همایش سرمایه گذاری کرمان میزبان شد؛

از راه اندازی شهرک‌های خورشیدی تا انقلاب نیروگاهها در کشور

گردهمایی فرصت‌های سرمایه گذاری انرژی‌های تجدید پذیر دربورس، کشاورزی و صنعت در گردهمایی بزرگ کرمان آیدکس برگزار شد.

گردهمایی فرصت‌های سرمایه گذاری انرژی‌های تجدید پذیر که بیشتر بورسی‌ها مشتری آن بودند محمود کمانی معاون زیر نیرو ورئیس هیات مدیره ساتبا با اشاره به اینکه با توجه به وضعیتی که در دنیا هست هدف گذاری اولیه شده بود که ما ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر بزنیم گفت: وقتی کار را شروع کردیم این افق تغییر کرد به ۳۰ هزار مگاوات در یک دوره ۵ ساله وکار ادامه دارد.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: مدل خرید تضمینی که از گذشته برقرار بود و به سمت نیروگاه‌های کوچک ۳ مگاوات می‌رود که در این بخش ۲۵۰ مگاوات تاپایان دولت در نظر گرفتیم.

وی افزود: در مدل جدیدی که کار می‌شود به شکل خودتامین صنایع نیروگاه را ایجاد می‌کنند و برق تولیدی را معادل مصرف شان از ما تحویل گرفته تا در زمان‌های پیک برق قطع نشود.

وی تصریح کرد: ۳۰ درصد ضریب تشویقی در نظر گرفتیم یعنی کسی که نیروگاه می‌زند معادل آن از قطعی برق در دوره‌های پیک معاف می‌شود ودر حوزه سرمایه گذاری روی نیروگاه تجدید پذیر ۳۰ درصد این معافیت بیشتر است و این امکان وجود دارد صنایع نیروگاه را مستقیم به شبکه داخلی خودشان هم وصل کنند و این موظفی بخش ماده ۱۶ که صنایع موظف شده اند ۱ تا ۵ درصد برق شان را ازنیروگاه‌های تجدید پذیر تامین کنند این مشکل رابرطرف می‌کند و ۴ هزارمگاوات در این بخش دیده شده است.

کمانی اظهار کرد: تاکنون ۳۲۰۰ مگاوات پروانه صادر و بخش زیادی از این نیروگاه‌ها خوشبختانه در حال ساخت است و خبر خوب برای کرمان این است که اولین نیروگاه صنعتی توسط مجموعه گل گهردر مرحله ساخت و ۱۰ مگاوات آن به بهره برداری رسیده و امید که بقیه اش به تابستان امسال برسد.

معاون وزیر نیرو افزود: شرکت مس هزارمگاوات نیروگاه در دو استان آذربایجان شرقی و کرمان در حال ساخت دارد که دو نیروگاه ۲۵ و ۵ مگاواتی کارشان را شروع کرده اند.

 رئیس هیات مدیره ساتبا اظهار کرد: فولاد بوتیا با ۴۰۰ مگاوات دیگر مجموعه صنعتی است که اگر زمین حل شود ساخت نیروگاه را شروع می‌کند.

 

از راه اندازی شهرک‌های خورشیدی تا انقلاب نیروگاهها در کشور

 

وی اظهار کرد: روش بعدی ما توجه به مصوبه ماده ۱۲ هست ما روشی طراحی کردیم که قیمت جذابیت داشته باشد ووما ۵ مرحله بسته ۳ هزار مگاوات به مناقصه گذاشتیم در مناقصه اول به سختی شرکت کردند در مناقصه پنجم متقاضی زیاد شد.

کمانی تاکید کرد: یک مجوز نیز برای نیروگاه بادی گرفته شد مناقصات درحال برگزاری فعلا در مرحله ساخت است واین نیروگاه با ۲ هزارمگاوات در سال برنامه ریزی شده است.

وی تاکید کرد: ایجاد شهرک‌های خورشیدی با کمک شهرک‌های صنعتی انجام شد در روش گذشته سرمایه گذار زمین انتخاب و سرمایه گذاردنبال مجوز‌ها می‌رفت ولی دراین شهرک‌ها ما زمین‌هایی را در نظر می‌گیریم که کامل مجوز‌ها گرفته شده وسرمایه گذار راحت باشد که تا ظرفیت ۳ مگاوات طراحی شده است.

کمانی اظهار کرد: تفاهم نامه‌های ۵ گانه‌ای بین ساتبا، شرکت‌های توزیع، برق، استانداری‌ها وشرکت شهرک‌های صنعتی منعقد شده است که در کرمان هم پروژه‌هایی تعریف شده است.

وی افزود: نیروگاه‌های مقیاس کوچک هم برای مردم این امکان ایجاد شده روی پشت بام منازل و هر جایی طرح‌های ۵ مگاواتی در نظر گرفته شده که سال گذشته ۱۰ هزار واحد احداث و ۵ هزار واحد آن انجام شده و بقیه در مرحله بهره برداری است و یکی از استان‌های پیشرو در این بخش کرمان است.

معاون وزیرنیرو افزود: طرح فاینانس داریم ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات در نظر گرفته شده که ۴۵۰۰ مگاوات کار آغاز شده است که درخواست می‌شود زمین‌هایی دراین بخش نیز در اختیار ما گذاشته شود مدل کار فاینانس به شکل دولتی است.

رئیس هیات مدیره ساتبا با اشاره به نقص در سرمایه گذاری‌های خارجی دراین بخش، گفت: با کمک مجموعه اتاق‌های بازرگانی و مجلس معضلی که در این بخش وجود دارد رفع خواهد شد.

 

از راه اندازی شهرک‌های خورشیدی تا انقلاب نیروگاهها در کشور

کمانی تاکید کرد: تمام سازمان‌های دولتی موظف هستند سالانه ۵ درصد انرژی مصرفی دستگاه خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تامین کنند و در ۴ سال این به ۲۰ درصد می‌رسد و اینجا نیز سازمان‌ها مثل صمت می‌توانند نیروگاه خود را احداث کنند یا به شکل تجمیع ادارات طرح اجرا می‌شود ویا هر اداره منفک کار را پیش می‌برد.

وی افزود: ۳۳۴ مگاوات در این دولت نیروگاه نصب شده است که ۳۰ درصد افزایش داشتیم، اما برای رسیدن به هدف فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه ۲ هزارمگاوات نیروگاه در حال ساخت در کرمان داریم تاکید کرد:سرمایه گذاری در این حوزه خطراتی ایجاد می‌کند بیش از ۸۰ درصد تجهیزات نیروگاه خورشیدی دنیا در چین وجود دارد که خود عملا نرخ کار را بالا می‌برد وما به سرمایه گذاری با نرخ‌های مشخص مجوز می‌دهیم.

کریمی دیگراستاد شرکت کننده این نشست تخصصی از مجموعه ساتبا بود.
وی گفت: مجموع ارزش معاملات در یک سال بورس انرژی بالغ برهزار میلیاردتومان است.

وی افزود: مختصر راهکار‌های تامین مالی از بورس را ارائه کنم یکی از ابزار‌های صندوق سرمایه گذاری است که با منابع آن تکمیل پروژه انجام می‌شود و در پایان دو راهکار یا تسویه نقدی باسرمایه گذار و یا شرکت را به عنوان شرکت سهامی عام در بورس پذیرش می‌کنید که تبدیل به سهامدار می‌شوند.
یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها در بورس ایران که در اولین پروژه سرمایه گذاری بازار انرژی مطرح کردیم، مجموعه مپنا در فرابورس در حال پذیرش است و درحال تبدیل شدن به شرکت بزرگ بورسی است.
کریمی اظهار کرد: ریسک سرمایه گذاری برای سرمایه گذار است و راهکار‌های تسویه یا سهام دار شدن به وی دراین بورس ارائه می‌شود.
وی تاکید کرد: مزایای زیادی در اختیار سرمایه گذار قرار می‌گیرد و برای صنایع بزرگ کمک خوبی است.
وی تصریح کرد: چشم انداز‌های بورس انرژی بازار برق برای پوشش بورس‌ها کمک کننده است و آن ابزار و توسعه تابلوی برق سبز در برنامه بورس انرژی ایران است.

در ادامه سیدمهدی حسینی از مجموعه ساتبا به پیش فروش برق در بازار برق و نحوه دریافت تسهیلات حتی در حوزه دانش بنیان ها برای صنعت برق خبر داد.

 

از راه اندازی شهرک‌های خورشیدی تا انقلاب نیروگاهها در کشور

 

وی گفت: دستاوردهای تابلوی برق سبز برای نیروگاههای تجدید پذیر خوب بود و ورود نیروگاهها به بورس را شاهد بودیم که اولین کشور در غرب آسیا هستیم که این بحث را راه انداختیم و در یک سال گذشته نیزعملکرد خوبی داشتیم.

محمد امین زنگنه دبیر انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران فرد دیگری بود که صحبت کرد.

وی از حضور عمده نیروگاه داران کشور در این انجمن خبرداد وگفت: سرمایه گذاری در نیروگاه‌های تجدید پذیر با تفکرآب باریکه‌ای را اگر بخواهیم توضیح دهیم به این شکل است که افراد مقایسه می‌کنند تا درخصوص وضعیت درآمد حاصل به اطمینان خاطر برسند.

وی بیان کرد: در ایران صنعت برق خیلی صنعت خوشنامی از نظر سرمایه گذاری نیست، ودر دنیا سرمایه گذاری روی انرژی‌های تجدید پذیر سرمایه گذاری‌های سالمی هستند. 

وی با اشاره به مقایسه وضعیت صنعت برق قبل و بعد از جنگ اکراین در اروپا، اظهار کرد: مثلا دراستونی بعد جنگ ۳۰۰ درصد قیمت برق به سبب اثر عرضه وتقاضا افزایش یافت.
زنگنه افزود: در بازار برق ایران، ما ۷۳ هزارمگاوات در لحظه پیک در ساعت ۲ بعد از ظهر ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ نیاز داشتیم که از این میزان ۶۱ هزارمگاوات تامین شد و ۱۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات آن تامین نشد و ما بازاری اینجا داریم که در آن تقاضا زیاد وعرضه کم است.

 

از راه اندازی شهرک‌های خورشیدی تا انقلاب نیروگاهها در کشور

 

وی تصریح کرد: از ۱۴۰۲ تا ۱۴۲۲ به طور سنتی سالی ۵ درصد افزایش مصرف برق داریم در ساعت پیک درکشور و اگر این کنترل کرده حتی به ۳ درصد برسانیم تا ۲۰ سال آینده ما نیاز داریم ۱۶۲ هزارمگاوات برق تامین کنیم که معادل ۲۰۰ هزار مگاوات نیروگاه می‌شود که باید احداث نیروگاه هابیشتر شود.

 زنگنه گفت: اینکه چرا قیمت برق بالا نمی‌رود و صنعت برق جذاب نیست به این سبب است که کالایی که تولید می‌کنیم عرضه کم و تقاضای بالایی دارد و نشان می‌دهد یک جای کار ایراد دارد و این دست دولت است که بازار را از حالت عرضه و تقاضا خارج می‌کند.

دبیر انجمن انرژی‌های تجدید پذیر اظهار کرد: بزرگ‌ترین دستاوردی که وجود داشت راه اندازی بورس سبزبه شکلی که مانند بورس حرارتی قیمت‌ها دستکاری نشود.

زنگنه گفت: بازاری داریم که میانگین ۲۳۰۰ تومان بوده یک روش کار این است که ماه قبل می‌فروشید بعد پولش را می‌گیرید یک بازار هم بعد ۳ روز پولش می‌گیرید و یا ۴۵ روز بعد از تولید پولش را می‌گیرید که این به سبب تفکر آب باریکه در بین سرمایه گذاران این بخش است.

وی تاکید کرد:کسی بخواهد در بورس برق عرضه کند اولین چیزی به آن فکر می‌کند آیا مشتری دارد؟ دولت به صنایع انرژی بر می‌گوید باید نیروگاه بزنید واگر برق پایدار می‌خواهید باید این کار انجام شود هفته قبل در خصوص چاه‌های کشاورزی مصوبه آمد که کشاورز را نیز وادار می‌کند نیروگاه بزند آن هم با استفاده از ظرفیت چاه‌های کشاورزی که جمعیت قابل توجهی را در برمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه ریسک در بازار برق وجود ندارد، افزود: این دید که برق تجارت پرسودی نیست باید تغییر کند، اکنون مرسوم شده صنایع خودشان نیروگاه می‌زند، اما صنایع بهتر است برای سود بهتر در این بخش اجازه دهند مجموعه‌هایی که این کار قبلا انجام داده اند برایشان انجام دهد.

 

از راه اندازی شهرک‌های خورشیدی تا انقلاب نیروگاهها در کشور

 

دبیر انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران بیان کرد: مجوز بورس بگیرید در صنایع خوب و قوی قراردادطولانی مدت ۵ ساله ببندید و با همین قرارداد وام بگیرید که البته این مدل وام‌ها مدنظر بانک‌ها به این شرکت‌ها نیز با استقبال مواجه هست.

این نشست با امضای تفاهم نامه همکاری بین مجموعه ساتبا (سازمان انرژی های تجدید پذیر برق ایران ) و اتاق بازرگانی استان کرمان همراه بود.

مرضیه السادات حسینی راد

برچسب ها: تجدید پذیر ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.