حاشيه برنامه‌ سينمايي‌ "هفت"؛

فهيم:مديران در عرصه سينماي دفاع مقدس موفق عمل نكردند/ درستكار:نگراني مديران، وضعيت طبيعي سينماي دفاع مقدس را به هم زد

مديران به دلايل مختلف ناشي از سياست‌زدگي و كارنابلدي در زمينه‌ي دفاع مقدس موفق عمل نكردند.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران،‌ برنامه سينمايي "هفت" شب گذشته "در پرده ‌آخر " با حضور "محمد تقي فهيم" و "رضا درستكار" منتقدان سينما به بررسي سه دهه‌ي اخير سينما دفاع مقدس اختصاص داشت.

"محمد تقي فهيم" منتقد سينما در ابتدا گفت: سينماي دفاع مقدس متولد بعد از انقلاب است و ما قبل از انقلاب به دلايل مختلفي مبلغ سينماي جنگ باشيم اما پس از انقلاب و ورود جنگ، سينما به عنوان يك جريان متولد شد.

وي افزود: اگر سينما در خدمت ارزش‌هاي انقلاب و رويكردهاي اجتماعي باشد اما گونه‌ي جنگ توانسته در خدمت انتقال ارزش‌هاي جنگ باشد، در هر صورت به لحاظ كمي و كيفي اين سينما اداي دين خود را در دو اتفاق داشته است.
 
"فهيم" تصريح كرد: سينما در تبليغ جنگ به كمك جنگ آمد و در ادامه نيز با افزايش جمعيت، كيفيت خود را ارتقاء داد چرا كه شاخص‌ترين فيلمسازان ما در عصر حاضر، جنگ را تجربه كردند و در همان عرصه متولد شدند.
 
وي افزود: نوع سينماي ما در گونه‌ي جنگ نسبت به كشورهاي ديگر متمايز است، مديران به اين سينما وفادار بوده‌اند اما دغدغه‌ي آنها همراه با موارد ديگر نبوده است.

وي اضافه كرد: مديران به دلايل مختلف كه بخشي از آن ناشي از سياست‌زدگي و همچنين كارنابلدي بوده نتوانستند در اين عرصه موفق عمل كنند.

"فهيم" اظهار داشت: سينما تنها انسان خوب نمي‌خواهد بلكه مديران بايد سعه‌صدر،‌ توانمندي و شناخت كافي داشته باشند،‌ اين ظرفيت‌ها را در خدمت‌ ارزش‌هاي انقلاب به كار ببرند و در واقع بخش مديريت اساسي‌ترين‌ نقطه آسيب است.

"رضا درستكار" در ادامه عنوان كرد: مشكل ما در زمينه ژانر سينماي دفاع مقدس از همين افزودن كلمه مقدس است، زماني كه اين كلمه را بكار مي‌بريم بايد انتظار داشته باشيم سينما باشد در حالي كه خيلي از فيلم‌ها اصلا سينمايي نيست در حاليكه اول بايد سينما باشد تا در خدمت آن باشد.
وي ادامه داد: سينما از نظام عرضه و تقاضا تبعيت مي‌كند اين چرخه با نام كلمه مقدس دچار تحليل‌هايي شد كه اجازه تحول جدي در آن را نمي‌دهد و انتظاراتي را به وجود مي‌آورد چرا كه ما سينماي دفاع مقدس را با اصل دفاع مقدس يكسان گرفته‌ايم.

"درستكار" بيان كرد: بعد از انقلاب دو ژانر در سينما پديد آمد كه يكي از اين ژانرها سينماي جنگ بود كه با ورود جنگ به وجود آمد در كنار اين ژانر نيز براساس تحولي كه در كشور به وجود آمد سينماي كودك شكل گرفت و اين دو ژانر دفاع مقدس و كودك هر دو محصول انقلاب هستند.

وي تصريح كرد: سينماي كودك با پيدا كردن راه خود، رشد كرد اما آنچه باعث شد كه سينماي جنگ از يك مسيري دچار مشكل شود نگراني مديران براي سينماي دفاع مقدس بود كه وضعيت طبيعي اين سينما را به هم زد و فيلم‌هاي سفارشي به وجود آمد.
 
"درستكار" اضافه كرد: فيلمسازان جنگي ما برخواسته از نظام هستند و سازماني كه فيلم توليدي فاقد جذابيت داشته باشد به مرور مخاطب خود را از دست مي‌دهد، ‌ما در ساخت آثار جنگي با مشكل روبرو مي‌شويم و بايد اين آثار از فيلترهاي زيادي عبور كند.

"درستكار" اظهار داشت: مشكل اين ژانر از مديران و دولت‌هاي نگران است كه وضعيت سينما را به هم مي‌زنند و همين وضعيت به وجود مي‌آيد.
وي خاطر نشان كرد: تعداد آثار نازل در زمينه‌ي جنگ زياد است، بخش مهمي از سينماي ما در هر ژانري غلبه كمدي‌ساز و طنز دارد كه هميشه مانع بزرگ براي فيلم‌هاي خوب شده است. /ص

برچسب ها: هفت ، فهیم ، درستکار ، برنامه ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار