دانشنامه بين‌الملل/

نگاهي به "نقش زنان در سوئد"(فصل 5)

حضور زنان در همه سطوح جامعه سوئد و وجود آزادي هاي اجتماعي بسيار گسترده، موقعيت تازه يي به زنان در جامعه داده است.

به گزارش خبرنگار سرويس بين‌الملل  باشگاه خبرنگاران؛
 
نقش زنان در جامعه سوئد
کشور سوئد در اوايل قرن بيستم در زمره فقيرترين کشورهاي اروپايي بوده است، اکنون بر اساس آمار بين المللي و ارزيابي سازمان هاي بي طرف، يکي از پيشرفته ترين کشورهاي صنعتي جهان بوده و مردم آن از بالاترين سطح رفاه زندگي برخوردارند، اين دگرگوني نتيجه مبارزات درازمدت جنبش کارگري و سنديکايي و نيز سياستگذاري سوسيال دموکراسي در اين کشور است. اين نيروها توانسته اند آزادي، برابري و عدالت اجتماعي را در اين کشور نهادينه کرده و راه رشد و پيشرفت جامعه را هموار کنند.
هدف از اين نوشته نگاهي دروني به روابط و مناسبات جاري در سوئد و شناخت عواملي است که آن جامعه را به سوي پيشرفت سوق داده است.

حضور زنان در همه سطوح جامعه سوئد و وجود آزادي هاي اجتماعي بسيار گسترده، موقعيت تازه يي به زنان در جامعه داده است.
استفاده ابزاري از زنان براي عشرت و خوشگذراني مردان تا حد زيادي از ميان رفته است. در شرايط کنوني جامعه سوئد، مرد يا زن، دوست يا شريک زندگي خود را آزادانه و با اراده خود انتخاب مي کند. در اين گزينش هيچ يک بر ديگري برتري ندارد.
حضور آزادانه زنان در بازار کار نيز زنان را از وابستگي معيشتي به مردان رها کرده است و استقلال شخصي به آنها بخشيده است. نتيجه چنين موقعيتي اين است که زنان براي جلب رضايت مردان نيازي به آرايش هاي آنچناني و پوشش هاي عجيب و غريب ندارند. دوست يابي يا پيدا کردن شريک زندگي مسير طبيعي خود را در راستاي زندگي روزمره طي مي کند.
در محافل شغلي، از جمله در مراکز آموزشي، بهداشتي و درماني، پوشش و آرايش زنان بسيار ساده و يکنواخت است به گونه يي که آنها را از مردان حاضر در آن محيط چندان متمايز نمي کند. در محيط بيمارستان ها زنان غالباً شلوار و پيراهن هاي بلند و هم شکل به تن دارند. ساده زيستي زنان در محيط شغلي از يک سو و فارغ بودن مردان از عقده ها و کمبودهاي جنسي از سوي ديگر، همزيستي و همکاري زنان را در سطح جامعه و به ويژه در محيط کار، خالي از هرگونه تشنج روحي يا اذيت و آزار جنسي مي کند.

شيک پوشي و لباس مرتب فقط هنگام شرکت در يک ميهماني، از قبيل جشن تولد، مراسم تدفين يا شرکت در يک همايش مورد استفاده است. شرکت کنندگان در اين گونه مراسم، به خاطر احترام به ميزبانان يا احترام به جمعي که در آنجا حضور دارد، لباس مرتب مي پوشند.
در چنين مواردي است که آقايان از کراوات و خانم ها از لباس هاي رسمي خود استفاده مي کنند.
 از جمله مهم ترين جشن ها در سطح جهان جشن جايزه نوبل است که هرساله در سوئد برگزار مي شود. پس از تقسيم جوايز که توسط شاه در خانه کنسرت استکهلم صورت مي گيرد، ميهمانان را با اتومبيل و اتوبوس به سالن بزرگ شهرداري استکهلم که به «خانه شهر» معروف است، مي برند. در آنجا از همه ميهمانان با شامي تشريفاتي پذيرايي شده و در پي آن، جشني بزرگ و مجلل برگزار مي شود.
 در اين جشن هرساله از دو هزار ميهمان پذيرايي مي شود. اين يکي از مجلل ترين و باشکوه ترين جشن هاي بزرگ در سطح جهان است که در آن بسياري از دانشمندان و پژوهشگران و خانواده هاي آنها و نيز افراد معروف و سرشناس جامعه سوئد شرکت مي کنند. در اين مراسم آقايان به طور عموم کت و شلوار مشکي و پيراهن سفيد مي پوشند و خانم ها لباس خود را آن طور که دوست داشته باشند انتخاب مي کنند. تلويزيون سوئد اين مراسم را مستقيماً پخش مي کند و طي آن با برندگان جايزه نوبل، خانواده هاي آنها و نيز افراد موثر در اين مراسم به گفت وگو مي پردازد. سال پيش از يک خانم طراح لباس نيز دعوت کرده بودند تا به عنوان سرگرمي درباره لباس خانم هاي شرکت کننده اظهارنظر کند. اين خانم طراح گشتي در ميان ميهمانان زد و چهار خانم را که لباس آنها متنوع و استثنايي به نظر مي آمد جلو دوربين تلويزيون آورد و با آنها گفت و شنودي داشت. از جمله مي پرسيد آنها لباس خود را از کجا تهيه کرده اند. يکي از دو خانم سوئدي که لباس شان خيلي جلب توجه مي کرد، با افتخار توضيح داد براي تهيه لباس به يک مغازه دست دوم فروشي رفته و با جست وجو در بين لباس هاي گوناگون آن پيراهن را پيدا کرده و خريده بود. خانم سوئدي ديگري که يک نويسنده سرشناسي بود توضيح داد پيراهنش را از يک موسسه تئاتر قرض گرفته است. او مي گفت روزگاري اين پيراهن را بازيگري در نقش ملکه در نمايش هملت پوشيده است. او نقل مي کرد کسي فکر نمي کرد آن لباس به تن او زيبنده باشد. وقتي پوشيده بود همه گفته بودند او 30 سال مسن تر از آن است که آن پيراهن را بپوشد ولي وي بدون توجه به نظر ديگران آنچه را که خود دوست داشت پوشيده و به جشن آمده بود.
 
نقش زنان در پارلمان سوئد در مقايسه با ديگر کشور بالا ها است.

45 در صد نمايندگان مردم در پارلمان سوئد را زنان مي تشکيل دهند. به جرات ميتوان گفت که زنان سوئد رتبه اول دنيا در تصميم گيري هاي سياسي دارا هستند.
با نگاهي گذرا به گذشته نه چندان دور تاريخ انتخابات پارلمان, مي توان دريافت که نقش زنان در پارلمان و ديگر مراجع سياسي کشور در اين اواخر رشد چشمگيري داشته است. زنان در انتخابات سال 1970 تنها 13 در صد کرسي هاي مجلس را در اختيار داشتند. در سال 1988 تعداد اين کرسي ها به 38 درصد و در انتخابات سال 1994 به بالاترين حد آن دوران يعني 43 درصد مي رسد. پيش بيني مي شود که در آينده نزديک, زنان بيشترين کرسي هاي مجلس را به خود اختصاص دهند.

خشونت عليه زنان در سوئد
به نقل از روزنامه داگنز نیهتر، اقدامات خشونت آمیز علیه زنان، توسط پلیس سوئد در دهه گذشته در صدر لیست جرائم پلیس این كشور قرار گرفت .
 
تقریبا یك سوم جرائمی كه افسران پلیس طی سالهای 1998 تا 2008 در خارج از ساعات انجام وظیفه مرتكب شده اند، در رابطه با اعمال خشونت علیه همسرانشان بوده است. این جرائم بیشتر شامل ضرب و شتم و تجاوز به همسر قبلی می‌شده كه برای اكثر عاملان آن مجازات زندان در نظر گرفته شده است .
 
لیلیمور ملین سوینگ رئیس اتحادیه پلیس سوئد در مصاحبه با خبرنگار داگنز نیهتر عنوان كرد: ما خود نخستین كسانی هستیم كه به این مسئله اعتراف كرده ایم، باید اقرار كنم كه در شرایط سختی قرار گرفته ایم. ما نباید این معضل را پنهان كنیم، چرا كه با پنهان كردن آن مشكلی حل نمی‌شود .
 
در این تحقیق كه توسط پلیس سوئد انجام گرفته، اعلام شده كه خشونت علیه زنان‌، رانندگی در حالت مستی و دزدی از مهمترین جرائمی بوده‌اند كه افراد نیروی پلیس سوئد در خارج از ساعات كاری خود مرتكب شده اند./م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۰:۱۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
سلام،
خیلی باعث تعجبه که ارگانی دولتی و رسمی مثل yjc، نه تنها از حداقل های مورد انتظار جامعه مخاطب خودش عدول کرده، بلکه حتی نتوانسته در این گزارش همه حقایق مربوط به زنان در سوئد را پوشش دهد. درست کردن مدینه آرمانی از سوئد در ذهن جوان‌های ما، آیا با اهداف انقلاب اسلامی سازگار است؟ زیستِ مردم سوئد بر اساس آموزه های فروید و آزادی جنسی بی حد و حصر است. امروزه سوئد در صدر کشورهایی قرار دارد که زنان بیشترین آزار و اذیت جنسی و شخصیتی را متحمل میشوند، ضمن اینکه معنویت در پایین ترین حد خود قرار دارد. خانواده بنیانش سست است و از طرفی در سطح بین المللی، سوئد از بزرگترین صادر کنندگان سلاح در جهان است، بطوریکه بخشی از سلاح های کشورهایی نظیر عربستان را سوئد تأمین میکند.
حال با این توصیفات باز هم سوئد کشور آرمانی محسوب میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
سودا
۲۱:۲۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
اگر شرایط تو کشورشون خوبه پس این همه تعرض به دخترا و زنها چیه شرایط خوب اقتصادیشون بخاطر وسعت زیاد و جمعیت کمشه نه بخاطر استقلال زنان یا حق انتخاب همسر برای دو جنس منم فکر میکنم استقلال مالی باعث میشه جدایی و بیخیالی نسبت به خانواده زیاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
صداقت
۱۸:۴۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
صداقت
۱۵:۵۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
بزرگترین دلیل طلاق توی کشور امریکا همین استقلال مالی زنان هست.اینکه دخترها برن خواستگاری هم اگر فکر خوبی بود و اینجور که توی این مطلب نوشته شده،با این کار دنیا گلستان میشد حتما قبل از مردم اون کشور خدا و پیامبرش اینو میدونستن. ولی الان ایران هم مثل همین کشورها شده دلیل طلاق های زیاد این چیزاست همش بیکاری و عدم تفاهم نیست
آخرین اخبار