ادامه سقوط آزاد آنکارا در عرصه دیپلماسی

سقوط آزاد ترکیه در حوزه سیاست خارجی که با تحولات جهان عرب آغاز شد، هر روز شتاب بیشتری می گیرد و دیپلمات های ترک دیگر رمقی برای سر وصدا کردن در حوزه دیپلماسی ندارند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، "کومالی اونال" در تحلیلی برای روزنامه ترکیه ای زمان می نویسد: "امروز دیگر هیچ اثری از آن دستگاه فعال دیپلماتیک ترکیه نیست که توانسته بود تعادل بسیار درخشانی را در روابط خود با اتحادیه اروپا، ایران و کشورهای خاور میانه به وجود بیاورد. ترکیه ای که در عین حفظ روابط کوتاه مدت تجاری با بسیاری کشورها، توانسته بود پروژه ها و طرح های بلند مدتی را با سوریه، آمریکا و روسیه اغاز کند."
 
"امروز دولت ترکیه همانطور که در درون مرزهای خود با مشکلات فراوانی مواجه است، در سطح بین المللی نیز قافیه را باخته و آثار خستگی و ملال در چهره دیپلمات های ترک به خوبی مشخص است. "
 
"تحولات کشور همسایه، سوریه و کش و قوس های فروان امنیتی و سیاسی در آن مطمئنا نقش مهمی در سقوط آزاد ترک ها در حوزه سیاست خارجی داشته است. مدت هاست وزارت خارجه ترکیه و حتی خود نخست وزیر آقای رجب طیب اردوغان به صدور بیانیه های پرطمطراق و آتشین بر علیه دولت سوریه و شخص بشار اسد عادت کرده اند، اما در عمل این بیانیه ها و ژست ها هیچ کاری از پیش نبرده است."
 
 "امروز ترک ها به خوبی می دانند که هر روز ممکن است بیشتر در ماجرای سوریه منزوی و تنها شوند. حمایت اندک و مختصر غربی ها از مواضع ترکیه در قبال سوریه مطمئنا دوام زیادی نخواهد داشت و دولت های غربی هر جا احساس کنند، همین حمایت ناچیز را نیز کنار می گذارند و ترکیه را بیشتر منزوی خواهند کرد."
 
اونال در ادامه می نویسد: "امروزه بر خلاف تصوری که از قبل وجود داشت، انقلاب های به ثمر نشسته عربی، یعنی مصر، تونس، لیبی و یمن، به هیچ وجه ترکیه را الگوی مناسبی در زمینه تشکیل یک حکومت دمکراتیک تلقی نمی کنند. به عبارت بهتر علی رغم همه تلاش ها و هزینه هایی که دولت ترکیه برای مطرح نمودن خود در منطقه از دریچه دیپلماسی انجام داد، بسیاری از اعراب حتی کمترین اهمیتی برای ترکیه قائل نیستند و این بزرگترین شکست ممکن برای ترک ها است."

"مثلا بسیاری معتقدند علی رغم تلاش های دامنه دار دولت اردوغان برای نزدیک شدن به اخوان المسلمین مصر، دولت جدید در قاهره تمایل چندانی برای برقراری روابط صمیمی با آنکارا ندارد و اساسا ترکیه اولویت محمد مرسی رئیس جمهور جدید مصر نیست. این در حالی است که اردوغان ادعا می کرد ترکیه و مصر جدید، متحدانی مستحکم از جنس فرانسه و آلمان در اروپا خواهند بود. شرایط فعلی ترکیه و نگاه واقع گرایانه به موضوعات موجود نشان می دهد اردوغان و یارانش چقدر خیالپرداز بوده اند."
 
"مواضع ظاهرگرایانه دولت اردوغان در مخالفت با اسرائیل نیز دیگر در جهان عرب چندان خریداری ندارد و دیگر نه گروه های فلسطینی و نه حتی اسرائیلی خیلی آن را مهم تلقی نمی کنند، چون داستان سوریه به خوبی نشان داد آنکارا در مواضع خود در حوزه سیاست خارجی تا چه اندازه سریع می تواند رنگ عوض کند. اینها همه نشانه هایی از سقوط آزاد ترکیه در عرصه سیاست خارجی است که هر روز نیز شتاب بیشتری به خود می گیرد."
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار