فریاد تشنگی از سد‌های خوزستان به گوش می‌رسد

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سد‌ها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به آبگیری تنها ۴۰ درصد سد‌های استان گفت: هم اکنون در خشسالی به سر می‌بریم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی شریفی مدیر برنامه‌ریزی مخازن سد‌ها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر حجم مفید مخازن سد‌های استان ۵.۵ میلیارد مترمکعب است که نسبت به پارسال حدود ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه تنها حدود ۴۰ درصد از مخازن سد‌های استان آبگیری شده‌اند، افزود: در حال حاضر مجموع حجم خالی مخازن سد‌های خوزستان ۷.۸ میلیارد مترمکعب است.

شریفی بیان اینکه بیشترین میزان کاهش حجم مفید در سد‌های خوزستان مربوط به حوضه کرخه است، اظهار داشت: در حال حاضر ۱.۲ میلیارد مترمکعب آب در مخزن این سد وجود دارد که نسبت به سال قبل ۵۵ درصد کاهش داشته است، ضمن اینکه در سایر حوضه‌های آبی از جمله حوضه کارون، در مقایسه با حجم مفید نرمال شاهد کاهش ۲۸ درصدی هستیم.

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سد‌ها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: میزان حجم مفید حوضه دز و مارون نیز در مقایسه با شرایط نرمال به ترتیب ۲۵ و ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد، این در حالی است که بیشترین کاهش آورد آب، مربوط به حوضه‌های دز و کرخه بوده که به طور متوسط نسبت به شرایط نرمال ۳۵ درصد کاهش داشته است.

او با بیان اینکه از اواخر دهه ۸۰ تاکنون مرتبا با خشکسالی مواجه بوده‌ایم و به جز سال آبی استثنایی ۹۷ – ۹۸، روند خشکسالی در خوزستان ادامه داشته است، بیان کرد: اکنون نیز با توجه به شرایط آبی و وضعیت سد‌های خوزستان باید گفت که با خشکسالی مواجه هستیم و باید خودمان را با آن وفق دهیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.