يكي به نعل يكي به ميخ خاتمي

حال و هواي انتخابات رياست جمهوري دوره يازدهم، اصلاح طلبان را هوايي كرده و سعي دارند خود را وارد عرصه سياسي كشور كنند تا شايد بتوانند حيثيت از دست رفته خود را باز يابند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، روزنامه سیاست روز در مقاله ای در مورد بازسازی اردوگاه اصلاحات نوشت:
چند زماني است كه زمزمه‌هايي از اردوگاه اصلاح طلبان شنيده مي‌شود و اين صداها نشان از بازيابي در عرصه سياسي كشور دارد.
پافشاري بر اقدامات و عملكرد گذشته و تبري نجستن از اتفاقات فتنه ۸۸ در مواضع و سخنان اصلاح طلباني كه از آن تاريخ تاكنون موضع روشني در قبال آن اتفاقات نگرفته‌اند همچنان در ميان اردوگاه اصلاح طلبان موج مي‌زند.
شكل گيري اين فضا شايد به خاطر اختلافات اصولگرايان، برخي اقدامات در مجلس هشتم و حاشيه‌سازي‌هايي كه در دولت ايجاد مي‌شود، فضايي را براي بهره برداري سياسي اصلاح طلبان آماده ساخته است.
سایت رسمی سيد محمد خاتمی نوشته، وی اخیرا در دیدار جمعی از ایثارگران گفته است: ظرفیت و امکانات برای تحقق خواست مترقی مردم -که به نظر من جمهوری اسلامی اگر درست مستقر شود آن خواست را پاسخ می گوید- مهیا نیست و ما و روشنفکران هم به جای بالابردن این ظرفیت، بیشتر به پرمدعایی و دعوا با هم پرداخته‌ایم. می خواهم این را بگویم که اگر ظرفیت جامعه را بالا برده بودیم، خواست ها عملی می شد و آن وقت انتظار نداشتیم که یک نفر یا یک گروه خاص بیاید و همه بارها را به دوش بکشد.
سيد محمد خاتمي بدون آن كه به دلايل حصر و حذف برخي افراد مورد نظر وي اشاره كند گفته است؛ از جمله مطالبی که بارها به آن پرداخته ام این است که نتیجه حذف و حصر تقویت حکومت و جلب و جذب نیروهای مأیوس نیست. حاصل حذف و حصر نومیدی از اصلاح در جامعه است و نتیجه تداوم آن این که گروه گروه از جوانان و مردم رو به کسانی بیاورند که می گویند اسلام یا حداقل حکومت اسلامی نباشد و این فاجعه ای است که بیش و پیش از همه حکومت باید به آن بیندیشد و آن را حل کند.
خاتمي با طرح اين موضوعات علاوه بر اين كه سعي دارد اينگونه القا كند جامعه رو به بي ديني و فرار از اسلام توسط جوانان پيش مي‌رود،شرايط حاكم بر جهان اسلام را ناديده گرفته كه تحولات و بيداري اسلامي در كشورهاي عربي اسلامي نشأت گرفته از پيام انقلاب اسلامي ايران است.
خاتمي و همراهانش كه در اتفاقات فتنه ۸۸ رويكردي مسئله دار از خود نشان دادند و حتي برخي از ياران وي از جمله مهاجراني وزير ارشاد دولت اصلاحات اكنون در انگليس به سر مي‌برد و هر از گاهي با شبكه سخن پراكني بي بي سي فارسي هم گفت‌وگو مي‌كند در ادامه سخنانش تاكيد مي‌كند؛باز هم می گویم: آری، ما نظام را قبول داریم و انقلاب اسلامی را واقعه بزرگی می دانیم که منجر به استقرار جمهوری اسلامی شد. واقعه بزرگی که نه می توان آن را نادیده گرفت و نه به مصلحت جامعه و ملت ما است که این کار را بکند.
عملكرد وي و ديگر هم‌طيفي‌هاي او از جمله موسوي و كروبي در انتخابات رياست جمهوري به خوبي نشان مي‌دهد كه اگر آنها نظام را قبول دارند و انقلاب اسلامي را واقعه‌اي بزرگ مي‌دانند پس چرا آن اغتشاشات را در كشور ايجاد كردند و حتي پس از آن هم از مردم و نظام اسلامي عذرخواهي نكردند؟!
خاتمي در بخش ديگر سخنان خود جمهوري اسلامي را زير سوال مي‌برد،جمهوري اسلامي كه خود وي با راي مردم و بر اساس قوانين جاري كشور دو دوره به عنوان رئيس جمهور ايران انتخاب شده است؛وي در اين باره مي‌گويد؛ جمهوری اسلامی به نظر ما همان است که می تواند پاسخگوی نیاز جامعه ما باشد؛ جامعه‌ای که طالب آزادی و استقلال و سربلندی و امنیت است. به شرط آن که واقعاً «جمهوری اسلامی» باشد، یعنی رأی و نظر مردم در تعیین حکومت مؤثر باشد و حکومت هم خود را در برابر مردم مسؤول بداند و لوازم جمهوریت یعنی آزادی اندیشه و بیان و نقد و اجتماعات را فراهم آورد و موازین اسلامی، به ویژه معنویت و اخلاق و عدالت در جامعه حاکم گردد و همگان، با هر عقیده و گرایشی شهروند محترم به حساب آیند و از حقوق شهروندی برخوردار باشند. اصلاحات هم همین را می خواهد. اصلاح در جهت رفع کاستی ها و سامان یافتن امور براساس موازین و آرمان هایی که در انقلاب ما مطرح شده است. حال اگر دیگرانی، خواستار راه و سامان و نظام و انتظامی دیگر و در پی براندازی هستند، دچار اشتباه بزرگی شده اند و طبعاً راه ما هم از آنان جداست.
وي وضعيت كشور را وضعيتي امنيتي توصيف مي‌كند و ادامه مي‌دهد؛ این همه تأکید و تلاش برای رفع حصرها و حبس‌ها و عبور از وضعیت امنیتی به وضع امن و آزاد و قانونی، نشانه دلبستگی ما به اصل نظام و جلوگیری از تحریف نظام و ارائه چهره نامطلوب از جمهوری اسلامی است.
برچسب ها: اصلاحات ، خاتمی ، سیاست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار