لاريجاني در نطق پيش از دستور؛

مجلس در سوال از رییس‌جمهور به تکلیف خود عمل کرد

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالروز تصویب قانون اساسی و اقدامات شهيد مدرس برای مجلس، درباره طرح سوال از رئيس جمهور گفت:‌ مجلس در طرح سوال از رئيس جمهور به تکلیف خود كه وظيفه ذاتی مجلس است، عمل كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، علي لاريجاني در نطق پيش از دستور خود در جلسه علني امروز(يكشنبه 12 آذرماه) با اشاره به اينكه در اين ايام که تعلق به مجلس دارد بايد يادشهداي مجلس را گرامي بداريم، گفت: آيت الله مدرس شهيدي بود که القاب براي او کوتاه است و ستاره درخشان در آستان اين مملکت محسوب مي‌شود، اين اولاد رسول الله پاکدامني اجدادش را داراست و در منطق، فقه و اصول سرآمد يارانش مي‌باشد و در قضاوت در حد کمال ونهايت درست‌کاري بود.

وي در ادامه  چند مولفه مهم از نظر آيت الله مدرس كه عامل تعالي بخش مجلس بود را برشمرد و افزود:  نگاه مدرس به دين وسعت داشت، سخن مشهور وي که سياست ما عين ديانت ماست و ديانت ما هم عين سياست ما است، اين تفکر مدرس را که افکار او کاملا اسلامي بود  را تاييد مي‌کند و به گفته او دشمن ديانت، دشمن استقلال کشور است چراكه عظمت ما در دنيا به قانون اسلام است و اين قانون است که اسلام را نگه مي‌دارد و اگر نسبت به اين مسئله بي‌اعتنا شويد نه مملکت مي‌ماند و نه شرافت.

رئيس مجلس تصريح كرد: طي 17 سالي که آيت الله مدرس مسئوليت مجلس را به عهده داشتند يعني از سال 1289 تا 1307 هجري شمسي، کشور در جنگ بين المللي و کشمکش و استبداد رضا خاني بود اما ايشان همواره با استبداد و استعمار مبارزه مي‌کردند و اين درحاليست كه در مواقعي مجبور بودند به تنهايي قيام کنند.

 لاريجاني  با بيان اينكه  شهيد مدرس  توجه خاصي به آباداني کشور داشت، گفت: مسئله اساسي از نظر ايشان آباداني کشور بود و هرگز اين مسئله را فراموش نمي‌کرد وهمواره مي‌گفت وظيفه دولت ايجاد امنيت، رفاه و آباداني است، ايشان همواره مي‌گفتند شب و روز اگر دولت بخواهد کار کند بايد کاري کند که مردم در رفاه باشند.

وي ادامه داد: مرحوم مدرس سياست روشني داشت که امروزه ما آن را در اصل 44 مي‌بينيم، همواره مي‌گفت تجربيات نشان مي‌دهد دولت نه ملاک است نه تاجر و نه مي‌تواند مدير حمل و نقل باشد و هرچه به اين کارها دست بزند به جز ضرر و زيان چيزي عايدش نمي‌شود. ايشان سياست تعيين بودجه را بر دو محور استوار مي‌دانستند كه مخارج مملکت حتما از داخل تهيه شود و جلوي مخارج زايد گرفته شود و همواره بر اين مسئله تاکيد داشتند که هر پولي از مردم قرار است دريافت شود و يا اينکه هر خرجي در هر زمينه‌اي انجام شود بايد به تصويب مجلس شوراي ملي برسد.

رئيس قوه مققنه در ادامه به شرايط كشور در زمان شهيد مدرس اشاره كرد و گفت: تا سال‌هاي اوليه قاجار توليد داخلي نياز داخل را تامين مي‌کرد در سال 1237 گندم و جو دومين کالاي صادراتي ايران بود و ده درصد کل صادرات را تشکيل مي‌داد ابريشم خام بزرگترين کالاي صادراتي ايران بود اما هجوم اقتصاد استعماري باعث وابستگي و پيشي گرفتن واردات بر صادرات شد به طوري‌که از سال 1292 کشور با کسري بودجه مواجه شد که در آن زمان به مبلغ 3 ميليون پوند استرلينگ بود و باعث شد که از کشورهاي خارجي تقاضاي وام کرده و ارزش پول ملي سقوط کند كه شهيد مدرس همواره اين مسئله را ياد مي‌کرد و مي‌گفت مي‌ترسم روزي برسد که دولت مجبور شود مايحتاج مورد نياز ملت و کشور را وارد کند و با توجه به روشن فکري که ايشان داشت در سال 1306 مي‌گفتند ما بايد در کشور صنعت هواپيماسازي داشته باشيم ايشان سياست خاصي در تنظيم بودجه داشتند.

لاريجاني در ادامه تصريح كرد: مدرس در مبارزه با استعمار هم جدي بود به عنوان مثال در مورد قرار داد وثوق الدوله ايشان همواره مي‌گفتند يک سياست مضر به ديانت اسلام به ضرر سياست بي‌طرفي است و هر کس تمايل به سياستي کند که بخواهد ملت ايران را وابسته به رنگ خاصي کند ملت ايران موافقت نخواهد کرد.

وي ادامه داد: همچنين در سال 1333 روس‌ها تا منجيل پيش آمدند دولت را تحت فشار قرار دادند که بايد هزينه نگهداري مناطق اشغال شده را به آنان پرداخت کند کابينه آن زمان از مجلس اختيار تام مي‌خواست تا بتواند خواست روس‌ها را برآورده کند،مجلس تشکيل شد مدرس برخواست و اينگونه سخنراني کرد "آقايان اگر مشعيت امور بر اين باشد که آزادي و استقلال از ما سلب شود سزاوار نيست که به دست خود اين کار را انجام دهد مقاومت مي‌کنيم از اين تهديدات نمي‌هراسيم و تا پاي جان ايستادگي مي‌کنيم" اين حرف مدرس حال و هواي مجلس را عوض کرد حضار همگي به پا خواستند و با شعار زنده باد ملت و مرگ بر بيگانگان از اين سخن مدرس حمايت کردند و اين روحيه استوار مدرس بود.

نماينده قم در ادامه با اشاره به اينكه حتي امام در مورد اين خلقيات مدرس فرمودند تا "وقتي مدرس در مجلس نبود هيچ چيز نبود به طوري که انگار مجلس محتوا نداشت مدرس که وارد مي‌شد مجلس، مجلس بود"،  تصريح كرد: مدرس آزادي‌خواه بود و همواره مي‌گفت استبداد و مشروطه مطابقت ندارد و همواره اعلام مي كرد "من دراين کشمکش از مرگ باکي ندارم و اگر قرار است خونم بريزد بهتر است فايده‌اي داشته باشد، من از دستگاه سپه نمي‌ترسم اما دستگاه سپه با اين همه به اصطلاح جلال و جبروت از من مي‌ترسد".

رئيس قوه مقننه  با بيان اين مطلب كه سردار سپه از استيضاح مي‌ترسيد، اظهار داشت: وحشت سردار سپه از همين يک مسئله نبود مدرس مرد سياسي و متديني بود و اگر استيضاح مي کرد از کل کارهاي سردار سپه پرده بر مي‌داشت و به گوش ملت مي‌رساند حتي در دوره رضا خان که مدرس تبعيد شده بود رضاخان به او پيغام داد که اگر وارد سياست نمي‌شود و در گوشه‌اي ساکت و آرام مي‌نشيند برگردد و در تهران ساکن شود اما مدرس در جواب به او گفت "اين فرض محال است، هرگز، اگر مرا بکشيد براي شما بزرگترين ننگ است و اگر زنده باشم حتما انتقام خواهم گرفت".

لاريجاني خاطرنشان كرد: مدرس همواره از مجلس به عنوان مرکز تفکر ملي ياد مي‌کرد و همواره مي‌گفت اگر بخواهيم صفتي به مجلس بدهيم آن صفت، مقدس است و در مقابل قدرت مجلس هيچ چيز توان پايداري ندارد بايد ابهت و جلالت مجلس محفوظ باشد، عظمت ملت عظمت مجلس است و هرکس ملتي را با عظمت مي‌خواهد بايد عظمت مجلس را حفظ کند.

وي ادامه داد: ايشان همواره به کارهاي مجلس اهميت مي‌داد و آقايان نمايندگان و وکلا را به انجام کارها به بهترين نحو تشويق مي‌کرد و همواره مي‌گفت اگر قرار است بهترين کارها را انجام دهيم بايد بهترين اوقاتمان را به آن اختصاص دهيم و اين امر، امري مهم در اداره مملکت بود.

رئيس قوه مققنه با اشاره به اينكه آقايان وکلا امروز روز تصويب قانون اساسي يعني رسانه عملي دولت است، تصريح كرد: حضرت امام هميشه مي‌فرمودند مجلس در راس امور است و اختيارات مجلس در امور نظارت بر رده‌ها حق سوال و استيضاح در جهت صلاح مملکت است، به عنوان مثال در سوال اخير از رئيس جمهور مجلس به تکليف خود عمل کرد مقام معظم رهبري هم از اين فعاليت مجلس تشکر کرد اما ادامه فرآيند را به صلاح ندانست.

لاريجاني در ادامه گفت: صيانت از قانون اساسي با رعايت تفکيک قوا و با پيروي از ولي امر مسلمين روز اولين اهداف وکلا و نمايندگان است و همه تلاش نمايندگان دولت بايد در راه کارگشايي مشکلات ملت باشد.


وي افزود: در ارتباط با قانون انتخابات ریاست جمهوری تعجب می‌شود که برخی از همکاران در رابطه با فوریت آن تعجیل نمی کنند. ما در دوره سال 84 نیز به 1200 نفر در انتخابات ریاست جمهوری برای کاندید شدن داوطلب داشتیم که باید گفت این موضوع در شان جمهوری اسلامی نبوده است و ما شاهد بودیم که از این تعداد 1196 نفر رد صلاحیت شدند و باید گفت که از ابتدا صلاحیت این کار را نداشتند و همچنین ما باید ضوابطی را برای انتخابات ریاست جمهوری تصویب کنیم که بتواند در این امر کمک چشمگیری را داشته باشیم.

نماينده قم در مجلس همچنين تصريح كرد: در قانون فعلی برای انتخابات ریاست جمهوری شروطی نظیر ایرانی بودن،‌مدیر و مدبر بودن و دارا بودن سواد خواندن و نوشتن از مصادیق نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود و ما شاهد بودیم برخی افراد به دلیل اشتغال نداشتن به حرفه و فعالیتی به این کار روی می‌آوردند .

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: ما باید به همه ابعاد مختلف قانون انتخابات توجه داشته باشیم ما باید قانون گرا باشیم، انتخابات در جمهوری اسلامی ایران همواره با صحت در نتیجه روبه رو بوده است در این امر اگر همه نظام از انتخابات دفاع کنند بسیار مناسبتر از آن است که تنها وزارت کشور که جزیی از جریان انتخابات خواهد بود به دفاع از این موضوع بپردازد.

لاريجاني در پايان گفت: نکته آخر در این قانون بحث جرایم انتخاباتی در نظر گرفته شده و باید به آن توجه ویژه‌ای شود و هم چنین بحث تبلیغات را باید در این قانون مد نظر داشته باشیم.

 انتهاي پيام/ب2


برچسب ها: لاریجانی ، مدرس ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار