تزريق واكسن آنفولانزا فقط انسان را از ابتلا به آن مصونيت مي كند

كودكان و افراد سالمند با زمينه بيماري هاي خاص بيشتر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا قرار دارند.

دكتر صابوني،‌ متخصص بيماري هاي عفوني در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: علائم سرماخوردگي به آنفولانزا كه هر دو منشا ويروسي دارند،‌ شباهت زيادي داشته اما تشخيص آنها توسط افراد عادي كمي مشكل است.

وي با بيان اينكه هر دوي اين بيماري ها با علائمي همچون تب،‌ سرفه هاي خشك خلط دار، احساس سردي همراه با لرز،‌ كوفتگي و دردبدن همراه هستند افزود: شيوع اين دو بيماري در فصول پاييز و زمستان و براي آنفولانزا مواردي در فصل بهار نيز مشاهده شده است.

صابوني با بيان اينكه خاستگاه هر دوي اين بيماري ها،‌در مجاري تنفسي است اظهار داشت: در آنفولانزا علائم به مراتب شديدتر  است،‌ مانند تب بالا،اين در حاليست كه بيماري آنفولانزا ناگهاني شروع شده و بسيار آزاردهنده بوده و دوره ي آن نسبت به سرماخوردگي بيشتر است.

صابوني در خصوص ابتلاء به اين دو نوع بيماري افزود: سرماخوردگي نوعي از خانواده ويروسي تحت عنوان رينوويروس ها كه به تعداد 100 تا 150 نوع مختلف در جهان وجود دارد، ظاهر مي شود. اما ويروس هاي عامل آنفولانزا به تعداد انواع كمتري در جهان هستند و تمامي آنها تا  كنون شناسايي شده اند.

وي درباره ساخته شدن واكسن عليه سرماخوردگي و آنفولانزا بيان داشت: تعداد كمي از ويروس هاي دخيل در آنفولانزا امكان ساخت واكسن عليه آن را فراهم كرده اما ساخت واكسن براي سرماخوردگي به علت تنوع بسيار زياد در نوع ويروس هاي عامل آن،‌ كاري محال مي باشد و اين ايجاد تنوع همچنان در حال افزايش است.

اين متخصص بيماري هاي عفوني ادامه داد: واكسن هايي كه امروزه در بازار تحت عنوان واكسن سرماخوردگي شايع است تنها اثر آنها جلوگيري از ابتلا به آنفولانزا است نه سرماخوردگي پس كسي كه اين واكسن را تزريق كرده باشد مصونيت عليه آنفولانزا را خواهد داشت.

وي گفت: با توجه به شيوع آنفولانزا در فصول سردسال اوايل پاييز زمان مناسبي براي اين تزريق خواهد بود و حدالامكان سعي گردد كه با نسخه پزشك اقدام به اين كار شود./عط

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار