگيري کرد. اين پهپاد که قابل استفاده مجدد است، به يک چتر مجهز است که به پايين آمدن آن کمک مي‌کند. تجهيزات اين پهپاد از جمله ابزارهاي دستگاه تقویت رادار فعال و غیر فعال، طراحی  مادون قرمز، سيستم  رد دود براي رديابي تصويري و هم چنين داراي شناور براي فرود به روي آب است.


MQM-74C

در اوايل سال 1970، "نيروي دريايي آمريکا" به يک هدف سريع تر و سبک‌تر نياز داشت، بنابراين MQM-74B"" به ميدان آمد. اين نوع پهپاد به توليد انبوه نرسيد. اما منجر به ساخت MQM-74C شد که از سال 1974 به توليد انبوه رسيد. "MQM-74C" مقداري از نوع A بزرگتر است و از موتور قدرتمندتري استفاده مي‌کند که سرعت آن را تا 185 کيلومتر در ساعت افزايش مي‌دهد. تاکنون حدود 3200، MQM-74A/C در نيروي دريايي آمريکا به کار گرفته شده است.




BQM-74C

"BQM-74C"، مدل بسيار پيشرفته‌تري نسبت به MQM-74C است. در سال 1978 براي اولين بار مورد آزمايش قرار گرفت و از سال 1970 به توليد انبوه رسيد. BMQ-74C، يک استوانه بدنه رو به جلو دارد دارد که به قدرت پروازي آن ميافزايد، و از سيستم کنترل پروازي با يک ميکروپردازنده استفاده مي‌کند که به آن اجازه مي‌دهد پروزهاي ازقبل برنامه‌ريزي شده پيچيده‌تري انجام دهد. براي پروازهايي که از سطح زمين انجام مي‌گرفت، BQM-74C از دو بوستر موشک سوخت جامد استفاده مي‌کرد. NORTHROP، همچنين نسخه شناسايي اين پهپاد را با يک دوربين در دماغه آن طراحي کرد.

براي عمليات طوفان صحرا در سال 1991، ، ارتش آمريکا از BQM-74C، به عنوان طعمه استفاده نمود که کمک بسياري به کاهش تلفات نيروهاي آمريکايي در در جنگ خليج فارس کرد.




BQM-74D

BQM-74D، داراي يک سيستم ناوبري کامل و سنسورهايي براي شناسايي در مناطق جنگي است. اين نوع پهپاد هنوز توسط ارتش آمريکا به طور رسمي استفاده نشده است.


BQM-74E

نسخه کنوني که مورد استفاده قرار مي‌گيرد، پهپاد ""BQM-74E است که نوع پيشرفته تر BMQ-74C است.اين پهپاد در سال 1993 به خدمت نيروي دريايي آمريکا در آمد و از موتور J400-WR-404 استفاده مي‌کند، نرم‌افزار جديدتري دارد و استقامت و برد ان نسب به BQM-74C بيشر است. اين پهپاد هم کانون به عنوان هدف مافوق صوت براي ارزيابي و آموزش موشک‌هاي ضدهواپيما مورد استفاده قرار مي‌گيرد. 74E، مي تواند موشک‌هاي کروز ضدناو را شبيه سازي کند. داراي رادار رديابي و دستگاه گیرنده‌اي است که به‌محض دریافت مخابرها بطور خودکار آن را جواب میدهد. براي پرتاب‌هاي هوايي اين پهپاد از هواپيماي  C-130   استفاده مي‌شود.




بيش از 2000، BQM-74C/E تاکنون به نيروي دريايي آمريکا فرستاده شده است. در مارس سال 2002، شرکت NORTHROP قراردادي براي توليد BQM-74F، دريافت کرد. اين پهپاد سرعتي بالاتر ، قدرت مانور بيشتر و حدود دو ساعت قدرت پرواز دارد. پهپاد 74F در آگوست سال 2005 براي عموم رونمايي شد.




برچسب ها: پهپاد ، نارنجی ، سپاه ، ارتش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۴ دی ۱۳۹۱
خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
alireza dodangeh
۱۹:۵۴ ۲۱ دی ۱۳۹۱
گزارش خوبی بود.
عکس های داخل گزارش عالــــــــــی ه.
ممنون.
Netherlands
سامان
۱۹:۳۵ ۲۱ دی ۱۳۹۱
چرا این ها رو از رسانه ملی پخش نمی کنیدمثل مجله خبری
France
حمید
۱۷:۳۰ ۲۱ دی ۱۳۹۱
عالی بود گزارشتون
Iran (Islamic Republic of)
only
۱۴:۴۷ ۲۱ دی ۱۳۹۱
خیلی ممنون از گزارشتون
آخرین اخبار