اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در استان اردبیل

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، صادق صالحی، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی استان اردبیل خبر داد و افزود: این طرح به مدت ۴۵ روز کاری انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: علیرغم اینکه در حال حاضر موردی از بیماری در استان وجود ندارد و با تمهیدات انجام شده نیاز استان به واکسن تب برفکی از نوع وارداتی مرتفع شده و واکسن به مقدار کافی در استان وجود دارد، ولی متأسفانه بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد به علت عدم وجود بیماری در دام‌های استان، دامداران رغبتی به این کار نشان نمی‌دهند که این عدم همکاری منجر به آسیب پذیری جمعیت دامی در برابر بیماری می‌شود لذا فرهنگ سازی در این راستا نیاز به اطلاع رسانی و آگاهی دهی به دامداران است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: با مد نظر قراردادن ضرر و زیان اقتصادی ناشی از تلفات دام‌ها در برابر این بیماری که در سال‌های قبل با اپیدمی آن مواجه بودیم انتظار می‌رود دامداران با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری داشته باشند تا بتوانیم از اپیدمی مجدد آن پیشگیری کرده و حجم بیشتری از جمعیت دامی را تحت پوشش واکسیناسیون قرار دهیم.

صالحی افزود: بیماری تب برفکی یا همان داباغ در اصطلاح محلی هیچ درمانی ندارد و رعایت هرگونه اقدام پیشگیرانه از جمله انجام واکسیناسیون و همکاری با اکیپ‌های دامپزشکی و رعایت موارد بهداشتی و امنیت زیستی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای کنترل و پیشگیری از این بیماری است.

وی ادامه داد: تب برفکی یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین بیماری واگیر دامی در دام‌های زوج سم است که قابل انتقال به انسان نیست، ولی از لحاظ خسارت اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت و تولید دام وفرآورده‌های خام دامی است.

انتهای پیام/ح

شروع فاز جدید طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در اردبیل

برچسب ها: واکسن ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.