خطر ابتلا به سندروم تریاد در زنان ورزشكار

زنان ورزشکار و دخترانی که ورزش های سنگین و با شدت بالا انجام می دهند در معرض خطر ابتدا به سندرم تریاد هستند.


به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، تریاد سندرمی نادر است که شامل علائمی از اختلالات خوردن،‌بی نظمی قائدگی و پوکی استخوان است و زنان و دختران ورزشکاری که ورزش هایی با شدت بالا انجام می دهند در معرض خطر ابتلا به این سندرم هستند.
در سندرم تریاد اختلال خوردن به دلیل داشتن عادت های غذایی غلط، آمنوره در نتیجه بی نظمی و یا قطع عادت ماهانه و پوکی استخوان نیز در نتیجه تحلیل بافت استخوان و افزایش خطر شکستگی اتفاق می افتد.
فعالیت ورزشی به تنهایی نمی تواند عامل تریاد باشد زیرا انجام ورزش به منظور بالا بردن سطح سلامت فرد سلامت قلبی و عروقی ، قدرت استخوان و در نتیجه افزایش طول عمر است اما کمبود انرژی در نتیجه دریافت ناکافی مواد غذایی و نبود تعادل بین دریافت انرژی و مصرف آن می تواند یکی از دلایل ایجاد تریاد باشد.

*عوامل مختلف در ایجاد تریاد
نسیم نیکروش، کارشناس تغذیه فدرایسون پزشکی در مورد دلایل مختلفی که باعث ایجاد تریاد می شود گفت: اغلب ورزشکاران تحت تاثیر مربیان ، دوستان و والدین به کاهش ورزن به میزان قابل توجهی، جهت کم کردن بافت چربی با هدف افزایش توان ورزشی تشویق می شوند، در نتیجه راهنمایی غلط توسط افراد غیر متخصص ، فرد ورزشکار نیز با محدود کردن شدید میزان دریافت مواد غذایی و انرژی مصرفی تلاش برای کاهش وزن می نماید و در نتیجه اختلالات خوردن به تدریج در فرد ظاهر می شود.
کاهش وزن در بین زنان و دخترانی که در رشته های ورزشی خاص مانند ژیمناستیک، باله، شیرجه،اسکیت نمایشی و ایروبیک ورزش می کنند و همچنین در رشته های وزنی مانند کشتی، رومینگ و .... شایع است.
برای کاهش وزن زنان و دختران ممکن است از روش های غلط کاهش وزن نظیر معدودیت شدید مصرف، تلاش برای بالا آوردن غذای خورده شده، استفاده از داروهای کاهش دهنده اشتها، استفاده از لاگزا یو و ترکیبات افزایش دهنده ادرار استفاده کنند.

* بیماری های شایع اختلال خوردن
بی اشتهایی عصبی و بولیمیا از شایع ترین بیماری های اختلال در خوردن هستند بی اشتهایی عصبی به کاهش وزن 15 درصد زیر وزن نرمال گفته می شود که در این بیماری احساس ترس از چاقی و تصویر نادرست از بدن و اختلال قائدگی دیده می شود.
بولیمیا: در فرد مبتلا حداقل 2 بار در هفته به مدت 3 ماه کنترل بر روی غذا خوردن ندارد و بیش از حد فرد غذا می خورد و در نهایت با روش های مختلف مانند استفراغ استفاده از داروها یا فعالیت بیش از حد وزن خود را کم می کنند.

* علائم هشدار دهنده برای اختلال خوردن
کارشناس تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی اظهار کرد: رژیم غذایی سخت، لاغری مفرط مفرطی یا کاهش وزن سریع، فعالیت ورزشی بیش از حد علاوه بر فعالیت معمول روزانه، پر خوری بیش ازحد، شکستگی تنفسی، پریودهای نامنظم، تهوع عمده، زرد شدن رنگ پوست، خستگی و گیجی، افسردگی و زخم گلو از علائم اختلال خوردن است ، اختلالات خوردن اغلب تشخیص داده نمی شود، چرا که بسیاری از دختران و زنان مبتلا به اختلال خوردن به خاطر خجالت و ترس از دست دادن کنترل برنامه غذایی شان این مسئله را انکار می کنند.
اختلال خوردن به دلیل ایجاد ضعف، کم آبی، کم خونی، تمركز نداشتن ، افسردگی، دیر خوب شدن بیماری ها و بسیاری از موارد دیگر می تواند در توانایی انجام برنامه های ورزشی ، مدرسه و کار فرد نیز اختلال ایجاد می کند.

* اختلال خوردن گاهی کشنده است
اختلالات خوردن بیماری مزمن پزشکی و بسیار جدی است افراد مبتلا که درمان نمی شوند، اغلب دچار مشکلات قلبی، اختلال در الکترونیک های خون و خودکشی و حتی مرگ و سایر مشکلات سلامت می شوند.

* پوکی استخوان در بانوان ورزشکار

استئو پروز در واقع به کاهش توده استخوانی و افزایش شکنندگی استخوان اطلاق می شود ، توده استخوانی در زنان معمولا بین سنین 20 تا 30 سال به حداکثر می رسد تغذیه درست شامل برنامه غذایی متعادل ، انرژی مصرفی کافی برای فعالیت و مصرف غذاهای غنی از کلسیم به تشکیل بافت استخوانی کمک می کند.
نیاز به کلسیم در دختران سن 13 تا 19 سال و زنان جوان با قاعدگی طبیعی 1200 میلی گرم در روز است، که این مقدار با مصرف 3 تا 4 واحد از محصولات لبنی در طول روز یا مصرف مکمل کلسیم تامین می شود زنان با قاعدگی نامنظم به 1500 میلی گرم کلسیم و 400 میلی گرم ویتامین d در روز نیاز دارند.

* پیشگیری از تریاد زنان ورزشکار
اجرای یک برنامه غذایی متعادل و کافی از لحاظ کالری و ویتامین ها و مواد معدنی، مربیان و والدین و مشاورین سلامت باید از پافشاری بیش از حد بر روی کاهش وزن خوداری کنند، آموزش به افرادی که با خانم ها ورزشکار و دختران کار می کنند.

* درمان تریاد

در درمان تریاد اغلب نیاز به همکاری یک تیم شامل پزشک، متخصص تغذیه، روان شناسی، مربی و والدین است همچنین ثبت تمرینات ورزشی، جایگزین هورمون ها وکاهش تمرینات ورزشی الزامی است تیم درمان گر می تواند باتغییر عادات غذایی فرد بیمار و تغییر در برنامه ورزشی به بهبود علائم کمک کنند./ق
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
ممنون مفید بود
آخرین اخبار