گزارش/

كلاف سردرگمي به نام نامزدان اصلاح‌طلب/ از طرح مناسك تا كانديداتوري عارف

زمان زيادي تا انتخابات رياست جمهوري باقي نمانده و هر چه به اين رويداد مهم سياسي كشور نزديك مي شويم تكاپوي احزاب و گروه هاي سياسي در دو طيف اصولگرا و اصلاح طلب بيشتر مي شود، ضمن اين كه جريان اصلاحات بدون داشتن محور قوي تلاش مي كند با طرح مناسك به جريان سياسي كشور بازگردد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، زمان زيادي تا انخابات رياست جمهوري باقي نمانده و هر چه به اين رويداد مهم سياسي كشور نزديك مي شويم تكاپوي احزاب و گروه هاي سياسي در دو طيف اصولگرا و اصلاح طلب بيشتر مي‌شود.

** رقابت هاي اصلاح طلبان و اصولگرايان
اما تلاش هاي انتخاباتي فعالان سياسي تنها به طرح بيانيه و گفتگوهاي رسانه اي ختم نمي شود بلكه از ديدار با مراجع تقليد گرفته تا برگزاري جلسات خصوصي براي انتخاب كانديداي مورد نظر، برنامه ها همچنان ادامه دارد در اين ميان به نظر مي رسد اصلاح‌طلبان با مشكلات عديده‌اي مواجه هستند.

** طرح مناسك اصلاحات
مصطفي كواكبيان كه به عنوان يك اصلاح طلب سرسخت خودش را نماينده مجلس نهم مي‌دانست در دور اول انتخابات از گردونه ورود به پارلمان جا ماند و عدم راي اعتماد مردم به اين كانديداي اصلاح طلب بار ديگر عدم اقبال عمومي به اين طيف سياسي را آشكارتر كرد.

اما همين كانديداي شكست خورده اصلاحات، چندي پيش با پيشنهاد طرح مناسك، موضوع گردهم‌آيي و اجماع اصلاح‌طلبان را براي رسيدن به يك برنامه قوي و منسجم در آستانه انتخابات رياست جمهوري آتي مطرح كرد.

كواكبيان با اين طرح قصد دارد به نوعي ميدان دار جريان اصلاحات شده و اين طيف سياسي فراموش شده را به اذهان عمومي برگرداند.

** فتنه 88 اصلاح طلبان را كم فروغ كرد
اما اصلاح طلبان كه  پس از فتنه 88 و نقش مستقيمي كه در ايجاد و هدايت اين فتنه داشتند و به دليل عدم اقبال عمومي مردم به آنها، در فضاي سياسي كشور خود را منزوي‌تر از گذشته احساس مي‌كنند و سعي دارند با تضعيف اصولگرايان بار ديگر شانس خود براي حضور در عرصه سياسي كشور را آزمايش كنند.

در اين ميان اما طيف اصلاحات كه مدت 8 سال كرسي هاي مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري را در اختيار داشت، امروز با چالش هاي جدي تر از گذشته مواجه شده اند كه مهمترين چالش هاي پيش روي آنه نداشتن محور فكري قوي براي ارائه استراتژي مناسب در شرايط سياسي مختلف است.

** وقتي اصلاحات دست به دامن افراد معلوم الحال مي شود
اما ظاهرا دست و پا زدن برخي اصلاح طلبان در گردابي كه پس از فتنه 88 ساخته اند به همين جا ختم نمي شود و اين طيف مردود همچنان با گمانه زني ها و طرح اسامي مختلف تلاش مي كنند در صحنه سياسي كشور خودي نشان بدهند.

شخصيت هاي همچون محمد رضا عارف، مجيد گروسي، عبدالله نوري، خاتمي، اسحاق جهانگيري ،محمد رضا يونسي كه هراز چندي از سوي اصلاحات به عنوان كانديداي احتمالي معرفي مي شوند و باز به دلايلي تكذيب مي شوند از مهترين تاكتيك هاي سياسي اصلاح طلبان در آستانه يازدهمين انتخابات رياست جمهوري است.

نكته مهم اين است كه در شرايط حاضر كانديداتوري محمدرضا عارف كه سابقه معاوني خاتمي در دوره اصلاحات را دارد قابل تحمل تر از از سايرين به نظر مي‌رسد، چنانكه عارف به زعم برخي چهره هاي اصلاح طلب جايگاه بهتري در ميان طرفداران اين طيف سياسي دارد، گو اين كه برخي اصلاح طلبان طي چند روز گذشته به اين مساله اذعان داشتند كه وي سكوت خود را شكسته و مواضع سياسي اش را به صورت آشكار اعلام كند.

** عدم انكار كانديداتوري برابر با حضور در عرصه
 هرچند عارف خبر كانديداتوري خود را براي رياست جمهوري انكار نكرده و بارها گفته براي تغيير فضاي كنوني حاضر است كانديدا شود اما وي هم مثل ساير كانديداهاي  احتمالي اصلاح طلبان كه سعي دارند با طرح مناسك كواكبيان جهبه فراگير تشكيل دهند به ارائه راهكار براي خروج از انزواي سياسي اصلاح طلبان نپرداخته است.

** و اين پايان ماجراي اصلاحات نيست...
چند ماهي تا انتخابات باقي نمانده و حال بايد ديد طي اين چند ماه اصلاح طلبان براي جبران سردرگمي هاي فاحش خود چه طرح هايي را ارائه مي كنند؟!

حزب فراگير بامحوريت چه كسي براي انتخابات دست به كار مي شود و كانديداهاي قطعي براي حضور در عرصه رقابت سخت سياسي كشور چه كساني خواهند بود؟

آيا در صورت نرسيدن به وحدت، گمانه‌زني‌هاي برخي از چهره‌هاي اين جريان مبني بر ائتلاف با اصولگرايان نزديك به تفكر اصلاح‌طلبان و ائتلاف با چهره‌هاي نظير قاليباف محقق خواهد شد.

انتهاي پيام/پ3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.