پرداخت 90 درصدی هزینه درمانی در برنامه پزشک خانواده

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده در کشور گفت:‌ با اجرای برنامه پزشک خانواده بیش از 53 میلیون شهروند ایرانی ساکن در شهرهای بالای 20 هزار نفر زیر پوشش قرار می گیرند.

 به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر محمد شریعتی، 
رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده با اشاره به اینکه با تصویب و رونمایی از نسخه 02 برنامه پزشک خانواده مراحل اجرای آن به صورت  گام به گام در کشور در حال اجراست اظهار داشت: ‌در حال حاضر نام نویسی از پزشکان برای  شرکت در برنامه پزشک خانواده آغاز شده است و بر اساس این برنامه بیش از 30 هزار پزشک مشارکت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه نام نویسی از شهروندان از طریق پزشکان خانواده و یا پایگاههای اینترنتی در مرحله بعدی قرار دارد اظهار داشت: ‌شهروندان در قالب گروههای 500 تا دو هزار و 500 نفری زیر پوشش پزشک خانواده قرار می گیرند و هر 10 هزار نفر از جمعیت شهری زیر پوشش خدمات تیم سلامت که علاوه بر پزشک ، شامل پرستار ، ماما و کارشناسان بهداشت محیط است قرار می گیرند .

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده در کشور افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، كاهش پرداخت ها از جیب مردم، ارتقای سطح سلامت مردم و رضایتمندی از خدمات را از اهداف برنامه پزشک خانواده برشمرد و خاطر نشان کرد:‌ با اجرای این طرح در صورت تشخیص پزشك خانواده، بیمار به پزشك متخصص ارجاع داده می شود و از سوی دیگر میزان پرداختی بیماران به پزشك متخصص و حتی بابت بستری در بیمارستان نیز به طور چشمگیری كاهش می یابد.

دکتر محمد شریعتی با بیان اینکه خدمات سطح یک به طور رایگان ارائه می شود افزود:‌ در سطح دو و سه اگر بیمار در قالب سیستم ارجاع به پزشکان متخصص و فوق متخصص معرفی شود ، بیمار 10 درصد مبلغ ویزیت پزشك متخصص را می پردازد و بیمه ها 90 درصد ویزیت پزشكان متخصص به علاوه یك ویزیت كامل آنان در بخش خصوصی را پرداخت می كنند.

وی افزود: این امر باعث می شود كه پزشك متخصص بر اساس استانداردهای جهانی برای تشخیص و درمان یك بیمار وقت بگذارد و پزشكان متخصص در صورتی كه استانداردهای ویزیت را رعایت كنند، این رقم را دریافت می كنند.

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده در کشور با اشاره به اینکه برنامه پزشک خانواده با نسخه 01 در سه استان خوزستان ، سیستان و بلوچستان و چهار محال بختیاری به صورت پایلوت اجرا شد و پس از ارزیابی این طرح نسخه 02 برای اجرای در سطح کشور طراحی شده است گفت: در نسخه 02 با توجه به کشوری بودن آن، بخش خصوصی نیز دیده شده است به این ترتیب که پزشکان عمومی دارای مطب  به شرط رعایت استانداردهایی برنامه پزشک خانواده، وارد این برنامه می شوند.

دکتر شریعتی همچنین در خصوص پرونده الکترونیک سلامت که در آن اطلاعات افراد زیر پوشش پزشک خانواده ثبت می شود  اظهار داشت: قابل اعتماد بودن اطلاعات سلامت از نظر صحت، حذف کاغذ و اسناد، قابلیتهای گزارش گیری متنوع، بازنگری فرایندهای خدمات و انسجام بین بخشی از اهداف تهیه پرونده الکترونیک سلامت است و در حال حاضر زیر ساختهای این طرح با مشارکت شرکت مخابرات ایران به منظور تهیه نرم افزار یکپارچه در حال انجام است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار