هشدار دامپزشکی کرمان در خصوص بیماری تب کریمه کنگو

رئیس شبکه دامپزشکی کرمان گفت: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی، به شدت واگیر و مشترک بین انسان و دام است که بیشتر توسط کنه منتقل می‌شود.

محمود زین الدینی گفت: تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که همه ساله با گرم شدن هوا احتمال شیوع و انتقال بیماری افزایش می‌یابد.

وی افزود: یکی از مهمترین و شاخص‌ترین رسالت‌ها و وظیفه‌ای که دامپزشکی در حوزه بهداشت عمومی دارد مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌باشد.
زین الدینی بیان کرد: افرادی از جمله دامپزشکان، دامداران، سلاخان، قصابان و ... که با دام آلوده و یا هنگام ذبح با دام و امعاء و احشا آن سر و کار دارند در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 وی افزود: این بیماری با رعایت اصول بهداشتی شامل حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام ها، سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خود داری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشا‌های مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۰ تا چهار درجه سانتیگراد (دمای یخچال)، روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک) و خودداری از خوردن جگر خام و نیم پخته قابل کنترل می‌باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان عنوان کرد: شهروندان بایستی تمامی توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند و از خریدن گوشت تازه مورد نیاز خود از مراکز غیرمجاز خودداری کنند، همچنین به مهر دامپزشکی و لیبل گوشت که توسط مراکز تحت نظارت دامپزشکی عرضه می‌شود، دقت کنند و درصورت مشاهده موارد مشکوک، موضوع را از طریق تماس با شماره ۰۳۴۳۲۱۳۴۳۶۶ به اداره دامپزشکی شهرستان کرمان اطلاع رسانی کنند.

برچسب ها: دامپزشکی ، هشدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار