دانشنامه بين الملل/

«بشار اسد» کيست؟

بشار اسد (زاده ۱۱ سپتامبر ۱۹۶۵) رئیس جمهور فعلی کشور سوریه و سومین فرزند حافظ اسد است. او در رشته چشم پزشکی در دمشق و لندن تحصیل کرده‌است.

به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل  باشگاه خبرنگاران :

بشار اسد

بشار اسد (زاده ۱۱ سپتامبر ۱۹۶۵) رئیس جمهور فعلی کشور سوریه و سومین فرزند حافظ اسد است. او در رشته چشم پزشکی در دمشق و لندن تحصیل کرده‌است.


خانواده اسد

خانواده اسد که از اقلیت علوی مذهب می‌باشند دارای مناصب مختلفی می‌باشند. فهرست زیر، اسامی تعدادی از افراد شاخص این خانواده بشار اسد است:

اسماء اسد
همسر، دارای نقش سیاسی تأثیرگذار

 
حافظ اسد
پدر، رئیس‌جمهور سابق، مرگ در سال ۲۰۰۰
 

 
رفعت اسد
عمو، از مقامات نظامی، تبعید به فرانسه پس از سعی در مبادرت به کودتا در سال ۱۹۸۴، تا سال ۱۹۹۸ او مقام تشریفاتی معاونت رئیس‌جمهور را حفظ نمود.
 

باسل اسد
برادر، نامزد اصلی برای جانشینی، مرگ در اثر تصادف با ماشین ۱۹۹۴
 

ماهر اسد
 برادر، فرمانده گارد رئیس جمهوری، فرمانده لشکر چهارم زرهی سوریه، عضو کمیته مرکزی حزب بعث
 

 
 
فرزندان بشار اسد


 
 
انيسه مخلوف اسد،  مادر بشار اسد
انيسه مخلوف، همسر حافظ اسد رييس‌جمهور فقيد و مادر بشار اسد رييس ‌جمهور كنوني سوريه است.
 
 
خواهر بشار اسد
بشرا بزرگ‌ترين فرزند خانواده، فردي بسيار باهوش است كه روابط بسيار نزديكي با حافظ اسد داشت.

 
زندگی
او در سال ۱۹۶۵ در شهر دمشق به دنیا آمد. بشار پس از تمام کردن مدرسه رشته پزشکی در دانشگاه دمشق را انتخاب کرد و در سال ۱۹۸۸ فارغ‌التحصیل شد و در بیمارستان نظامی مشغول به کار شد. وی سپس در سال ۱۹۹۲ برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و در سال ۱۹۹۴ موفق به اخذ مدرک تخصصی چشم پزشکی گردید. او علاوه بر زبان عربی،‌ به زبان‌های انگلیسی، ‌فرانسه و اسپانیایی تسلط دارد. همسر بشار اسد،‌ اسماء نام دارد و دارای سه فرزند می‌باشد. بشار اسد پس از به قدرت رسیدن، ‌سعی کرد تا اقتصاد بسته سوسیالیستی سوریه که در زمان پدرش، حافظ اسد ساخته شده بود را به یک اقتصاد باز و غیر سوسیالیستی تغییر دهد.


خيزش سوریه
در سال ۲۰۱۱ با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در جهان عرب، تظاهراتهایی نیز در شهرهای مختلف سوریه نظیر حمات، جبله، دمشق، لاذقیه، درعا و حمص به وقوع پیوست که با سرکوب ارتش سوریه مواجه شد. تظاهرات های پراکنده‌ای در شهرهای دیگر سوریه نیز بوقوع پیوست که در سه شهر حمص، درعا و حماه شدیدتر بود. بشار اسد در ابتدا در مورد این اعتراضات در رسانه‌های سوریه نظری نمی‌داد. اما پس از اینکه سرکوبها توسط ارتش بالا گرفت و هم چنین در برخی شهرها بخصوص در شهر حمص قیام مسلحانه توسط ارتش آزاد سوریه علیه حکومت وی رخ داد به مصاحبه با رسانه‌های دولتی سوریه پرداخت و علت این اعتراضات در سوریه را اسرائیل دانست،‌ او اعلام کرد که با اقتدار در برابر این توطئه‌ها می‌ایستد. اتحادیه عرب پس از خیزش سوریه ۲۰۱۲-۲۰۱۱ و کشته شذن هزاران معترض سوری توسط دولت بشار اسد، عضویت سوریه در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآورد.

تحریم‌ها
در تاریخ ۲۳ مه ۲۰۱۱ میلادی، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بشار اسد و ۹ شخصیت ارشد حکومت سوریه را به فهرست افراد تحریمی این کشور افزودند. اتحادیه اروپا حدود دو هفته پیش در مورد بلوکه‌کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر ۱۳ مقام عالی‌رتبه سوری از جمله بشار اسد، که متهم به دست‌داشتن در کشتار و سرکوب معترضان سوری هستند، توافق کرده بودند.

وتوی روسیه و چین در حمایت از حکومت بشار
پس از اینکه اتحادیه عرب ‌اعلام کرد که حضور بازرسان در سوریه بی‌فایده است، در شورای امنیت پس از پنج روز رایزنی، سرانجام در ۴ فوریه ۲۰۱۲ و پس از گذشت یازده ماه از خیزش سوریه،‌ دولت‌های چین و روسیه با قطعنامه‌ای که پایان حکومت بشار اسد را خواسته بود مخالفت و آن را وتو کردند.

قطعنامه برکناری بشار اسد
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۷ فوریه ۲۰۱۲، با تصویب قطعنامه‌ای یازده ماه سرکوبی معترضان در سوریه را محکوم کرد. قطعنامه تصویب شده در مجمع عمومی از دولت بشار اسد می‌خواهد که ظرف ۱۵ روز طرح اتحادیه عرب را اجرایی کند. اتحادیه عرب خواستار کناره گیری بشار اسد از ریاست جمهوری و انتقال قدرت به معاونش بود. ۱۳۷ کشور که به این قطعنامه رای مثبت دادند، خواستار پایان خشونت‌ها در سوریه شده‌اند. ۱۲ کشور از جمله ایران، روسیه، چین، کوبا، ونزوئلا و کره شمالی به این قطعنامه رای منفی دادند./م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه
۱۷:۵۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مطمئنید اطلاعاتتون صحیح هست؟
Iran (Islamic Republic of)
علی یوسفی
۱۴:۳۰ ۲۲ تير ۱۳۹۸
در این دل حرفی برای گفتن هست که کوه رو جا بجا می کنه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
خیلی ممنون .من دقیقا یک همچین چیزی میخواستم و خلاصه ومفید.متشکر
Iran (Islamic Republic of)
قلی
۲۲:۱۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۴
ممنونم ازتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۳ دی ۱۳۹۲
خوب بود اطلاعاتتون . ممنون
Iran (Islamic Republic of)
پیرورهبر
۱۲:۱۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۲
ممنون من رفتم مصاحبه و اطلاعاتتون ب دردم خورد
Iran (Islamic Republic of)
پیرورهبر
۱۳:۴۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۲
سلام
خیلی ممنون .من دقیقا یک همچین چیزی میخواستم و خلاصه ومفید.متشکر
آخرین اخبار