مشروح سخنان رئیس سازمان سینمایی در برنامه سينمايي "هفت" / حاشيه‌هاي داغ و جالب برنامه اين هفته "هفت"

برنامه سينمايي "هفت" اينبار با ميزباني از رئيس سازمان سينمايي با حاشيه‌هايي داغ و جالب و همچنين صحبت‌هاي كاملي در زمينه سينما با حجت الله ايوبي به روي آنتن رفت.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران برنامه سینمایی هفت میزبان "حجت اله ایوبی" رئیس سازمان سینمایی بود.

"ایوبی" در ابتدا جشن خانه سینما، وحدت اهالی سینما، روز ملی سینما و بازگشایی خانه سینما را تبریک گفت و در پاسخ به سوالی در رابطه با چگونگی پذیرفتن مسئولیت ریاست سازمان سینمایی عنوان کرد: از سال 1380 رایزن فرهنگی شدم و به عرصه ی فرهنگ رفتیم و از آن روز تا به امروز خوشحالم که از این عرصه خارج نشدم و آنقدر سال های رایزنی فرهنگی، زندگی با اهالی فرهنگ و کارهای فرهنگی برای من جذاب، جالب و زیبا بود که در عرصه ی مدیریت های کوچک فرهنگی ماندم.

* حقیقت عظمت سینمای ایران را در نگاه تحسین آمیز خارجی ها دیدم


 وی ادامه داد: بخشی از این انتخاب تقدیر بود به هر حال ما با سینما و سینماگران به عنوان مصرف کننده ی کالاهای ناب فرهنگی ایران در کشورهای مختلف آشنا بودم و بارها بارها فیلم های خوب ایرانی را در بهترین سالن های جهان به نمایش گذاشتیم و به این سینمای پر افتخار ایران افتخار کردیم حقیقت عظمت سینمای ایران را در نگاه تحسین آمیز خارجی ها دیدم و یافتم.

رئیس سازمان سینمایی افزود: روشنفکران فرانسوی، اروپایی، جهان اسلام، تونسی ها،مراکشی ها و هر گروهی که من در سفرهای کاری و ارائه ی کنفرانس هایی که داشتم مثلا در سخنرانی ام در تونس مدیران سینمایی و سینماگرانی را دیدم که تمام سینماگران ایرانی و آخرین فیلمها را می شناختند و آرزوی شان ایجاد کارگاهی با حضور بزرگان سینمایی در آن جا بود.

*سینمای ایران سینمایی پرافتخار و مدعی در تربیت انسان هاست

"ایوبی" اظهار داشت: من در سال هایی که رئیس موسسه ی فرهنگی اکو بودم و با حوزه ی تمدن ایران بزرگ و ایران فرهنگی سر و کار داشتم عطش و انتظار کشورهای دیگر را از سینمای ایران دیدم افغانی ها و تاجیکی ها از ما انتظار دارند و فکر می کنم سینماگران ما و صنعت سینمای ما باید به داد آنها برسدهمه ی این موارد و مسئولیت هایی که در انجمن های مختلف داشتیم این باور را در ما ایجاد کرد که سینمای ایران پر افتخار است و جهان به ویژه کشورهای اطراف به سینمای ما نیازمند است.

وی در خصوص اعتقاد به توانایی سینما در تربیت انسان عنوان کرد: این اعتقاد همه است که سینما توانایی تربیت کردن آدم ها را دارد سینما در ارتقا فرهنگ عمومی و فرهنگ جامعه می تواند نقش مهمی را ایفا کند و اتفاقا یکی از سینماهای مدعی در تربیت انسان ها سینمای ایران است.

*نام "مرحوم سیف الله داد" میان سینماگران با عزت و احترام یاد می شود


رئیس سازمان سینمایی در خصوص تحلیل خود در خصوص سازمان سینمایی در سال های گذشته اظهار داشت: به هر حال آنچه که ما امروز داریم طبیعتا حاصل تلاش مدیران قبلی با توجه به فراز و فرودهای آن دوران بوده است همه ی مدیران تاکنون با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی آن دوره زحمت کشیده اند و نام "مرحوم سیف الله داد" میان سینماگران با عزت و احترام یاد می شود.

* دعا می کنم در هنگام رفتن لبخند هنرمندان بدرقه ی راهم شود

"ایوبی" ادامه داد: این دوران مدیریت سریع می گذرد و من جلسه ی تودیع را می بینم که به سرعت به سراغم خواهد آمد و همیشه دعا و آرزو می کنم به جای جلسه ی معارفه ی باشکوه جلسه ی تودیع بهتری داشته باشم و با لبخند کسانی که بالاخره چند سالی مجبور بودند ما را تحمل کنند همراه باشد و لبخند آنان بدرقه ی راهم شود.

وی در پاسخ به سوال مجری در رابطه با اینکه کدام یک از مدیریت های قبلی را بیشتر می پسندید، عنوان کرد: اجازه می خواهم که درباره ی این موضوع صحبت نکنم اما خیلی از مدیران را می شناسم و از دوستان صمیمی بنده هستند و دوران "آقای پزشک" را بیشتر درک کردم و به یاد دارم به دلیل آنکه در آن دوران چندین برنامه بزرگ فرهنگی در محل ماموریتم داشتیم و وی کمک می کرد "پزشک" برای سینمای ایران پدر بود.

*اتفاقاتی رابطه ی دولت با فرهنگ را در دوره ی قبلی مخدوش کرد


رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: آقای شمقدری هم در دوران خود زحمات فراوانی کشیدند فکر می کنم که آقای شمقدری خیلی مقصر نبودند و در دوره ی قبلی رخ دادن اتفاقاتی از جمله فراز و فرودهای سیاسی رابطه ی دولت با فرهنگ را مخدوش کرد البته من نمی گویم که آقای شمقدری این را می خواستند فضای کشور به گونه ای بود که رفت و آمد مدیران با هنرمندان خوب نبود.

"ایوبی" افزود: در این چند روز مدیریتم خیلی از هنرمندان هنگامی که به دیدن من می‌آیند با انداختن نگاهی به در و دیوار می گویند که ما چند وقتی است به اینجا نیامده ایم و اگر این هنرمندان نیایند و نباشند در عمل نمی توان خیلی هم کارهای باشکوه انجام داد و حتما دوران آقای شمقدری هم قطعا دستاوردهایی داشته است.

*مدیر فرهنگی باید همانند یک باغبان عمل کند

وی در پاسخ به سوال مجری در رابطه با چگونگی رابطه ی مدیر سینمایی با هنرمندان بیان کرد: من بر اساس تجربه ی خود و مدیریتم در موسسه ی فرهنگی اکو هنگامی که دوستان برای بدرقه ی من آمدند گفتم مدیر فرهنگی از نظر من باغبانی است که باید باغ را آبیاری و نگهداری کند و سرایداری است که آنجا را آب و جارو می کند تا اهالی فرهنگ و هنر بیایند در صورت آمدن آنان همه ی اتفاقات خوب رخ می دهد و اگر رفتار ما به گونه ای باشد که اعتماد آنها جلب نشود اتفاق و کاری صورت نمی گیرد.

*امروز سینماگران از خوب بودن حال سینمای ایران سخن می گفتند

رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت:امشب بنده بسیار خوشحالم و از آنجایی که همه ی سینماگران از خوب بودن حال سینمای ایران سخن می گفتند حال من هم بسیار خوب است برای آنکه از یک جشن باشکوه می آیم و در تالار امشب حدود 2 هزار نفر از سینماگران از طیف های مختلف از گذشته تا به امروز و هر سه نسل  برای روز ملی سینما گرد هم آمدند و همه خوشحال بودند.

"ایوبی" تصریح کرد: اگر همه ی هنر بنده به عنوان مدیر سینمایی در این باشد که هم امیدوار و با ما باشند قطعا اتفاق خوبی خواهد افتاد.

وي در پاسخ به سؤال مجري مبني بر اينكه چگونه با رفع اختلافات ميان اهالي سينما آنها را دور هم جمع خواهد كرد گفت: عرصه‌ي سينما مثل همه حوزه‌ها از ساده‌ترين شكل آن هنري تا بالاترين آن سياسي و اقتصادي داراي اختلاف نظر و سليقه است.

"ايوبي" ادامه داد: در دنياي پيشرفته و مدرن و در كشور خودمان به عنوان يك كشور داراي دموكراسي ديني پيشرفته، طيف‌هاي متفاوتي وجود دارد و تنها مسئله مهم در اين زمينه زندگي كردن در كنار هم و احترام گذاشتن به عقايد يكديگر است.

رئيس سازمان سينمايي عنوان كرد: من بر صندلي پدري نشسته‌ام، اگر چه سنم پدري كردن را براي همه سينماگران اقتضا نمي‌كند ولي خيلي جوانتر هم هنگاميكه بر روي صندلي مديريتي مي‌نشستم فكر مي‌كردم من بر روي اين صندلي به عنوان صندلي پدري بايد به همه‌ي فرزندان آن سازمان به چشم پدري و مساوات نگاه كنم.

وي اظهار داشت: وحدت ميان سينماگران به معني نداشتن اختلاف سليقه و نبود نگاه‌هاي مختلف نيست، اين نگاه‌ها بايد به طور طبيعي وجود داشته باشد ولي ما بايد بياموزيم كه نگاه‌هاي متفاوت در كنار هم زندگي كنند.

"ايوبي" بيان كرد: يكي از عوامل اختلاف، ترديد و نگراني در هر عرصه، شفاف نبودن مسايل است و همين ندانستن‌ها در مورد اتفاقات رخ داده در سازمان سينمايي و اين ساختمان چند طبقه باعث بروز اختلافات شده است. بايد حمايت‌ شدن از افراد و چرايي آن مشخص شود.
 
رئيس سازمان سينمايي با تأكيد بر اين جمله كه نام پروژه و فيلم فاخر را دوست ندارد، گفت: اگر كشوري فقط به توليد فيلم فاخر بپردازد هرگز اثر فاخري توليد نمي‌كند اگر فقط حافظها شعر بسرايند هيچ حافظي به وجود نمي‌آيد، ميليون‌ها شعر غيرفاخر سروده شده تا به طور طبيعي يكي از آنها با ماندگاري در تاريخ فاخر شده است، در واقع همه‌ي اشعار غيرفاخر به فاخر شدن حافظ كمك كرده‌اند، در سينما هم اكتفا كردن به ساخت تنها فيلم تجاري يا فيلم فاخر باعث سقوط صنعت سينما خواهد شد.

وي اظهار داشت: ما نبايد به عنوان بودجه فاخر بخش عظيمي از سينماي ايران را محروم كنيم البته در دنيا حق هر حكومتي حمايت است حتي در كشورهايي با صنعت پيشرفته هم وقتي بعد از نابودي تدريجي فيلم‌هاي انديشه‌اي دولت ترمز حمايت خود را از فيلم‌هاي گيشه‌اي مي‌كشد و بخشي از بودجه‌ي خود را به فيلم‌هاي انديشه‌اي اختصاص مي‌دهد اما همه‌ي اين اتفاقات بايد قابل فهم، روشن و شفاف صورت گيرد.
 
"ايوبي" عنوان كرد: در صورت توليد چنين فيلم‌هايي بايد با روشن شدن ضوابط، عادلانه به همه كمك كنيم در غير اين صورت اين امر به رانت تبديل مي‌شود و با باز شدن پاي پول رانت، اختلاف و تشدد در جامعه‌ي سينمايي ايجاد مي‌شود.
 
رئيس سازمان سينمايي تصريح كرد: در صورت پيدا شدن بودجه‌اي بايد همه‌ي شرايط را بررسي كنيم البته مشكل كشور ما مشكل بودجه نيست ما بايد ابتدا به سراغ زيرساخت‌ها برويم، ورودي امسال سينماي ما 10 ميليون بيشتر نبود و اين آمار در مقايسه با كشورهاي ديگر با همين جمعيت در حداقل ممكن آن 250 ميليون است.
 
وي ادامه داد: همه‌ي ما مي‌دانيم كه امروز مردم با سينماها قهرند زيرا سالن‌هاي سينمايي ما در حال تخريب و نالان هستند و صاحبان آنها در صورت وجود راهكاري قانوني براي تبديل آن به ساندويچي دريغ نمي‌كنند.

"ايوبي" افزود: طبق بررسي‌هاي انجام شده ما با 10 ميليارد تومان تمام سالن‌هاي موجود را مي‌توان ديجيتال كرد و اين خود براي سينما مقداري اكسيژن خواهد بود.
 
رئيس سازمان سينمايي عنوان كرد: با همين سرمايه‌گذاري اندك مي‌توان برخي از سالن‌هاي سينما را نجات داد، در ايران با توجه به اكران خوب در خانه‌ها در دسترس بودن سينما و باشكوه بودن سالن‌هاي سينمايي مهم است و در كشورهاي دنيا اتفاقات بزرگي در سينماهاي كوچكي كه در دسترسي مردم هستند رخ مي‌دهد.

*هنرمندان ما آنقدر سختي كشيد‌ه‌اند كه ديگر انتظاري ندارند

در بين برنامه‌ي شب گذشته "هفت" گزارشي تحت عنوان درخواست هنرمندان از رئيس سازمان سينمايي پخش شد و "ايوبي" پس از ديدن آن گفت: ديدن اين تصاوير جالب، خوشبختي‌آور و هم تأسف‌بار است، زيرا جامعه سينمايي كشورمان آنقدر سختي كشيده‌اند كه ديگر هيچ انتظاري از ما ندارند و همين كه ما مصدع و مزاحم آنها نباشيم برايشان كفايت مي‌كند، البته خود من هم از مديريت سينمايي بيش از اين انتظار ندارم.

*ما مديران سينمايي، تنها بايد شرايط را فراهم كنيم 

وي ادامه داد: در عرصه مديريت فرهنگي همه اين اتفاقات بيرون از مديريت ما رخ مي‌دهد و فيلمساز و نويسنده و هنرمند كار خود را مي‌كنند و ما بايد تنها شرايط را براي آنها فراهم كنيم.
رئيس سازمان سينمايي عنوان كرد: همه‌ي چهره‌هايي كه در اين گزارش صحبت كردند از افراد نجيب و خوب سينماي كشورمان بودند كه از احساس بي‌عدالتي ناراحت شدند، شايد فضا به گونه‌اي باشد كه بي‌عدالتي در آن رخ ندهد ولي اين احساس بي‌عدالتي با ايجاد احساس ناامني، انگيزه‌ها را كاهش مي‌دهد.
 
*چرا بايد آرامش هنرمندان را به عنوان فرزندان انقلاب بر هم بزنيم
 
"ايوبي" اظهار داشت: اعتماد، احترام، شايسته‌سالاري از انتظارات هنرمندان ما در اين گزارش بود و اين گزارش نشانگر فرهيختگي و خوب بودن جامعه‌هنري ماست.
 
وي افزود: چرا ما بايد آرامش چنين جامعه‌اي را بر هم بزنيم، منظور از ما همه‌ي اصناف، همه‌ي مديران و همه‌‌ي افراد و همه‌ي گروه‌هاييست كه در اين عرصه نقش دارند.
اين جامعه كم‌توقع و به عبارتي بهتر بي‌توقع و پركار، خدمات زيادي را به نظام ارائه دادند.
 
رئيس سازمان سينمايي تصريح كرد: ما ادعاي دلسوزي براي نظام جمهوري اسلامي ايران را داريم كه اميدوارم اين ادعا درست هم باشد، اين هنرمندان فرزندان انقلاب و اين هنر و سينما متولد نظام جمهوري اسلامي است.
 
همه‌ي اين فرزندان پيام انقلاب، اسلام و معنويت را به زبان‌هاي مختلف در دنيا به سمع و نظر مردم رساندند پس نبايد آرامششان به هم بخورد.
 
*حضور سينماي ايران در جشنواره‌ها عظمت سينماي ما را به تصوير مي‌كشد
 
"ايوبي" در پاسخ به سؤال مجري مبني بر اينكه شما با شركت و حضور "ايران" در جشنواره‌هاي خارجي موافق هستيد؟ عنوان كرد: من نمي‌خواهم اين مطلب را بيان كنم كه هيچ جشنواره‌اي در هيچ انتخابي سياسي عمل نكرده است و خيلي از جشنواره‌ها سياسي عمل مي‌كنند اما با حضور فيلم‌هاي‌ايراني در جشنواره‌هاي بزرگ جهاني بسيار موافقم و آن را براي سينماي‌ايران افتخار مي‌دانم، مطمئنم حضور سينماي‌ايران در جشنواره‌ها باعث عظمت سينماي‌ما مي‌شود و حضور ما به معنايي ديگر توانايي ما را در اين عرصه و داشتن صنعتي مدرن به نام سينما را به تصوير مي‌كشد زيرا سينما آخر مدرنيته محسوب مي‌شود و هر كشوري توان توليد فيلم را ندارد.

وي افزود: همين كه نام كارگردان‌هاي ايراني بر سر زبانها مي‌چرخد خود از عظمت "ايران" حكايت مي‌كند و خود من با توجه به حضور در مجامع بين‌المللي و برخورد با افراد مختلف متوجه شدم همه فيلم "جدايي نادر از سيمين" را ديده‌اند و چرا ما بايد با نگاه منفي به اين دستاورد بنگريم.

رئيس سازمان سينمايي ادامه داد: اگر رفتن فيلمسازانمان را در جشنواره‌هاي مختلف منفي تلقي مي‌كنيم پس چگونه مديران سينمايي خود در اين جشنواره‌ها حضور پيدا مي‌كنند، بنابراين سينما يك دريچه‌اي است كه توانايي رساندن پيام ما را به دنيا دارد.

"ايوبي" در خصوص صحبت‌هاي مجري مبني بر اينكه برخي از منتقدان به خود فيلم "جدايي نادر از سيمين" و حضور آن در جشنواره‌اي بين‌المللي به دليل خوب نبودن نقد داشتند،‌ عنوان كرد: يكي از اتفاقاتي كه در سال‌هاي اخير به ويژه در اين تنش‌ها اتفاق افتاده است، افزايش انتظارات ما از سينما است و همين نقدها و تهمت‌هاي زده شده همه را متضرر خواهد كرد، جامعه و نخبگان ما يك انتظار غيرواقعي از يك فيلم پيدا كرده‌اند و هر فيلمي نيز قابل نقد است.

وي ادامه داد: ما از سينماي‌ايران چه انتظاري داريم، توقع ساخت فيلمي بدون عيب و نقص را نبايد داشته باشيم، علاوه بر آن يك نگاه افراطي در بررسي فيلم‌ها وجود دارد كه در صورت طرح مسئله اجتماعي يا سياسي در نظام جمهوري اسلامي ايران و نقد آن براي دنيا اين موضوع حيرت‌آور است و آنان تصور مي‌كنند كه كشور ما كشور خوبي نبوده و نظام ما نظام موفقي نيست صورتي كه اصلا چنين نيست و نقد اجتماعي درست نشان‌دهنده‌ي فضاي آزاد در جمهوري اسلامي ايران است و اين مشكلات مطرح شده در "جدايي نادر از سيمين"، مشكلاتي جهاني است و همه به اقتدار نظام و مردم‌سالار بودن ديني ما به عنوان فخرمان آگاهي دارند.

*اميدواريم از اين به بعد به جاي بيانه نويسي به فيلمنامه‌نويسي اهميت داده شود
 
رئيس سازمان سينمايي در خصوص صحبت‌هاي "حبيب الله كاسه‌ ساز" و نارضايتي برخي از سينماگران عنوان كرد: من هر چقدر هم آقاي "شورجه" درباره‌ي اينگونه مسايل بيانيه‌ بنويسند باز هم وي را دوست خواهم داشت.

"ايوبي" ادامه داد: ما همه تلاشمان را و همه كارهايي را كه بايد مي‌كرديم انجام داديم و در نشست روز پنجشنبه با دلشوره و دلهره سعي كردم همه موارد را رعايت كنم كه همه را دور هم جمع كنيم.
 
وي در پاسخ به سؤال مجري كه آيا بازگشايي "خانه سينما" با توجه به آنكه از سوي رسانه‌هاي‌خارجي مورد تأييد قرار گرفت و بنابر فرموده اما هر آنچه كه مورد تأييد دشمن قرار گيرد اشتباه است به نظر شما كاري درست بوده، عنوان كرد: اين حرف‌ها به قول "رامبد جوان" كه صحبت‌هايش را در گزارش شنيديم توهم و ايجاد حاشيه است مگر رسانه‌هاي خارجي عظمت 24 خرداد ماه و حماسه سياسي را به تصوير نكشيدند، اين به معناي تعريف دشمن از ما نيست آنان تنها در مقابل اين جريان و عظمت آن توان انجام كاري را نداشتند، چرا با اين الفاظ مي‌خواهيم كاري درست را در نزد مردم خدشه‌دار كنيم.
 
حاشيه‌هاي برنامه "هفت"

برنامه‌ي "هفت" اين هفته يكي از پرحاشيه‌ترين و داغ‌ترين بحث‌هاي خود را پشت سر گذاشت و براي اولين بار كارگردان مطرح سينماي ايران "رسول صدر عاملي" طي تماس تلفني از مشهد صحبت‌هاي خود را با "ايوبي" در ميان گذاشت و "فريبرز عرب نيا" نيز بازيگر سينما و تلويزيون طي تماسي تلفني درخواست‌هاي خود را مطرح كرد و در پاسخ نيز "حجت الله ايوبي" بر شنونده بودن خود تأكيد كرد و قول اتفاقات بهتري را براي آينده به سينماگران داد.
 
"ايوبي" در اين گفتگو ثابت كرد كه به حق شايسته‌ اين جايگاه است و در پاسخ به سؤال‌هاي چالشي مجري نه تنها سكوت كرد بلكه حتي به شيوه‌هايي كه ديگران براي خلط مبحث از آن استفاده مي‌كردند نيز بهره نبرد و منطقي و مستدل تمام پاسخ‌ها را داد و شيوايي بيان و رواني كلام از اين مسئله حكايت مي‌كرد كه به راستي او فردي آگاه و مسلط است.

لازم به ذكر است؛ كه "پرويز پرستويي" هنرمند پيشكسوت سينما و تلويزيون نيز براي پاسخ به صحبت‌هاي مطرح شده از سوي "حبيب الله كاسه ساز" تماس تلفني را با اين برنامه برقرار كرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار