يك متخصص پوست و مو خبر داد؛

بسياري از بيماري هاي پوستي به دليل خود القايي ايجاد مي شوند

بسياري از مشكلات و بيماري هاي پوستي همچون هذيان پارازيتوز، درماتيت ساختگي و برخي از بيماري هاي التهابي پوست توسط بيماري ايجاد شده و در واقع اين ضايعات به وسيله خود بيمار القا شده است.

دكتر حميد رضا خياطي، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ‌اهميت و نقش عوامل روحي و رواني در ايجاد بيماري هاي پوستي در تحقيقات گوناگون به اثبات رسيده و امروز مشخص شده كه برخي بيماري هاي پوستي به دليل طرز فكر بيمار ايجاد شده است.
وي تاكيد كرد: بسياري از مشكلات پوستي در تحقيقات گوناگون به اثبات رسيده و مشخص شده كه برخي بيماري هاي پوستي به دليل طرز فكر بيمار ايجاد شده است.
خياطي افزود: بسياري از مشكلات و بيماري هاي پوستي همچون هذيان پارازيتوز، تريكوتيلومانيا، نوروتيك اكسكوريشن، درماتيت ساختگي و برخي از بيماري هاي التهابي پوست توسط خود بيمار ايجاد شده و در واقع اين ضايعات به وسيله خود بيمار القا شده است.
وي با اشاره به اينكه در هذيان پارازيتوز، بيماران به شكل غير واقع بينانه عقيده دارند كه به وسيله حشرات، كرم ها يا ديگر موجودات آلوده شده اند، اظهار داشت: درد رماتيت ساختگي نيز بيمار از ابزار و موادي همچون اشياء تيز، مواد شيميايي سوزاننده يا تزريق مواد براي القاي ضايعات پوستي استفاده مي كنند كه در هر دو بيماري احتمال آسيب شديد سلول هاي پوستي وجود دارد.
خياطي افزود: در بسياري از مشكلات و بيماري هاي پوستي كه به برخي از موارد آن اشاره شد هيچگونه اختلال اوليه پوستي يا عوامل طبي و عصبي وجود نداشته و طرز تلفي و تفكر بيمار نسبت به خود مهمترين عامل ايجاد كننده اختلالات پوستي بوده است.
اين متخصص پوست و مو يادآور شد: علاوه بر اينكه مشكلات روحي و رواني مي توانند بر روي پوست و بدن اثر بگذارند، بروز برخي از مشكلات و بيماري هاي پوستي كه به ويژه باعث ظاهر نازيباي پوست مي شوند نيز مي توانند موجب ايجاد مشكلات روحي و رواني شوند كه اين امر نشان مي دهد كه شرايط روحي و رواني و پوست بدن يك تعامل دو طرفه با هم دارند.
خياطي خاطرنشان كرد: البته ممكن است برخي از بيماري هاي پوستي با منشا رواني دلايل ديگري نيز داشته باشند كه در رويارويي با اين گونه بيماري ها تعيين دقيق عامل بيماري زا از اهميت بسيار بالايي برخوردار است./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
ناشناس
۰۴:۳۱ ۲۶ تير ۱۳۹۳
من تمامه زیباییه چهرمو ب خاطره جوش های لعنتی از دست دادم خسته شدم ازشون هر روز ب این امید بیدار میشم ک ببینم جوشام کم شده باشه ولی افسوس
آخرین اخبار