دستاوردی دیگر در عرصه علمی کشور؛

انتشار 38 عنوان از نشریات ایران در بخش ICR

38 عنوان از نشریات ایران در بخش JCR منتشر شد.

جعفر مهراد، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به پیشرفت های اخیر مححقان و پژوهشگران ایرانی در عرصه های مختلف علمی و تولید و ثبت آن هم اکنون شاهد هستیم که بر تعداد تولید علم ایران هر روزه افزوده می شود چنانچه این امر با حضور 38 عنوان از نشریات ایران در بخش JCR بسیار با اهمیت و مهم بود، و از سر دبیران توسط کمیسیون نشریات وزارتخانه های علوم و بهداشت به طور ویژه تقدیر به عمل آمده است.

وی افزود: براساس آمار تعداد 3 هزار و 278 عنوان نشریه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار دریافت کرده اند که از مجموع این تعداد مجلات، تعداد هزار عنوان نشریه اعتبار خود را از وزارت علوم تحقیقات و فناوری بهداشت دریافت کرده اند.

مهراد تصریح کرد: البته بخش قابل توجهی از این مجلات توسط ISC و بخش دیگر نیز باری نمایه سازی به نظام های بین المللی فرستاده می شود که در واقع نمایه شدن یک مجله در چندین نظام نشان دهند ارزش و اعتبار نشریات است.

** انتشار آمار انتشار مجلات از سال 2000 تا 2011

مهراد در ادامه گفت: گزارشهای استنادی نشریات بخشی است که در هر نظام استنادی وجود دارد و پایگاه تامسون رویترز نیز بخش گزارش های استنادی خود را در بخش JCR قرار می دهد که حضور 38 عنوان از نشریات ایران در این بخش نشان دهند، رشد نشریات ایرانی است.

وی افزود: با توجه به آمار ارائه شده از سوی شورای راهبردی ISC تعداد 604 عنوان از نشریات معتبر فارسی که در بخش گزارشهای استنادی ISC نماید، می شوند، دارای ضریب تاثیر هستند چنانچه در واقع این بخش از ISC در بررسی پرونده ارتقا مرتبه اعضای هیات علمی حائز اهمیت است.

وی افزود: آمارهای رشد تعداد نشریات به شرح زیر است:

سال                        تعداد مجلات                                   پایگاه
2000 تا 2005    در هر سال 3 عنوان          پایگاه اطلاعات تا مسون رویترز
2006 تا 2007     در هر سال 6 عنوان         پایگاه اطلاعات تا مسون رویترز
2008                  در هر سال 9 عنوان         پایگاه اطلاعات تا مسون رویترز
2009                  در هر سال 24 عنوان        پایگاه اطلاعات تا مسون رویترز
2010                  در هر سال34 عنوان         پایگاه اطلاعات تا مسون رویترز
2011                   در هر سال38 عنوان         پایگاه اطلاعات تا مسون رویترز

چنانچه آمارها نشان می دهد هر ساله شاهد رشد تعداد مجلات هستیم.

وی تصریح کرد: ورود نام یک نشریه در بخش master journa list ارتباطی به ضریب تاثیر مجله ندارد هر چند که برخی از این نشریات ممکن است با اخذ ضریب تاخیر از بخش JCR در این قسمت نیز قابل مشاهده باشد اما ضریب تاثیر مجلا صرفأ از طریق JCR مشخص می شود.

وی خاطر نشان کرد: شورای راهبردی ISC در وزارت علوم تشکیل جلسه خواهد داد و تعداد فارسی دارای ضریب تاثیر در بخش گزارشهای استنادی نشریات JCR وابسته به JSC مشخص خواهد شد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار