دانشنامه پزشكي//

با نقش بیولوژیکی روی در بدن آشنا شوید

با اهمیت و نقش روی در بدن آشنا شوید و به نکات مهمی در این رابطه توجه کنید.

پروفسور سید علی اصغر مشتاقی رئیس انجمن عناصر کمیاب ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: عنصر روی اهمیت آن به خاطر شرکت در آنزیم های بدن است در بدن ما بیش از سیصد آنزیم وجود دارد که روی در بیشتر آنزیم ها روی بکار رفته است.
وی تصریح کرد: روی در رشد انسان ها دخالت داشته و موجب ترشح هورمون رشد می شود و افرادیکه با کمبود روی دچار هستند با  عدم رشد طبیعی مواجه هستند.
مشتاقی افزود: روی چون در ساختمان آنزیم های بدن دخالت دارند در بهبود زخم های بدن تاثیر دارد و افرادیکه مبتلا به کمبود روی هستند زخم های بدنشان دیر خوب شده و دچار بیماری های پوستی می شوند.
وی تصریح کرد: روی در تولید هورمون های جنسی نقش مهمی داشته و افراد مبتلا به کمبود روی در توانایی جنسی دچار مشکل خواهند شد.
مشتاقی خاطر نشان کرد: از منابع حاوی روی می توان آجیل ها، گوشت و ماهی و برخی حبوبات را اشاره کرد.
وی تاکید کرد: افرادی که به کارهای صنعتی و کار در صنایع و معدن مشغول اند بخارات روی از ریه وارد بدن شده و در متابولیسیم آهن دخالت می کند که این روند سبب بیماری کم خونی یا آنمی می شود روی در ساختمان هموگلوبین این افراد جایگزین آهن می شود و فقر آهن را ایجاد می کند.
رئیس انجمن عناصر کمیاب ایران خاطر نشان کرد: مسمومیت با روی دارای علایمی است و با اندازه گیری و آزمایش میتوان به میزان آن در ساختمان هموگلوبین پی برد.

*خمیر نان به هیچ وجه مصرف نکنید
پرفسور مشتاقی به افراد توصیه کرد: مصرف خمیر نان به دلیل داشتن اسید فیتیک از جذب روی جلوگیری می کند که بهتر است نان برشته استفاده کرده و از مصرف خمیر نان اجتناب شود.
وی همچنین خاطر نشان کرد: افراد خود سرانه نباید از قرص های مکمل روی استفاده کرد و تنها بامجوز پزشک و با دز مورد نظر استفاده شود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار