وزش باد شدید و کاهش محسوس دما؛ مهمان پایان هفته نواحی شمال کشور

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: پایان هفته نواحی شمالی کشور با صدور دو هشدار هواشناسی شاهد کاهش محسوس دمای هوا و وزش باد خواهند بود.

صادق ضیائیان، مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سامانه بارشی در کشور تا پایان هفته فعال  خواهد بود، گفت: همزمان با تشدید فعالیت سامانه بارشی و  ناپایداری‌های محلی و کاهش محسوس دما در نیمه شمالی کشور، هشدار هواشناسی سطح نارنجی را صادر کرده ایم.

وی افزود: با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور شاهد کاهش محسوس دما در نیمه شمالی کشورو نیمه شرقی کشور تا پایان هفته خواهیم بود.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی با بیان اینکه نواحی غربی و شمالی کشور درگیر بارش باران و تگرگ خواهند بود افزود: این سامانه فردا چهارشنبه  در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل و در روز پنجشنبه استان‌های خراسان رضوی، شرق خراسان شمالی، شمال خراسان جنوبی، ارتفاعات سمنان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران و گلستان را در بر خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: رگبار باران، رعدوبرق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، کاهش محسوس دما به‌ویژه در نیمه شمالی از جمله مخاطرات فعالیت این سامانه خواهد بود.

ضیائیان درباره  اختلالات این سامانه بارشی گفت:اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل و احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی از پیامدهای احتمالی فعالیت سامانه یاد شده خواهند بود.

وی  تاکید کرد: پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی توصیه می شود.

وی از هشدار سطح نارنجی برای وزش باد شدید از فردا خبر داد و گفت: از  فردا چهارشنبه تا اواخر وقت جمعه افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۸ نات و بیشتر و افزایش ارتفاع امواج در سواحل تا ۲ متر و دور از سواحل بیش از ۲ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: در این شرایط جوی خطر غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه سنگین و سنگین و اختلال در فعالیت سکوهای نفتی دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توصیه می‌کند.

برچسب ها: هواشناسی ، وزش باد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار