با خواص برنج قهوه اي آشنا شويد

برنج قهوه ای منبع خوبی از منگنز، سلنیوم و منیزیم است.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ يك فنجان برنج قهوه اي، 80 درصد از نياز روزانه بدن به منگنز را تامين مي كند. منگنز به توليد انرژي از پروتئين و كربوهيدرات كمك مي كند و همچنين در ساخت اسيدهاي چرب نيز وارد عمل مي شود. منگنز براي سلامت سيستم اعصاب و براي توليد هورمون هاي جنسي بسيار مهم است. منگنز جزء مهم آنتي اكسيدان مي باشد كه جلوي تخريب سلول را مي گيرد.

از آنجا که اغلب ویتامین ها و املاح معدنی در سبوس آن قرار گرفته و آندوسپرم یا مغز دانه برنج کمتر حاوی این ریزمغذی هاست، با سبوس گیری برنج قهوه ای و تبدیل آن به برنج سفید مقدار زیادی از مواد مغذی خصوصا ویتامین های گروه B آن از بین می رود. طی سبوس گیری، ویتامین های B۱ و B۶ به مقدار زیاد، ویتامین B۳ و املاح معدنی آهن، منگنز، منیزیم و فسفر به مقدار کمتر و تمامی فیبرهای محلول و اسیدهای چرب ضروری برنج از بین می روند.

برنج قهوه ای سرشار از کربوهیدرات های پیچیده و فاقد کلسترول و سدیم است. کالری این برنج نصف کالری نان و کمتر از یک سوم کالری قند و شکر است. این برنج به دلیل غنی بودن از ویتامین B۱ بر قلب و اعصاب تاثیر مطلوب می گذارد و به دلیل سرشار بودن از ویتامین B۳ رفع کننده آشفتگی های روحی و اضطراب بوده و موجب خوش خلقی می شود. برنج قهوه ای به دلیل دارا بودن دو اسید آمینه ای که حالت، کیفیت و رشد موها را بهبود می بخشد از ریزش و سفید شدن موها جلوگیری می کند.

گفتني است مصرف این نوع برنج برای آسم کودکان نيز مفید است.

نکته: برنج قهوه ای، 3 برابر برنج سفید دارای فیبر می باشد. فیبر باعث پایین آمدن کلسترول، کنترل قند خون و دیابت، از بین برنده سرطان روده بزرگ و یبوست می باشد.



برچسب ها: برنج ، قهوه ای ، منگنز ، سلنیوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار