روابط عاشقانه دو رقيب فرانسوي در بازار خودرو ايران

پس از کاهش توليد چشمگير 206 که به خاطر عدم همکاري طرف فرانسوي و مسائل مربوط به تحريم‌ها و افزايش نرخ برابري دلار شکل گرفت شاهد افزايش قيمت چشمگير اين خودروي محبوب ايراني‌ها نيز بوديم.

به گزارش حوزه وبگردی باشگاه خبرنگاران، با وجودي که به اذعان مسئولان پژو فرانسه، ايران يکي از مهمترين بازارهاي خودروساز محسوب مي‌شود اما به خاطر از دست ندادن شراکتش با جنرال موتورز آمريکايي مجبور به ترک بازار جذاب ايران و واگذاري آن به رقيب ديرينه خود يعني رنو شد.

با توقف کامل خط توليد برخي از مدل‌هاي خانواده 206 اختلاف قيمت کارخانه و بازار آزاد گاه به بيش از 5 ميليون تومان نيز بالغ شد در واقع رنو که به واسطه خودروي لوگان يا همان تندر 90 وارد بازار ايران شده بود توانست با تامين قطعات مورد نياز تندر و استفاده از محصولاتي که در نمايندگي اين کشور در رماني توليد مي‌شوند ( کمپاني داچا) تحريم موقت را ناديده بگيرد و در نتيجه توليد تندر 90 با افزايش چشمگيري روبرو شد هر چند روز گذشته ميرجواد سليماني، قائم مقام مدير عامل ايران خودرو از توليد پژوي 206 ايراني با هماهنگي شرکت پژو خبر داد و گفت:‌طي ماه جاري حدود 500 دستگاه پژو 206 داخلي‌سازي شده، توليد خواهد شد و تيراژ توليد اين خودرو از ماه آينده روزانه به 300 دستگاه خواهد رسيد.

وي همچنين با عنوان اينکه توليد پژو 206 دنده اتوماتيک ايراني نيز از دو ماه آينده انجام خواهد شد و ايران خودرو توليد 15 هزار دستگاه در برنامه کاري خود دارد.

با اينکه قائم مقام مدير عامل ايران خودرو از آغاز توليد پژو 206 تمام ايراني خبر داده اما با اين وجود به نظر مي‌رسد هنوز نمي‌توان شاهد افزايش توليد سريع و کاهش قيمت پژو در بازار آزاد باشيم؛ و اينجاست که آن اتفاق شگفت رخ مي‌دهد:

پس از چندين ماه که از يکه‌تازي تندر 90 در ميان محصولات ايران خودرو و در غياب ديگر رقيب فرانسوي مي‌گذرد خبرهايي به گوش مي‌رسد که با ابتکار مديران ايراني اين دو کمپاني رقيب که عموما روابط خصمانه‌اي نيز با يکديگر دارند ديگر « سري از هم سوا» هستند.

به گونه‌اي محمدرضا معتمد، معاون توليد تندر 90 ايران خودرو از تحويل تندر 90 به جاي پژو 206 خبر داده و گفته است: برخي از مشکلات باعث شده که نتوانيم در توليد پژو به رشد پيش بيني شده دست يابيم اما در توليد تندر 90 توانسته‌ايم بر مشکل تامين قطعات غلبه کرده و در اين خودرو رشد و توليد خوبي داشته باشيم.

وي گفته است: محصول جديد تندر اتوماتيک که آخر آذرماه جاري، توليد خواهد شد و اين در حالي است که در خانواده خودروي تندر 90 نسبت به سال گذشته بيش از 34 درصد افزايش توليد داشته‌ايم.

معتمد همچنين از تحويل خودروي تندر 90 به مشتريان متقاضي 206 خبر داده که در صورت رضايت مشتريان خودروي تندر 90 به جاي پژو 206 به آنان تحويل داده مي‌شود.

وي تاکيد کرده در حال حاضر بخشي از تعهدات انجام شده در مورد خودروي 206 با خودروي تندر 90 در حال جبران است و در تماسي که با مشتريان گرفته مي‌شود در صورت علاقه‌مندي آنان تندر 90 به جاي 206 تحويل مشتريان مي‌شود اما در صورت عدم رضايت مشتريان ايران خودرو جريمه‌هاي مربوط به تاخير و بازگشت پول را پرداخت خواهد کرد.

* رضايت همه مشتريان را جلب مي‌کنيم

آنچه مسلم است طرح موضوع تحويل خودروي تندر 90 به جاي 206 به خريداراني که از چندين ماه قبل با پرداخت هزينه به انتظار دريافت خودرو نشسته‌اند از آن جهت حائز اهميت است که در صورت موافقت اين گروه از خريداران پس از ماه‌ها وضعيت آنان روشن شده و موفق به دريافت خودرو مي‌شوند. اما نکته اساسي در نحوه محاسبه قيمت پايه خودروي تندر 90 به عنوان جايگزين و همچنين مبلغي است که خريداران 206 در آن زمان پرداخت کردند.

با کمي بررسي در آرشيو اطلاعيه‌هاي ايران خودرو متوجه مي‌شويد اين خودروساز از مهرماه سال جاري و قبل از افزايش قيمتي که به صورت قانوني سازمان حمايت با آن موافقت کرد اقدام به ثبت نام 206 نکرده و فروشي نداشته است. بنابراين درخواست خريد اين گروه از متقاضيان خودروي 206 مربوط به قبل از مهرماه بوده و  در آن زمان قيمت ثبت نامي اين خودرو در حدود 19 ميليون و 200 هزار تومان و تندر 90 نيز در همان ايام 17 ميليون و 540 هزار تومان  فروخته مي‌شد.

حال آيا در صورت تمايل متقاضيان 206 ايران خودرو تندر 90 را با قيمت قبلي به آن‌ها عرضه مي‌کند يا اينکه خريداران مجبور به جايگزين کردن تندر 90 با قيمت فعلي يعني 21 ميليون و 400 هزار توماني هستند؟ در اين رابطه آل داوود، مدير بازاريابي و فروش ايران خودرو به هفت صبح مي‌گويد: موضوع جايگزين کردن خودروها مربوط به الان نيست سابق بر اين هم موارد مشابهي داشته‌ايم.

وي گفت: در سال 86 ما با کمبود توليد تندر 90 مواجه بوديم و توليد 206 بسيار بالا بود بنابراين در آن زمان هم به خريداران در صورت توافق به جاي تندر 90 پژو 206 تحويل مي‌داديم. وي ادامه داد: در شرايط کنوني هم که با کاهش توليد 206 مواجه هستيم، سعي مي‌کنيم تا به متقاضيان تندر 90 تحويل دهيم.

وي در ادامه در خصوص اينکه متقاضيان 206 قبل از مهرماه زماني که قيمت خودرو حدود 19 ميليون تومان بوده ثبت نام کرده‌اند آيا تندر 90 هم با قيمت آن زمان تحويل خواهد شد، گفت: براساس مصوبه اخير ايران خودرو در صورت تمايل متقاضيان به تحويل خودروي جايگزين تمام افرادي که تا قبل از 12 مهرماه سال جاري اقدام به ثبت نام و خريد خودرو کرده باشند خودروي جايگزين آن‌ها نيز با قيمت قبلي محاسبه و تحويل خواهد شد.

مدير بازاريابي و فروش ايران خودرو در پاسخ به اينکه اگر شخصي تمايل به جايگزين کردن خودروي ديگري نداشته باشد دراين صورت با وجود توقف توليد 206 چه وضعيتي خواهد  داشت، گفت: در شرايط کنوني ايران خودرو وظيفه دارد به هر نحو که شد رضايت مشتريان را جلب کند بنابراين به غير از تندر 90 آبشن‌هاي ديگري همچون انواع پژو پارس، سمند و کليه توليدات ايران خودرو براي عرضه پيشنهاد مي‌شود و در صورت عدم موافقت، ايران خودرو موظف بازگرداندن پول و تامين نظر متقاضي است. وي همچنين تاکيد کرد: متقاضيان دريافت 206 بايد توجه داشته باشند ايران خودرو براي تامين رضايت مشتريان جريمه‌هاي تاخير و تحويل خودرو را نيز متقبل خواهد شد.

چکيده:

* با توقف کامل خط توليد برخي از مدل‌هاي خانواده 206 اختلاف قيمت کارخانه و بازار آزاد گاه به بيش از 5 ميليون تومان نيز بالغ شد.
* معاون توليد تندر 90 ايران خودرو از تحويل تندر 90 به جاي پژو 206 خبرداده و گفته در تندر 90 بر مشکل تامين قطعات غلبه کرده‌ايم.
* مدير بازاريابي و فروش ايران خودرو گفته در صورت تمايل متقاضيان افرادي که تا قبل از 12 مهرماه سال جاري اقدام به ثبت نام و خريد خودرو کرده باشند خودروي جايگزين نيز با قيمت قبلي محاسبه و تحويل خواهد شد.

منبع: هفت صبح

انتهای پیام/پ2



برچسب ها: بازار ، خودرو ، پژو ، تولید ، رنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.