در نقشه جامع علمی كشور باید یک اجماع نخبگانی شکل بگیرد

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری علم و فناوری معاونت علمي و فناوری ریاست جمهوری بر شكل گيري يك اجماع نخبگاني در نقشه جامع علمی كشور تاكيد كرد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري؛ سيد محمد صاحبکار خراساني در اولین نشست تخصصی «آشنایی با نقشه جامع علمی کشور» که در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، دغدغه مقام معظم رهبری را در زمینه تدوین و اجرای نقشه جامع علمی کشور یادآور شد و گفت: کارفرمای اصلی نقشه جامع علمی مقام معظم رهبری هستند.

وی به ابعاد موج بیداری اسلامی شکل گرفته در منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: اگر مسئولان کشور نتوانند الگوی مدیریتی خود را که پیشانی آن حرکت در زمینه علم و فناوری است در جهان اثبات کنند، کشورهای منطقه به روش های مدیریتی غربی جذب خواهند شد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری علم و فناوری معاونت علمي و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش بر اجماع نخبگانی تاكيد كرد و گفت: در نقشه جامع علمی کشور باید یک اجماع نخبگانی شکل بگیرد؛ بدین معنی که نقشه علمی کشور به عنوان باور قلبی نخبگان تبدیل شود تا بتواند در سطح عمومی جامعه گسترش یابد.

دكتر صاحبكار اظهار كرد: جوانان باید جرات و جسارت ورود به برنامه ریزی های کلان علمی را داشته باشند و مسئولان باید با الگوگیری از امام راحل (ره) در تربیت نیرو در اوایل انقلاب، بستر مناسب برای ورود جوانان در مباحث طرح ریزی علمی کشور را فراهم کنند.

وي در ادامه، مطالبه نکردن صريح دانشجويان و ساير فعالان اجتماعی کشور از مسئولان علم و فناوري كشور، عدم تفكيك بين ناظران و مجريان و حضور ذينفعان فعاليت ها در بين ناظران و همچنين عدم اولويت بندي و توزيع منايع محدود با توجه به اين اولويت ها را از ساير مشكلات نظام علم و فناوري كشور دانست.

دكتر صاحبكار با اشاره به بودجه دستگاههاي فعال در نظام علم و فناوري طي سالهاي گذشته گفت: متاسفانه به موازات افزايش بودجه خروجي ازاين دستگاه ها و دانشگاه ها به حد لازم مطالبه نشده است.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری علم و فناوری معاونت علمي و فناوری ریاست جمهوری در بخش پایانی صحبت های خود، راهبردهای نقشه جامع علمی کشور را تشریح کرد و بیان داشت: اصلاح ساختارها و نهادهای علم و فناوری و انسجام بخشیدن به آنها؛ توجه به علم و تبدیل آن به یکی از گفتمان های اصلی جامعه و ایجاد فضای مساعد برای شکوفایی و تولید علم و فناوری بر مبنای آموزه های اسلامی؛ جهت دادن چرخه علم و فناوری و نوآوری به ایفای نقشی موثر در اقتصاد؛ نهادینه کردن مدیریت دانش و ابتنای مدیریت جامعه بر اخلاق و دانش براساس الگو های ایرانی - اسلامی؛ تسریع در فرایند اسلامی شدن نهادهای آموزشی و پژوهشی؛ تحول و نوسازی نظام تعلیم و تربیت به منظور انطباق با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و جهت دهی آموزش و پژوهش راهبردهای کلان نقشه جامع علمی کشور هستند.

دكتر صاحبكار، جهت گيري فناوری و نوآوری به سمت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی؛ تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی خودباور، خلاق و نوآور در تولید علم و فناوری؛ تعامل فعال و اثرگذار در حوزه علم و فناوری و نوآوری با کشور های دیگر به خصوص کشورهای مسلمان؛ متحول سازی و ارتقای کمی و کیفی علوم انسانی و هنر مبتنی بر معارف اسلامی؛ جهت دهی به چرخه علم، فناوری و نوآوری برای ایقای نقش موثرتر در حوزه علوم پزشکی و سلامت؛ جهت دهی به چرخه علم و فناوری برای ایقای نقش موثرتر در حوزه فنی و مهندسی و توسعه، تعمیق و تقویت آموزش و پژوهش در حوزه علوم پایه را از ديگر راهبردهای کلان نقشه جامع علمی کشور دانست.

گفتني است، اولين نشست تخصصي «آشنایی با نقشه جامع علمی کشور» در روزهاي بيست و هفتم و بيست و هشتم تيرماه سال جاري با حضور دانشجويان در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.

دكتر كبگانيان، دكتر اكرمي فر، دكتر فصيحي، دكتر سيف الدين، دكتر مجيد پور و حجت الاسلام لواساني از مدرسان اين نشست بودند كه ابعاد مختلف نقسه جامع علمي كشور را براي دانشجويان تشريح كردند./ح

 
برچسب ها: نخبه ، فناوری ، نقشه جامع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار