گندم و کلزا کاران از برداشت زودهنگام پرهیز کنند

سرپرست جهاد کشاورزی بیله‌سوار مغان گفت: گندم و کلزاکاران برای جلوگیری از خسارت بایستی برداشت محصول را به موقع انجام دهند.

توحید حامدفر گفت: بهترین زمان برداشت گندم زمانی است که رطوبت دانه ۱۴-۱۳ درصد باشد و این درست زمانی است که در مزرعه خوشه، ساقه و برگ‌ها به طور کامل طلایی رنگ شده و بر اثر فشار دادن به وسیله ناخن، بر روی آنها فرورفتگی ایجاد نشده و با فشردن توسط دندان به راحتی بشکنند.
سرپرست جهاد کشاورزی بیله‌سوار مغان افزود: برداشت گندم قبل از رسیدن کامل، باعث پایین آمدن کمیت و کیفیت محصول شده و دانه‌هایی که رشد کامل نکرده باشد، چروکیده و سبک وزن بوده و مقدار نشاسته آن پایین‌تر از حد معمول خواهد بود.
به گفته او، چنانچه رطوبت محصول بالا باشد، عمل جداسازی دانه‌ها به خوبی انجام نشده و در صورتی که رطوبت دانه‌ها کم باشد، باعث ریزش محصول و افت عملکرد خواهد شد.
حامدفر افزود: برداشت زودهنگام کلزا علاوه بر اینکه موجب سبز بودن تعداد زیادی از دانه‌ها و وزن پایین آنها و کاهش شاخص برداشت و عملکرد دانه می‌شود، رطوبت محصول تولیدی نیز بالاتر از حد مجاز خواهد شد.
او گفت: در این صورت کلزاکاران باید هوادهی دانه را انجام دهند چرا که مراکز خرید از تحویل دانه با رطوبت بالای ۲۰ خودداری می‌کنند.
سرپرست جهادکشاورزی بیله‌سوار با بیان اینکه بهترین زمان برداشت وقتی است که بیشتر غلاف‌ها برنزه شده و حاوی دانه‌هایی به رنگ سیاه باشند تاکید کرد: کشاورزان عزیز از برداشت کلزا در ساعات اولیه صبح به خاطر رطوبت بالا ناشی از شبنم صبحگاهی پرهیز کنند.
حامدفر افزود: انتظار می‌رود برای کاهش واسطه‌گری و دلالی و قاچاق گندم و کلزا، کشاورزان محصولات تولیدی خود را به مراکز دولتی تحویل دهند.
او با بیان اینکه شهرستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی است گفت: امید می‌رود با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، مشکلی از لحاظ خرید محصولات کشاورزان از جمله گندم و دانه روغنی کلزا نداشته باشیم.
حامدفر ادامه داد: مراکز دولتی کلزا ۵ خرداد ماه وخرید گندم ۱۰ خرداد ماه در شهرستان آغاز به کار خواهند کرد. 
سرپرست جهادکشاورزی بیله‌سوار توصیه کرد: کشاورزان در برداشت محصول از کمباین‌هایی که معاینه فنی دارند و ریزش کمتری دارند، استفاده کنند و همچنین محصولات را هنگام شامگاه برداشت نکنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.