ابراز نگراني کارشناسان درباره اوضاع سياسي مصر

استاد علوم سياسي دانشگاه ملک سعود عربستان گفت: اوضاع سياسي مصر نگران کننده و همه پرسي پيش نويس قانون اساسي اين کشور قانوني نبوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ ابراهيم النحاس در گفتگو با شبکه تلويزيوني الاخباريه عربستان سعودي درباره نتيجه مرحله نخست همه پرسي پيش نويس قانون اساسي مصر گفت: صرف نظر از اين که مردم در اين همه پرسي شرکت کردند ولي اين همه پرسي با مشکلات محتوايي روبرو بوده است به طوري که بيشتر قضات مصر تاکيد کردند اين همه پرسي و بيانيه قانون اساسي غير قانوني است و دادگاه عالي قانون اساسي مصر احکامي در اين زمينه صادر کرده است. اين همه پرسي هيچ مشروعيتي ندارد و قضات بر آن نظارت ندارند و احتمال تقلب در همه پرسي بسيار بالاست و ناظران بين المللي نيز در اين همه پرسي حضور ندارند. 

وي افزود: مصر در مرحله انتقالي به سر مي برد و اين کشور در اين مرحله به وحدت نيازمند است. اعتراضات به همه پرسي مسئله غيرعادي نيست ولي اين اعتراضات بسيار گسترده است و جبهه نجات ملي که نماينده بيشتر گروه هاي مخالف مصري به شمار مي رود، در ميدان التحرير تظاهرات کرده است. چنين وضعي در مصر باعث تشديد اختلافات در اين کشور خواهد شد و ممکن است مصر را به وضع بدتري سوق دهد. 

همچنين بعيد نيست که افرادي در مراحل بعدي قانون اساسي را همان طور که حزب آزادي و عدالت تغيير داده است، تغيير دهند.النحاس در ادامه افزود: روند تدوين قانون اساسي جديد مصر بسيار شتابزده بوده است. قانون اساسي آمريکا در پانزده سال تکميل شد. در لهستان اين روند ده سال طول کشيد. تصويب قانون اساسي به آراي زياد مردمي و در پارلمان به راي موافق دو سوم نيازمند است.

 بايد همه بخش هاي مردم مصر از اين قانون اساسي راضي شوند. نبايد تنش هاي سياسي جاري در مصر به درگيري هاي شديد منجر شود. اگر اين وضع ادامه يابد، اين کشور ثبات سياسي و اقتصادي خود را از دست خواهد داد. مصر از جايگاه مهمي در عرصه عربي،اسلامي و جهاني برخوردار است و بايد اين کشور در مرحله آينده کشوري پيشرو باشد و نبايد به کشوري تبديل شود که بحران هاي داخلي خود را به کشورهاي ديگر صادر کند.

وي درباره نگراني آمريکا از اوضاع کنوني مصر بيان داشت: آمريکايي ها و انگليسي ها مي گويند رئيس جمهور مرسي در برگزاري اين همه پرسي شتابزده عمل کرده است و بايد به ثبات مصر در مرحله آينده پايبند باشد. اين نگراني غرب به دليل جايگاه راهبردي مصر، وجود کانال سوئز در اين کشور و وجود مسيحيان در مصر است. غربي ها نگرانند بي ثباتي و درگيري هاي فرقه اي در مصر رخ دهد. مصري ها بايد با گفتگو به اختلافات و مشکلات خود پايان دهند.
برچسب ها: کارشناس ، مصر ، نگران ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار