در نشست «حفظ الصحه» در کابل مطرح شد

۴۱ درصد مردم افغانستان از سوء تغذیه های مزمن رنج می‌برند

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان می گوید که ۴۱ درصد مردم از سوء تغذیه های مزمن آن هم از نوع «کوتاهی قد» رنج می برند.

۴۱ درصد مردم افغانستان از سوء تغذیه های مزمن رنج می‌برندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، وزیر صحت عامه افغانستان امروز سه شنبه در اولین نشست «حفظ الصحه» در کابل، عدم توجه به حفظ الصحه را یکی از علت های اصلی سوء تغذیه مزمن که سبب «کوتاهی قد» در نزد اطفال میشود، خواند.

وی تاکید کرد که سروی ملی تغذیه سال ۲۰۱۳ نشان میدهد که ۴۱ درصد مردم افغانستان از سوء تغذیه های مزمن آن هم از نوع «کوتاهی قد» رنج می برند.

وی افزود: از هر ۴ طفل افغان ۱ طفل از صدمات غیر قابل برگشت (صدمات روانی، فکری، فزیکی) که سبب عدم رشد طفل در محیط اجتماعی می شود، رنج میبرند.

در ادامه وزیر صحت عامه کشور با اشاره به اینکه افغانستان هنوز هم از جمله دو کشوری است که بیماری پولیو «فلج اطفال» در آن وجود دارد گفت: عدم رعایت نظافت در انتشار این مرض (پولیو) رول اساسی دارد.

اقای فیروز افزود: حکومت وحدت ملی سند میثاق شهروندی به هدف نایل شدن به اهداف طولانی مدت کاهش فقر و تحکیم روابط میان حکومت و شهروندان مورد تایید قرار داده و در این سند موضوعات آب آشامیدنی، حفظ الصحه محیطی و نظافت شامل اولویت ها است.

او گفت: توقع میرود که بر علاوه بر سایر خدمات بیشتر از ۱۲ هزار قریه از خدمات آب آشامیدنی صحی، حفظ الصحه و ارتقای روش های تغذیه خوب مستفید شوند.

وی تاکید کرد: وزارت صحت عامه به عنوان یک عضو کلیدی برای نایل شدن به اهداف انکشافی پایدار در کنار وزارت انکشاف دهات برای ارائه آب آشامیدنی و حفظ الصحه مردم کار میکنیم.

آقای فیروز افزود که سکتور صحت منحیث مرجع مسئول برای معیارات کیفیت آب تایید کننده روش های سلوک نظافت در سطح ملی از قبل فعالیت های مزیدی انجام داده است از جمله: تهیه و ترتیب استراتیژی ملی ارتقاع نظافت، راه اندازی کمپاین های ملی نظافت و دیگر خدمات یاداوری نماییم.

در همین حال وی از سکتور های برگزار کننده این نشست از جمله وزارت انکشاف دهات و وزارت معارف اظهار سپاس و قدردانی کرد.

در ادامه رولا غنی نیز در این نشست گفت: زمانیکه من ۴۲ سال قبل به کابل آمدم، این شهر حال و هوای دیگر داشت.

او گفت: متاسفانه امروز شهر کابل ما به اثر تراکم نفوس و کم توجهی دولت آن زیبایی قدیم خود را از دست داده است.

خانم رولا نقش شهروندان را بسیار مهم خواند و گفت: ادارات دولتی بدون مشارکت مردم قادر به پاک نگهداشتن شهر کابل نیستند.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، سوتغذیه ، کابل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.