تنوع محصولات كشاورزي ايران در حدي است كه مي تواند در دنيا مقام نخست را داشته باشد اما اين مهم به دليل عدم برنامه ريزي صحيح در حاشيه قرار گرفته است.

داود يارمحمدي كارشناس ارشد ترويج و آموزش كشاورزي در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: كشور ايران به دليل تنوع آب و هوايي از خاك مرغوب براي توليد محصول كشاورزي برخوردار است اما اين توان بالقوه فقط براي چند محصول در نظر گرفته شده و اين محصولات را در توليد در رتبه نخست جهاني قرار داده است.

وي گفت:‌ سالانه در ايران 180 تن زعفران، 190 هزارتن پسته و 600 هزارتن انار توليد مي شود كه اين محصولات در ربته اول توليد جهاني قرار دارند.
يارمحمدي با بيان اينكه محصولات كشاورزي ايران به خاطر طعم متفاوت توجه اكثر كشورهاي خارجي را به خود جلب كرده است گفت: آموزش كشاورزان و حمايت هاي مالي از اين قشر زحمت كش، موجب ارتقاي كيفي محصولات و قرار گرفتن ايران در رتبه نخست جهاني مي شود.
وي در حال حاضر محصولاتي مانند سيب را با توليد سالانه بيش از 2 ميليون و 700 هزارتن و به با توليد 34 هزارتن در سال از جمله محصولاتي هستند كه در رتبه چهارم جهاني قرار دارند كه با كمي برنامه ريزي و توجه به مراكز قطب رشد توليد اين محصولات مي توان اين سهم را افزايش داد.
يارمحمدي تاكيد كرد:‌ يكي از مسائلي كه در جذب كالاهاي ايراني در بازارهاي جهاني موثر است نوع بسته بندي و پايانه هاي اين محصولات است به همين منظور بهتر است مراكز استان هايي كه پتانسيل محيطي براي اين محصولات را دارند شناسايي و پايانه هاي حمل محصولات كشاورزي و همچنين سردخانه ها و يخچال هايي در آنها احداث شود تا محصولات  كشاورزي ايران هم حرفي در دنيا براي گفتن داشته باشد.
وي تصريح كرد:‌ توجه به توليد محصولات كشاورزي نبايد هميشه ديد صادراتي باشد بلكه مهم در درجه اول تامين اين محصولات خوب براي بازارهاي داخلي است و بعد از موفقيت بازارهاي داخلي مي توان به صادرات جهاني فكر كرد./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار