زنگ خطر آنفلوانزای پرندگان به صدا در آمد/ نشانه‌های بالینی این بیماری را بشناسید

خوشبختانه تاکنون هیچ مورد انسانی ناشی از ابتلا به آنفلونزای پرندگان در دنیا گزارش نشده است ولی امکان گسترش این بیماری در سال‌های آینده وجود دارد.

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: متاسفانه آنفلوآنزای پرندگان چند دهه است که به عنوان یک عامل تهدیدکننده سلامت انسان‌ها در دنیا مطرح است.

وی اظهار داشت: آنفلوآنزای پرندگان که به واسطه ارتباط افراد با آن ها به انسان سرایت می کند به خاطر آمار مرگ و میر بالایی که به همراه دارد، بسیار حائز اهمیت است.

این فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه آنفلوانزای پرندگان از نظر ویروس، آنفلوآنزای نوع A محسوب می شود، عنوان کرد: این بیماری از نظر علمی H5N1 نامیده می شود که بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از آن به کشور مصر در منطقه خاورمیانه تعلق دارد.

مردانی افزود: انتقال آنفلوآنزای پرندگان به سهولت سایر ویروس های گروه A مانند آنفلوانزای خوکی (H1N1) و (H3N2) نیست.

وی تب ناگهانی همراه با سرفه، لرز، بدن درد و کوفتگی عضلات را از علایم بالینی آنفلوآنزای پرندگان دانست و تاکید کرد: در مراحل پیشرفته و حاد این بیماری مبتلایان به آن دچار سینه پهلو (پنومونی) می شوند و ممکن است نیاز به بستری در بخش I.C.U و استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی پیدا کنند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی توصیه کرد: افرادی که در کشتارگاه های دام و طیور، کارخانجات تولید کننده مواد پروتئینی و فروشگاه های عرضه کننده این محصولات مشغول فعالیت هستند، حتما علاوه بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از ماسک مناسب نیز استفاده کنند و با توجه به اینکه تاکنون درمان آنتی بیوتیکی خاصی برای این بیماری کشف نشده حتما در مواقعی که ابتلا به این بیماری رو به افزایش است، واکسن تزریق کنند.

مردانی یادآور شد: متاسفانه از حدود 2 ماه پیش مواردی از ابتلا به آنفلوآنزای جدیدی به نام (H5N8) در مرغداری های شهر ملارد یافت شده است که این بیماری از حدود یک هفته گذشته علاوه بر این شهر در 7 استان دیگر کشور نیز توسعه پیدا کرده است؛ ولی خوشبختانه تاکنون در دنیا هیچ مورد انسانی ناشی از سرایت این بیماری به انسان گزارش نشده است.

وی تصریح کرد: البته همانطور که در دنیا در سال 2009 میلادی با سونامی آنفلوآنزای (H1N1) مواجه بودیم، امکان دارد به طور مجدد این بار در معرض موج ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان باشیم؛ بنابراین افراد باید از نگهداری مرغ های خانگی، ماکیان و جوجه در منزل خودداری کنند و از آنجایی که یکی از راه های انتقال این بیماری از طریق پرندگان مهاجر است باید از شکار آن ها هم پرهیز و از تماس با لاشه پرندگان امتناع کرد؛ همچنین در صورت تماس، شستشوی دست با آب و صابون ضروری است.

مردانی بیان کرد: افراد باید از خریدن مرغ های زنده نیز اجتناب کنند و حتما از محصولات پروتئینی بسته‌بندی شده دارای مجوز سازمان دامپزشکی استفاده کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.