«عملیات نظامی مکرر در غزه»؛ فرسودگی میدانی و شکست اطلاعاتی صهیونیست‌ها

حملات رژیم صهیونیستی درحالی وارد دویست و بیست و هشتمین روز شده است که تحولات میدانی پس از حدود هشت ماه، شکست طرح‌های نظامی رژیم اشغالگر در غزه را نشان می‌دهد.

حمله دوباره ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی از نوار غزه که قبلاً در آن عملیات زمینی انجام داده بود، به عنوان بخشی از جنگ مداوم تل‌آویو برای هشتمین ماه متوالی ادامه دارد و این درحالی است که نبود چشم اندازی برای پایان آن سؤالاتی را درباره استراتژی این رژیم برای جنگ و پیامد‌های آن مطرح می‌کند.

روزنامه العربی الجدید در گزارشی در این باره نوشت، در ماه اخیر از جنگی که هفتم اکتبر آغاز شد، ارتش رژیم صهیونیستی حملات زمینی را در چندین منطقه در نوار غزه انجام داد که قبلاً مدعی شده بود تشکیلات نظامی گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس را در این مناطق از بین برده است. ارتش رژیم اشغالگر با اجرای چندین عملیات در جبالیا در شمال نوار غزه، محله الزیتون در شرق شهر غزه و مناطق بیت لاهیا و بیت حانون و منطقه بیمارستان الشفاء در غرب شهر غزه و به دلیل مواجه شدن با مقاومت شدید، با انتقادات متعددی در سطح داخلی مواجه شده است.

به نظر می‌رسد سطح سیاسی در رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم نگران ادامه جنگ است، به ویژه اینکه چشم اندازی برای روز بعد از جنگ در غزه وجود ندارد و شکاف و اختلافات در داخل خود صهیونیست‌ها نیز روز به روز بیشتر و عمیق‌تر می‌شود.

در مقابل این وضعیت در درون صهیونیست‌ها، به نظر می‌رسد مقاومت فلسطین نسبت به ادامه جنگ برای دوره‌های طولانی محتاط است و همین مسئله باعث می‌شود با یک استراتژی دفاعی کار کند و طبق این استراتژی از همه سلاح‌های میدانی خود استفاده نمی‌کند تا برای یک جنگ بلند مدت آمادگی داشته باشد.

علاوه بر این، نبرد‌های دور دوم در تمامی مناطق غزه شاهد تغییر تاکتیک نظامی مقاومت بر اساس ایجاد وضعیت فرسایشی در صفوف نظامیان رژیم اشغالگر و عملیات از مناطق تخریب شده و یا حتی شبکه‌های تونلی بوده است. در عین حال، مقاومت به طور کلی و گردان‌های القسام به طور خاص اکنون استراتژی جنگ فرسایشی را اتخاذ کرده‌اند و این همان چیزی است که ابوعبیده، سخنگوی نظامی گردان‌های القسام در آخرین سخنرانی خود در هفته گذشته بیان و بر آمادگی برای یک جنگ فرسایشی بسیار طولانی تاکید کرد.

ورود درگیری‌ها به مرحله سوم

«احمد الطنانی» مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک «عروبه» فلسطین در این باره گفت: رژیم اشغالگر مناطق مختلف نوار غزه را با عملیات نظامی متمرکز بر دور‌های مختلف هدف قرار می‌دهد و جابجایی گسترده ارتش رژیم اشغالگر در خارج از مناطق پرجمعیت و خارج کردن بخشی از واحد‌های ذخیره بیانگر ورود درگیری‌ها به مرحله سوم است.

الطنانی در مصاحبه با العربی الجدید اظهار کرد: اهداف اصلی اشغالگران از مرحله سوم عملیات در غزه، کاهش حداکثری توان مقاومت از یک سو و از سوی دیگر برقراری اصل آزادی تحرک ارتش آن در این باریکه است تا بتوانند رزمندگان مقاومت را تعقیب کرده و آنها را هدف قرار دهند.

وی ادامه داد:، اما واقعیت امر کاملاً متفاوت است؛ چراکه پس از گذشت حدود هشت ماه از حساب باز کردن اشغالگران روی فرسایش توانمندی‌های مقاومت و از بین بردن ساختار آن و کشیده شدن آن به مرحله سوم پس از ناکامی در مراحل قبل، مشخص شده است که تحقق این هدف صهیونیست‌ها با توجه به داده‌های میدانی دور از دسترس است.

الطنانی ادامه داد: تمامی حملات زمینی جدید ارتش رژیم اشغالگر در مناطق مختلف نوار غزه با مقاومتی حتی شدیدتر از مراحل قبل مواجه بوده است و این بیان می‌کند که مقاومت نه تنها مانع پیشروی اشغالگران شده، بلکه توان نظامی خود را نیز حفظ کرده است و به همین دلیل حملات غافلگیر کننده‌ای را به نظامیان دشمن انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: رویارویی گسترده مقاومت با اشغالگران با هدف تبدیل هر تهاجم جدید به نوار غزه به قتلگاه رژیم اشغالگر و در نتیجه ناکام گذاشتن تلاش آن برای برقراری اصل آزادی تحرک در این باریکه انجام می‌شود تا این اصل به عنوانی برای فرسودگی ارتش این رژیم تبدیل شود.

«واصف عریقات» کارشناس نظامی و سرلشکر بازنشسته فلسطینی نیز در این باره معتقد است: ازسرگیری حملات زمینی در مناطقی از غزه که پیشتر شاهد عملیات و نبرد بوده‌اند به این معنی است که اشغالگران نتوانسته است به اهداف خود از عملیات زمینی قبلی دست یابند.

وی خاطرنشان کرد: تحولات میدانی پس از حدود هشت ماه، شکست طرح‌های نظامی رژیم اشغالگر و شکست عملیات نظامی در غزه را نشان داد و مقاومت تاکتیک‌های جدید در نبرد را در دستور کار قرار داد که از طریق آن ارتش دشمن را به یک جنگ فرسایشی طولانی مدت کشاند؛ جنگی که مقاومت در آن همچنان ضربات دردناکی به یگان‌های رزمی دشمن وارد می‌کند.

عریقات ادامه داد: صحنه کنونی نشان دهنده وضعیت توهم در تشکیلات نظامی و امنیتی ارتش رژیم اشغالگر است؛ چرا که اشغالگران در دوره گذشته روی از بین بردن توانایی‌های مقاومت شرط بندی کرده بودند، اما این هدف محقق نشد.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار